How to: Als vlogger samenwerken met bedrijven

Samenwerken met bedrijven kan lastig zijn als zij willen dat je iets doet wat jij niet leuk vindt. Gelukkig hoeft het niet zo te gaan. Tegenwoordig wordt er zo veel samengewerkt met vloggers en social influencers dat er veel meer opties zijn. Je hoeft niet meer een product de hemel in te prijzen zonder dat jij het ook maar 1 keer hebt gebruikt. Er zijn tegenwoordig zo veel leuke manieren om samen te werken dat er voor iedereen iets leuks tussen zit.

Nr 1: De gesponsorde video

Bij deze optie wordt je hele video gesponsord. Dit kan zijn dat je een product moet testen, er over vertellen of het in gebruik laten zien. De opties zijn eindeloos en kunnen ook heel leuk zijn. Als jij als gamer een nieuw spel uittest is dit nog steeds dezelfde soort content als dat je normaal zou doen. Als fashionista kan je samenwerken met kledingmerken en een lookbook laten zien. Het is hier belangrijk dat je dichtbij jezelf blijft en bij je doelgroep. Als jij als beauty meisje een nieuwe game test is dit niet geloofwaardig en is dit ook niet wat je volgers van jou willen zien.

Vergeet niet om de regels van YouTube te volgen en het aan te geven wanneer je video gesponsord is. Dit kan door AD in de hoek van je video te plaatsen.

schermafbeelding-2016-10-22-om-15-51-29

Nr 2: De gedeeltelijk gesponsorde video

In plaats van een hele video te sponsoren kan je ook gedeeltes doen. Wanneer je benaderd wordt door een merk en zij vragen of jij wat kan vertellen over hun nieuwste auto kan je dit verwerken in je vlog. Je hoeft dan alleen aan te geven dat het stuk over de auto gesponsord is. Hierdoor krijgen kijkers nog steeds een normale video en heb je minder kans dat ze de video niet gaan bekijken omdat het gesponsord is.

Nr 3: Het opsturen van producten

Als vlogger zal je veel producten opgestuurd krijgen. Sommigen zal je wel leuk vinden en anderen niet. Bedrijven doen het in de hoop dat je hun producten in een video laat zien. Wanneer je deze producten in je video laat zien kan je compleet eerlijk zijn over wat je ervan vindt. Hierdoor hebben kijkers niet het idee dat je alleen betaald krijgt om dit te zeggen. Wat misschien belangrijk is om een keer in een video te vertellen is dat ondanks dat je het opgestuurd krijgt je niet betaald wordt om iets te vertellen. Sommige mensen denken namelijk dat je niet eerlijk bent wanneer je een product laat zien dat je gratis hebt ontvangen. Als je tevreden bent kan je natuurlijk het merk benaderen en een afspraak maken over eventuele toekomstige samenwerkingen.

 

Nr 4: De social media advertentie

Deze heb je waarschijnlijk zelf ook een paar keer voorbij zien komen. Mensen met tienduizenden, honderdduizenden en soms zelfs met miljoenen volgers worden regelmatig gevraagd om iets op hun social media te promoten. Je bent verplicht bij een gesponsorde post #ad te plaatsen. Al je volgers weten dan ook dat het een advertentie is en kunnen dit irritant vinden. Om deze manier van samenwerken positiever te maken is het handig om iets aan je volgers te geven. Zorg dat je een kortingscode krijgt voor je volgers of dat je een win actie kan doen. Hierdoor zullen je volgers positiever reageren en minder het gevoel hebben dat ze opgelicht worden met een valse mening.

Het kan zijn dat je een tekst krijgt die je moet kopiëren en plakken. Dit is meteen al een punt waar het mis kan gaan, zoals bij Scott Dissick:

schermafbeelding-2016-10-24-om-15-00-45

Samenwerkingen kunnen heel leuk zijn en jouw volgers zullen misschien niet snappen dat jij ook geld moet verdienen. Toch moet je altijd aan je volgers denken. Zij zijn de reden dat je geld verdient en iets kan doen wat je leuk vindt. Onthoud dus altijd dat zij er ook iets aan moeten hebben. Wees eerlijk als je iets promoot of gratis krijgt en zorg ervoor dat alles wat je promoot je ook echt achter staat. Zo hoef je niet te liegen en kan je een goede band houden met je volgers.

Heb jij onlangs nog een leuke samenwerking gezien of een ultieme faal? Deel het in de comments!

Advertenties

10 Comments Voeg uw reactie toe

  1. nesrinechaara schreef:

    Interessant artikel, Ilana. Laatst ging het ook mis bij de meidenband Little Mix. Zij hadden ook per ongeluk iets teveel gekopieerd en geplakt, dan komt een bericht natuurlijk niet realistisch over. Ik vind gesponsorde content vaak irritant, omdat ik niet geloof dat beroemdheden het promoten omdat zij oprecht blij zijn met het product. Hoe denk jij hierover?

    Liked by 1 persoon

    1. ilanaglas schreef:

      Ik snap je gevoel helemaal. Het is vaak lastig om iets oprecht over te laten komen, zeker als dit vaak niet zo is. Ik denk daarom ook dat het belangrijk is om de juiste platformen te gebruiken voor jouw merk.

      Liked by 1 persoon

      1. nesrinechaara schreef:

        Ik denk dat het inderdaad een combinatie is van het juiste platform bij jouw merk vinden.

        Like

  2. dominiqueluursema schreef:

    Doordat ik een samenwerking zag van een influencer die ik volg op Instagram heb ik zelfs het item van de advertentie gekocht! Echt een leuke manier van adverteren vind ik deze samenwerkingen tussen bedrijven en influencers!

    Liked by 1 persoon

    1. ilanaglas schreef:

      Wat leuk om te horen dat je het herkent! Veel plezier met je gekochte item.

      Liked by 1 persoon

  3. fayecelik schreef:

    Hi Ilana, wat een leuk artikel! Is er een manier van samenwerken waar jouw voorkeur naar uitgaat? Zelf vind ik nummer 3 heel fijn, omdat je dan als kijker toch het gevoel hebt het natuurlijk overkomt. Ik ben benieuwd hoe jij hier over denkt!

    Liked by 1 persoon

    1. ilanaglas schreef:

      Hoi Faye, bedankt voor je reactie! Ik vind 3 ook fijn, maar van nummer 4 krijg ik veel inspiratie voor bijvoorbeeld kleding wat ik ook erg fijn vind.

      Liked by 1 persoon

  4. babetmilou schreef:

    Laatst werd de app Best Fiends enorm gepromoot door allerlei populaire YouTube kanalen. Veel kijkers ergerden zich hieraan omdat iedereen rond dezelfde tijd op precies dezelfde manier de app aan het promoten was. Denk jij dat het slim is om veel vloggers tegelijkertijd te benaderen om samen te werken?

    Liked by 1 persoon

    1. ilanaglas schreef:

      Hi Babet, ik heb dit inderdaad ook gezien. Het probleem hier was dat er veel YouTubers werden gebruikt uit dezelfde kringen. Daardoor werd het een beetje een overkill aan reclame. Ik denk dat ze of moesten kiezen voor meer variatie in YouTubers of meer tijd tussen de verschillende promoties moesten inplannen.

      Like

      1. babetmilou schreef:

        Goed idee!

        Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s