De toekomst van online shoppen..

Zowel de Nederlandse als wereldwijde maatschappij ontwikkelt zich naar een heuse consumptiemaatschappij. Meer dan ooit is de mens op zoek naar een snelle en makkelijke bevrediging van het verlangen. Het liefst veel voor weinig. Weinig geld, weinig inhoud en bovenal weinig moeite. Vroeger of later dient de markt in te spelen op deze ontwikkelende trend.

Een product moet, naast goed geprijsd, vooral makkelijk verkrijgbaar zijn. Een simpel voorbeeld waar een product of dienst op een dergelijke manier wordt aangeboden is Uber. Een dienst waarvan het succes berust op het makkelijk en snel aanbieden van dienst die het verlangen van de consument moet stillen.

Zoals een bedrijf als bijvoorbeeld Uber een voorloper (“early adaptor”) is, zo dient de hedendaagse kledingwinkel zichzelf ook op die manier in de markt te positioneren. Liever op de bank met een kop thee je leukste outfits zoeken i.p.v. door de stromende regen met een paraplu de winkelstraten af te moeten struinen. Dat is wat de shopper vandaag de dag wil.

Eat, sleep, work, repeat….

Echt ‘old-fashioned’ winkelen kan tegenwoordig simpelweg niet meer. Behalve dat het niet meer aansluit op de wensen van de markt, past het ook niet meer in het leven. Er is geen tijd meer om er even een paar uurtjes op uit te trekken op zoek naar dat perfecte paar schoenen. Men is veel te druk. Iets dat ik best wel gek vind als je bedenkt dat alles supersnel moet gaan. Je zou zeggen dat je daardoor juist veel tijd over houdt, maar dat is blijkbaar niet zo. Eat, sleep, work, repeat. Bovendien houden mensen niet zo van al die drukte. Van het feit dat er om het laatste kledingstuk geknokt moet worden bij een sample-sale of van het ellelange wachten in de rij van een kassa. Allemaal dingen die je ontloopt als je in je campingsmoking (en met een druk op de knop) je kleerkast een upgrade geeft.

Er zijn twee factoren te ontdekken die het succes bepalen van een webshop. Ten eerste het zojuist beschreven inspelen op de laatste ontwikkelingen in de markt en ten tweede het inspelen op de laatste ontwikkelingen in de modetrends. Een webshop kan nog zo goed ontworpen zijn aan de hand van de laatste ontwikkelingen op markt, als de aangeboden artikelen niet aansluiten op de wensen van de klant is het een zinkend schip. Om dit laatste te voorkomen, hebben ik een aantal toekomst voorspellingen op een rij gezet. Deze technologische ontwikkelen geeft de klanten de behoefte waar ze naar opzoek zijn.

Betalen doe je zo…

De meeste mensen haken af bij het betalen van hun artikel. Hoe vaak leg je iets in je winkelmandje zonder dat je het afrekent? Heel vaak, tenminste ik wel.. De stap om daadwerkelijk het artikel te kopen, moet makkelijk en snel zijn. Weg met de ideal kastjes en moeilijke codes! Je moet het artikel kunnen betalen met 1 vingerdruk op de knop.

Contactloze pasjes, smartphones en smartwatches zorgen al voor nieuwe betaalervaringen in winkels. Online shoppers verwachten hetzelfde gemak voor hun betalingen in webwinkels. Uit onderzoek blijkt dat 95% van de gebruikers van vingerafdrukherkenning en 80% van de gebruikers van gezichtsherkenning geeft aan dat shoppen met deze nieuwe technologie eenvoudiger en prettiger gaat dan met een wachtwoord. Dit wordt in de toekomst dus echt een must voor jouw webshop!

Online passen van kleding…

Dit is de trend van de toekomst. Het grootste probleem waarom mensen niet online kleding kopen, is omdat ze het niet kunnen passen. De meeste mensen oriënteren online en kopen hun producten uiteindelijk in de winkel. Maar dit gaat veranderen.. Er zijn nieuwe technologieën die het passen online mogelijk maken. Aan de hand van een virtuele scan van je lichaam, kan jij online kleding passen. Verschillende bedrijven hebben zich al aangemeld bij het Amsterdam Creative Industries Network. Bij dit bedrijf kan jij een scan van jouw lichaam maken. Natuurlijk begrijp ik dat deze technologie een dure investering is. Voor in de toekomst is dit het zeker waard!

Personaliseren..

Online shoppers weten eigenlijk niet wat ze precies zoeken. De meeste webshops hebben een filter waarmee je al een aantal behoeftes kan invullen. Maar dit is niet genoeg! De shoppers willen persoonlijk geadviseerd worden. Wat als de shopper een gehele outfit kan samenstellen. Zelf de kleuren en vormen kan bepalen. Verschillende artikelen kan vergelijken. De artikelen in real life kan zien en een influencer verteld zijn ervaringen met het artikel. De shoppers vinden het belangrijk wat andere mensen van het artikel vinden. Vooral een influencer kan een doorslaggevende factor zijn. Ze willen de kleding dragen die de influencer ook draagt. Een influencer kan een hele outfit samenstellen voor de shopper. Dit maakt de beslissing voor de shopper een stuk makkelijker. Kijk bijvoorbeeld naar de webshop van Nike. Je kan zelf de kleuren en het model bepalen van een schoen. Ook vertellen verschillen topatleten hun ervaringen met de schoen. Je kan zien welke outfits zij dragen etc. Dit is een goed voorbeeld van het personaliseren van jouw webshop.

Advertenties

7 reacties Voeg uw reactie toe

  1. Ben schreef:

    Goed geschreven artikel! Het laat duidelijk zien wat de toekomst voorspelling is voor online shopping, maar gaat dit dus betekenen dat merken in de toekomst hun winkels moeten gaan sluiten omdat mensen alleen nog maar online willen gaan shoppen?

    Like

    1. elinevandegrootevheen schreef:

      Bedankt voor je reactie Ben!

      Ik denk dat de kleine winkels het misschien niet gaan overleven. De grote merken blijven wel overeind staan. Het shoppingverkeer zal meer online zijn, maar het winkelen in de ‘echte’ winkels zal altijd blijven bestaan. Het zal in de toekomst meer worden gezien als een uitje. Het gevoel om lekker een dagje weg te zijn en het echt voelen van de kleding kan online niet. Dit maakt dat de mensen blijven winkelen.

      De winkels die op dit moment geen webshop hebben, moeten dit zeker gaan aanschaffen! Ik hoop dat ik hiermee jouw vraag heb beantwoord. Verdere vragen zijn natuurlijk altijd welkom!

      Like

  2. Ben schreef:

    Hi Eline, bedankt voor je snelle antwoord! We zullen maar moeten afwachten wat de toekomst ons gaat brengen.

    Liked by 1 persoon

  3. Sophie schreef:

    Wat een leuk artikel over de toekomst van Online Shoppen 🙂

    Like

    1. elinevandegrootevheen schreef:

      Dankje wel Sophie, als je vragen hebt zijn die altijd welkom:)

      Like

  4. Evelien schreef:

    Pfff Een goed en duidelijk artikel. Misschien ben ik nog een beetje van de oude stempel als ik zeg dat ik stilletjes hoop dat het van mij allemaal nog even mag duren! Maar je schrijft het zo echt dat ik voor m’n gevoel morgen al zo online kan shoppen! De tijd zal het leren. Ben benieuwd naar je volgende artikel!

    Like

    1. elinevandegrootevheen schreef:

      Hi Evelien, bedankt voor je reactie! En stiekem hoop ik ook dat de winkelstraten gewoon blijven, want zelf hou ik ook van ‘old school’ shoppen!

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s