Hype hype hoera?

Jong, oud, man of vrouw, bijna iedereen speelde afgelopen zomer maar één spel: Pokémon Go. Er was overlast in duinen, parken zaten bomvol met mensen die druk bezig waren om met hun smartphone zoveel mogelijk Pokémon te vangen. Over de hele wereld werd het spel gespeeld. In de eerste drie weken nadat het spel was gelanceerd, werd de app maar liefst 300 miljoen(!) keer gedownload. Inmiddels is de app al meer dan 550 miljoen keer gedownload. Onwaarschijnlijke getallen voor een spel dat dat al zo’n twintig jaar bestaat. Nu, ongeveer vier maanden later, is de hype voorbij.

pokemon-go-logo

Dit soort hypes komen in de laatste jaren veelvuldig voor. Zo speelde de halve wereld een aantal jaar geleden Candy Crush en Flappy Bird. Ook stond het internet vol met de vraag ‘of de jurk nou goud of blauw was’, en zag iedereen over de wereld het debat tussen Hillary Clinton en Donald Trump via de ogen van Sander van der Pavert, de maker van LuckyTV. Maar wanneer spreken we precies van een hype?

Hype

Volgens van Dale is een hype ‘’iets nieuws dat tijdelijk sterk de aandacht trekt, maar weinig voorstelt’’. Een hype krijgt vaak tijdelijk bovenmatige media-aandacht en lijkt daardoor belangrijker dan hij in werkelijkheid is. Een hype bestaat altijd uit hetzelfde patroon van een snelle piek en gestage daling over een korte periode van een aantal dagen tot een paar maanden.

Maar hoe wordt zo’n hype nu precies gecreëerd?

Emotie het sleutelwoord

Om een hype te creëren, is het te belangrijk te snappen waarom mensen content willen delen. Volgens een Amerikaans onderzoek van de American Marketing Association (AMA) zijn hiervoor twee belangrijke redenen: wanneer content mensen raakt, willen ze het direct delen. Ook willen ze graag de eerste zijn die een leuk nieuwtje deelt binnen hun netwerk. Emotie is dus het sleutelwoord: we zoeken verbinding omdat we graag bij een groep horen. We houden van hypes, omdat die ons verbinden met andere. Dit kan content zijn zoals een nieuwtje, filmpje of app. Zolang we het maar met elkaar kunnen delen.

De afgelopen jaren is er een aantal hypes geweest die iedereen zich nog wel kan herinneren. Hier volgt een lijstje van zeven opvallende hypes in Nederland en de rest van de wereld waar social media een tijdlang mee volstonden:

  1. Planking

In 2011 waaide het fenomeen planken uit Australië over naar Nederland. De bedoeling was dat je als een plank op de grond ging liggen, kaarsrecht, met je gezicht naar beneden. En dan het liefst op gekke plekken. Sociale netwerksites stonden wekenlang vol met dit soort foto’s.

  1. Ice Bucket Challenge

The Ice Bucket Challenge. Misschien wel de bekendste hype die we hebben gehad. Met de Ice Bucket Challenge gooiden deelnemers een bak ijskoud water over zich heen een filmden dit. Het doel van deze actie was om aandacht te vragen voor de spierziekte ALS. Door middel van het filmpje hoopten de bedenkers dat er geld werd gedoneerd, zodat er een medicijn kan worden uitgevonden tegen de ziekte. Uiteindelijk werd dankzij deze hype inderdaad zo’n 100 miljoen euro gedoneerd.

  1. Horror clowns

De nieuwste hype die momenteel op social media te zien is. Bij deze hype gaan mensen ‘s nachts als enge clown verkleed over straat lopen om mensen bang te maken. In Almere ging een clown bijvoorbeeld met een ‘bebloed’ gezicht en met een mes in de aanslag kinderen achterna. Geen leuke, vriendelijke hype dus.

  1. Cinnamon Challenge 

The Chinnamon Challenge uit 2013 is misschien wel de meest bizarre en gevaarlijkste hype van de afgelopen jaren. De bedoeling was dat je jezelf filmde terwijl je een theelepel met kaneel in je mond stak. Je mond wordt daarvan zo droog dat je de kaneel uithoest en een tijdje geen speeksel produceert. Het kan gevaarlijk zijn, omdat de mogelijkheid bestaat door de kaneel te stikken. Bekijk het filmpje om te kijken hoe de challenge te werk gaat.

  1. The Gangnam Style

In 2012 zorgde de Zuid-Koreaanse zanger PSY voor een hype met zijn nummer Gangnam Style. Een onverstaanbaar nummer op een paar Engelse kreten na, dat wordt ondersteund door een raar dansje. De clip werd op YouTube in een maand tijd meer dan 500 miljoen keer bekeken. Inmiddels is het filmpje meer dan 2.5 miljard(!) keer bekeken op YouTube.

  1. #JeSuisCharlie

De minst leuke hype in dit rijtje. Vrijwel meteen na de aanslagen in Parijs op het satirische tijdschrift Charlie Hebdo, januari 2015, werd de hashtag Je Suis Charlie populair. Wereldwijd zette mensen deze tekst op hun sociale mediakanalen als steunbetuiging aan de vrijheid van meningsuiting en aan de nabestaanden van de aanslag.

  1. Project X

In 2012 nodigde een meisje haar vrienden via Facebook uit voor haar verjaardagsfeestje. Ze zette het feestje op ‘openbaar’, zodat haar vrienden wat mensen konden meenemen. Ze had echter nooit verwacht dat een dag later 16 duizend mensen via Facebook aan zouden geven dat ze van plan waren naar Haren te komen voor het feestje. Op de dag van het feestje waren er uiteindelijk 250.000 mensen uitgenodigd voor Project X Haren. Deze naam was gebaseerd op een Amerikaanse film waarin een leuk feestje helemaal uit de hand loopt. Uiteindelijk kwamen in de loop van de dag een paar honderd nieuwsgierigen naar Haren, maar dat aantal leek aan het begin van de avond af te nemen. Rond half 8 ’s avonds stroomden echter duizenden bezoekers Haren binnen. Vanaf dat moment liep het uit de hand, want tussen deze groep bevond zich een aantal relschoppers die winkels plunderden en de confrontatie met de politie opzochten. Pas dus altijd goed op wanneer je van plan bent een feestje te organiseren. Voordat je het weet veroorzaak je onbedoeld een hype.

Advertenties

4 reacties Voeg uw reactie toe

  1. Mariëlle schreef:

    Wat een creatieve titel! Erg leuk gevonden! Sowieso een leuk en origineel artikel trouwens, heb je zelf ook meegedaan met deze hypes?

    Liked by 1 persoon

    1. derekhsteinhoff schreef:

      Bedankt! Nee, Pokemon is mij een beetje ontgaan. Aan de Cinnamon Challenge wel, maar dat is geen aanrader… En jij?

      Like

  2. NINAVANVLIET schreef:

    Heel pakkende titel en interessant artikel! Voorbeelden zijn ook erg herkenbaar.

    Like

  3. Paul schreef:

    Leuk artikel! Grappig om weer sommige hypes van vroeger te zien, die ik al bijna was vergeten. .

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s