Het succesvol inzetten van Facebook voor startups

In dit artikel wil ik het hebben over het succesvol inzetten van Facebook bij startups. En wanneer het succesvol geïmplementeerd is. Dit is natuurlijk wel belangrijk voor een beginnend bedrijf. Dit is omdat bedrijven altijd meer klanten willen aantrekken, maar ook willen behouden. En voor startups is dit al helemaal belangrijk, omdat zij pas net beginnen. In dit artikel ga ik het hierover hebben.

 

#1 Globalisering

Tegenwoordig word er overal ter wereld sociale media gebruikt. Dit komt omdat je in contact kan blijven met iedereen, wereldwijd, zonder extra kosten. Natuurlijk komt dit ook omdat je tegenwoordig op elke mobiele device online kunt zijn, in contact kan zijn met de rest van de wereld. Doordat alles tegenwoordig wereldwijd is, is het heel handig om het sociale medium Facebook te gebruiken. Dit is omdat iedereen met dit sociale medium in contact blijft met elkaar. Het bereik met Facebook is gigantisch. Dit komt doordat iedereen, wereldwijd, jou kan opzoeken door de naam van jouw bedrijf in te typen bij de zoekbalk in Facebook. Daarnaast is het gebruik van Facebook vergeleken met andere promotie mogelijkheden goedkoper en bereik je jouw doelgroep er sneller en gemakkelijker mee.

#2 Inzicht wensen en behoeften

Door het gebruik van Facebook krijg je meer inzichten in de wensen en behoeften van de klant. Dit komt omdat je direct in contact staat met de klant en daardoor ook meteen de klachten en/of complimenten in ontvangst kan nemen. Hierdoor kom je erachter waar de mankementen zitten. En wat goed is en geoptimaliseerd kan worden. Door inzicht te krijgen in de wensen en behoeften van de klant, kan je ook anticiperen op de verwachte wensen en behoeften van de klant. Door dit inzicht is het ook mogelijk om de wensen en behoeften van de klant voor te blijven. Een voorbeeld is hoe Apple inspeelt op de wensen van de klant met de iPhone 7 en al zijn technische snufjes.

#3 Ranking

Ook kan je met het gebruiken van Facebook verkeer genereren naar jouw website. Dit is vooral voor startups heel handig en natuurlijk ook voor al groeiende en grote bedrijven. Hiermee kan je ervoor zorgen dat, zodra je jouw berichten geliket en gedeeld worden, het ook hoger in de ranking komen in de search engines van Google. Daarnaast is het altijd handig als jouw berichten gedeeld en geliket worden. Dit zorgt ervoor dat je meer klanten aantrekt, omdat dit ook op de pagina de klant komt te staan. Dit zorgt er ook voor dat andere mogelijke partners jouw pagina vinden en liken, en daardoor ook de Facebook pagina gaan volgen. Doordat Google ranking gebruikt, doen sociale mediaplatformen er steeds meer toe. Dit maakt het voor jou ook mogelijk om met tags en andere mogelijkheden steeds hoger te staan in de ranking.

#4 Webcare

Natuurlijk moet je op een gegeven moment een web & care team opstellen, zodat je klanten goed behandeld worden door een team die daarop getraind is en dus ook weet wat te vragen en te antwoorden. Dit kan door een klantenservice pagina op Facebook. Het is altijd goed om interactie te hebben met de klant. Hiermee houd je de klant tevreden en op de hoogte van de laatste nieuwtjes en acties. Daarnaast kan de klant altijd met vragen, klachten en complimenten naar jouw Facebook pagina komen en daar melding van maken. Met een eigen Facebook pagina houd je de klanten voldaan en zorg je ervoor dat je van alle complicaties, maar ook complimenten en klachten op de hoogte bent. Dit zorgt ervoor dat je up-to-date bent en de klant ter wille bent. Door dit medium te gebruiken als communicatiekanaal met de klant, zorg je ervoor dat je de klant gelukkig houdt en altijd en overal paraat bent om de klant verder te helpen in het proces.

#5 Gespendeerde tijd

Daarnaast moet je wel een bepaalde hoeveelheid tijd steken in het promoten van jouw Facebook pagina en website. Dit zal helpen bij het werven van klanten op zowel jouw Facebook pagina als jouw website, waar je klanten van jouw Facebook pagina naartoe stuurt.

#6 Segmenteren doelgroep

Daarnaast is het ook handig om te weten wat jouw concurrenten van plan zijn en hoe zij de doelgroep willen bereiken die jij niet kunt bereiken. Facebook is één van de middelen om te zien wat jouw concurrent in petto heeft. Tot slot kun je met Facebook ook richten op een klein segment van de doelgroep, bijvoorbeeld demografisch gezien alle mensen die in Amsterdam wonen. Of qua leeftijd, mensen tussen de 18 en 25 jaar. Of bijvoorbeeld qua geslacht, man of vrouw. Zo zie je maar, allerlei mogelijkheden en zoveel kansen.

Ik wil met de hier bovenstaande redenen duidelijk maken dat je allerlei redenen hebt waarom het succesvol is om Facebook te gebruiken als startup. Met deze redenen wil ik duidelijk maken dat het gebruik van Facebook altijd succesvol kan zijn voor een startup.

Weet jij nog meer succesvolle redenen die startups moeten gebruiken of heb je nog vragen? Reageren kan hieronder.

Advertenties

One Comment Voeg uw reactie toe

  1. melikemakine schreef:

    Best goede redenen, maar heb je ooit ook nagedacht over redenen om het juist niet te gebruiken?

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s