Facebook verrassend veelzijdig

Via het twitterkanaal van de Alkmaarse voetbalclub AZ kwam eind oktober een filmpje online waarin een voetballer een Virtual Reality-bril droeg om zo zijn voetbalkwaliteiten te trainen. Met deze vernieuwende technologie kunnen voetballers de wedstrijd opnieuw beleven. Niet alleen AZ gebruikt deze technologie, ook Ajax, Feyenoord, PSV en het Nederlands Elftal gebruiken Virtual Reality om na de wedstrijd met voetballers te evalueren welke eventuele andere beslissingen zij in de toekomst kunnen nemen. Het gebruik van nieuwe mediatechnologieën en online ontwikkelingen wordt steeds populairder, en wordt steeds voor bredere doeleinden gebruikt. Dat Virtual Reality populair wordt is al langer bekend, maar wordt het ook een trend die we de komende jaren blijven zien?

Wie dit tien jaar geleden had gelezen, zou geen flauw benul hebben van wat het allemaal betekent. Technologieën en trends veranderen tegenwoordig zo enorm snel, dat het bijna niet meer bij te houden is. Zo zaten we jaren geleden allemaal op Hyves en MSN, pingden we op onze Blackberry’s en leek Google Glass de toekomst te hebben. Deze technologieën en trends zijn echter inmiddels uitgestorven of worden nauwelijks meer gebruikt. Maar wanneer spreken we nu precies van een trend?

Wat zijn trends?

De definitie van een trend is lastig te verwoorden. Iedereen heeft er zijn eigen mening over en ervaart een trend vanuit zijn of haar eigen leefwereld. Een trend heeft echter altijd te maken met de maatschappelijke leefomstandigheden. Een trend vernieuwt iets in je leven, vult een leegte en brengt een oplossing. Een trend verovert een plaats die er nog niet eerder was. Er zijn drie verschillende soorten trends. Zo is er de microtrend die één tot vijf jaar duurt; de maxitrend duurt vijf tot tien jaar; en de megatrend tien tot dertig jaar.

Wat is nu het geheim van een succesvolle trend op mediagebied? Om succesvol te worden in een wereld waar alles draait op het ‘’leven’’ online, zijn er een paar dingen belangrijk. Je moet vernieuwend blijven, snelle content publiceren en multifunctioneel zijn. Een goed voorbeeld hiervan is Facebook.

Facebook als voorbeeld

Facebook is al jarenlang het populairste social mediakanaal ter wereld, met maar liefst meer dan 1.7 miljard gebruikers. Facebook werd op 28 oktober 2003 onder de naam Facemash opgericht door Mark Zuckerberg. Zuckerberg was destijds student aan de beroemde Harvard-universiteit, en richtte met drie andere medestudenten deze website op waarop foto’s van medestudenten met elkaar konden worden vergeleken. Als snel werd de website erg populair onder de studenten van Harvard.

In 2004 lanceerde Zuckerberg de website thefacebook.com die voor iedereen beschikbaar werd, en sindsdien groeide de site jaarlijks enorm. Wat Facebook onderscheidt van andere trends die we op dat gebied hebben meegemaakt, is dat Facebook voldoet aan de drie bovengenoemde vereisten én de financiële middelen heeft om de concurrentie voor te blijven.

Ten eerste is Facebook erg vernieuwend. Jaarlijks komt Facebook met vernieuwingen, zoals de live-video’s die momenteel erg populair zijn. Ten tweede bevat Facebook snelle en veelzijdige content. Dat wil zeggen dat er veel content en veel verschillende content op Facebook wordt geplaatst, waardoor je telkens als je weer inlogt op Facebook, nieuwe content aantreft. Facebookgebruikers zitten dan ook meerdere malen per dag op Facebook om die nieuwe content te bekijken. En ten derde: wat Facebook erg slim heeft gedaan, is dat het multifunctioneel is. Facebook wordt niet alleen gebruikt om de nieuwste profielfoto’s van je vrienden te bekijken, maar ook voor vele andere dingen. Zo dient het als agenda, waar verjaardagen, feesten en borrels op worden gepland waarvoor je makkelijk vrienden kan uitnodigen. Ook worden er door (voornamelijk) oudere mensen games op gespeeld.

En, misschien wel het meest opvallend: Facebook heeft tegenwoordig een belangrijke functie als nieuwsmedium.

Newspaper rolled up. Concept for website header for Company NEWS page.

Facebook als nieuwsmedium

Uit onderzoek van het bekende persbureau Reuters kwam naar voren dat social media en nieuws steeds meer samengaan. Facebook wordt namelijk steeds vaker als nieuwsbron gebruikt. En Facebook zou Facebook niet zijn als het hier niet slim op zou inspelen. Doordat Facebook het zogenaamde Instant Articles heeft gelanceerd op smartphones, is het voor de gebruiker nog makkelijker en sneller geworden om nieuwsartikelen te lezen. In plaats van doorgestuurd te worden naar de website van een nieuwssite, kan de gebruiker nu klikken op een artikel en het vervolgens in hetzelfde scherm lezen. Het voordeel zit in de snelheid; volgens Facebook duurt het gemiddeld acht seconden voordat een mobiele website is geladen op een smartphone. Instant Articles zijn ook makkelijker te lezen door de gekozen lettertypes, en de afbeeldingen zijn groot en levendig.

Opvallend is echter wel dat het medium ‘’veroudert’’. Facebook wordt steeds meer gebruikt door mensen boven de 50 jaar, terwijl de jongere generatie steeds meer op social media als Instagram en Snapchat zit. De verwachting is dat Facebook voorlopig nog wel het populairste medium blijft, maar het moet oppassen dat het niet wordt ingehaald door Instagram en Snapchat.

 

Advertenties

2 Comments Voeg uw reactie toe

  1. Wilma schreef:

    Interessant om te lezen dat Facebook steeds meer een nieuwsmedium wordt. Leuk artikel, goed geschreven!

    Liked by 1 persoon

    1. derekhsteinhoff schreef:

      Thanks Wilma! Gebruik jij Facebook ook vaak om het nieuws op te lezen?

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s