De stagnerende groei van Twitter – einde van een tijdperk?

In 2006 begon Twitter bij het Amerikaanse bedrijf Obvious Corp als een klein, intern bedrijfsnetwerk om elkaar korte berichten te kunnen sturen. Nu, 10 jaar later, is Twitter uitgegroeid tot één van de bekendste en meest gebruikte sociale media die er is. Maar Twitter wordt momenteel aan alle kanten voorbij gesneld door andere sociale media als Snapchat en Instagram. Is het einde van Twitter nabij?

Volgens de laatste meting (september 2016) heeft Twitter maar liefst 317 miljoen maandelijks actieve gebruikers. An sich is dat een heel mooi aantal, maar het probleem is: De groei van het aantal gebruikers stagneert. In het eerste kwartaal van 2015 waren er 302 miljoen maandelijks actieve gebruikers. De groei sinds die tijd (15 miljoen maandelijks actieve gebruikers) werd tussen 2011 en 2015 elk kwartaal minstens behaald. Ter vergelijking: Instagram boekte sinds het eerste kwartaal van 2015 van 300 miljoen naar 500 miljoen maandelijks actieve gebruikers. Daarmee is Instagram het Twitter dus niet alleen voorbij gegaan, maar heeft het de cijfers van zijn concurrent min of meer verpletterd. Het lijkt een kwestie van tijd tot de stijging van Twitter-gebruikers over zal gaan in een daling.

twitter+bloomberg+market+street.jpg

Er is niet één duidelijke oorzaak waarom het steeds minder goed gaat met Twitter. Er zijn echter wel een heleboel factoren die hierin meespelen. Wij zetten de belangrijkste op een rijtje.

Laagdrempeligheid
Twitter is voor iedereen toegankelijk en dat heeft z’n charme. Tegelijk schuilt daar ook een gevaar, en dat is de afgelopen jaren wel gebleken. Een platform op het internet, met een lage toegangsdrempel waar je anoniem berichten kunt sturen, trekt idioten aan. Twitter is bij uitstek het medium waarin je in direct contact kunt staan met bekende mensen, en dat gaat niet altijd goed. Al meerdere prominenten zijn gestopt met Twitter (waaronder ex-politica Femke Halsema en cabaretière Sanne Wallis de Vries) omdat ze ‘de negatieve energie op Twitter’ zat waren. Ook lijkt Twitter erg weinig te doen tegen de vele fake accounts en spambots.

Contact met jonge doelgroep verdwijnt
Toen Twitter uit de grond schoot, was ook de jeugd in grote getalen aanwezig. Er was veel persoonlijk contact, en er waren hele vriendengroepen aanwezig. Die tijd ligt ver achter ons. Voor het persoonlijke contact wordt nu veel meer gebruik gemaakt van Facebook, Snapchat en Instagram. Twitter is veel meer een zakelijk platform geworden dan het pakweg 5 jaar geleden was.

Kritiek op innovaties
Een grote bron van ergernis onder Twitter-gebruikers zijn de veranderingen op het platform. De kritiek is dat de veranderingen op de site – zoals bijvoorbeeld het niet altijd meer chronologisch tonen van tweets en het creëren van ‘draadjes’ van reply’s – de gebruiksvriendelijkheid van Twitter niet verbeteren, maar juist verpesten.

Gebrek aan inkomsten
Twitter is er nog steeds niet in geslaagd om, in tegenstelling tot veel van haar concurrenten, het grote aantal gebruikers om te zetten in inkomsten. Sterker nog, sinds 2011 werd er maar liefst 2 miljard verlies geleden. Adverteerders kiezen steeds meer voor Instagram.

rtr41xsd

Is er dan helemaal niks goeds aan Twitter? Integendeel. Twitter heeft nog steeds een hele grote groep trouwe en zeer actieve gebruikers. Maar de samenstelling van die groep is wel veranderd. Tegenwoordig zijn juist journalisten en ‘newsjunkies’ aanwezig op het platform.
Maar juist bij grote gebeurtenissen en rampen bewijst Twitter zijn waarde. De aanslagen in Parijs en de gijzeling op de NOS-redactie zijn daar goede voorbeelden van. Door de mogelijkheid om snel nieuws te brengen loopt Twitter altijd voor op de traditionele media. Sterker nog, wanneer traditionele media tegenwoordig verslag doen van een grote gebeurtenis, is het volgen van Twitter en het tonen van op Twitter geplaatste content haast niet meer weg te denken uit hun uitzendingen.
Waar vroeger juist werd geklaagd over de betrouwbaarheid van Twitter, wordt Twitter nu als een zeer betrouwbaar medium gezien, mits je de weg weet en de juiste accounts volgt.

Waar vijf jaar geleden partijen als Google en – natuurlijk – Facebook in de rij stonden om Twitter over te nemen, lijken ze nu geen hele grote interesse meer te hebben.

Gaat Twitter het negatieve imago en de stagnerende groei nog te boven komen? De voortekenen beloven niet veel goeds. In het verleden is er eigenlijk geen enkel sociaal medium een ingeslagen weg als deze zelfstandig te boven gekomen. Dat roept een volgende vraag op: Wie gaat hier geld in stoppen? Waar vijf jaar geleden partijen als Google en – natuurlijk – Facebook in de rij stonden om Twitter over te nemen, lijken ze nu geen hele grote interesse meer te hebben. Aan de andere kant: Met het nog steeds bijzonder grote aantal maandelijks actieve gebruikers is Twitter voor elke partij interessant, en het wordt boeiend hoe het eens zo toonaangevende sociale medium zich in de toekomst gaat ontwikkelen.

Heb je een vraag of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het weten in de comments of laat het – hoe toepasselijk – weten op Twitter: @JeanPaulRison
Advertenties

12 reacties Voeg uw reactie toe

  1. mikkieh schreef:

    Interessant stuk!
    Twitter is t enige sociale medium dat ik gebruik, juist vanwege de functie als soort nieuws en discussie kanaal.
    Ben je van mening dat Twitter zich als een soort niche sociale medium zal kunnen handhaven?
    Of is nieuws niet voldoende als basis?

    Liked by 1 persoon

    1. Jean-Paul Rison schreef:

      Dank! Persoonlijk denk ik dat wanneer Twitter niche wordt, juist die relevantie en nieuwswaarde ervan verdwijnt. Twitter is bij uitstek een medium wat draait op het allerlaatste nieuws en de weidsheid waarmee dat belicht wordt. Ik zie dat dus niet gebeuren.

      Like

  2. Sietze Wendt schreef:

    Ik mis vernieuwing op Twitter. ‘Aanpassingen’ worden er wel gemaakt, maar volgens mij hebben die niet echt in het voordeel van Twitter gewerkt. Echt investeren hebben ze naar mijn mening niet gedaan om door te groeien.

    Liked by 1 persoon

  3. nesrinechaara schreef:

    Interessant om te lezen over de stagnerende groei van Twitter. Ik heb een aantal jaar geleden ook een Twitteraccount gehad maar die gebruik ikzelf al vier jaar niet meer. Is het verstandig om als startup gebruik te maken van Twitter aangezien de stagnerende groei?

    Liked by 1 persoon

    1. Jean-Paul Rison schreef:

      Thanks! Ik zou wanneer je je in de startup-fase bevindt goed kijken naar waar je je het meest wil profileren. Is dat op Twitter of op een ander kanaal? Ik zou alleen gebruiken maken van Twitter wanneer je echt voornemens bent het structureel en frequent te gebruiken, anders niet. Maar als je besluit dat wél te doen, kan je zakelijk zeker veel aan Twitter over houden, daar zijn genoeg voorbeelden van!

      Liked by 1 persoon

      1. nesrinechaara schreef:

        Bedankt voor het antwoord!

        Like

  4. Sietze Wendt schreef:

    Naar mijn mening heeft twitter de afgelopen jaren niet echt geïnvesteerd in vernieuwing. De ‘aanpassingen’ die ze hebben gemaakt hebben volgens mij ook niet in het voordeel van Twitter gewerkt.

    Liked by 1 persoon

  5. Betty schreef:

    Ik vind twitter een prima medium om een beeld te vormen van een persoon of een bedrijf.
    Iedere gebruiker laat zichzelf zien. Maar laat ook een manier van reageren op mede-twitteraars zien.
    Een sporter, die zichzelf in de media onterecht beoordeeld vindt, kan door twitter slim te gebruiken, die beoordeling nuanceren. Of je als lezer van die tweets die nuancering al dan niet pikt/geloofd, heeft mede te maken met hoe hij zich daarvoor op sociale media, en dan juist in twitter-discussies, heeft geprofileerd.
    Ik waardeer heel wat mensen op basis van uitingen op twitter. Twitter biedt dus volgens mij duidelijk kansen.

    Liked by 1 persoon

  6. lisavdam schreef:

    Interessant artikel! Ik heb in het verleden een zelfsoort stuk geschreven en herken hier dus ook veel terug. Hoe zou jij Twitter over 10 jaar (willen) zien? Als een medium voor life-time nieuws of wellicht toch wat meer dan dat?

    Liked by 1 persoon

    1. Jean-Paul Rison schreef:

      Thanks! Zelf denk ik dat Twitter over 10 jaar niet meer in de huidige vorm bestaat. Ik denk dat er op termijn toch wel een overname of samenwerking zal komen en het dan langzaam geïntegreerd zal worden in een ander social medium.

      Liked by 1 persoon

  7. laurabouman schreef:

    Ik ben zelf ook al jaren geen gebruiker meer van Twitter en ik merk ook dat ik niets mis door dat medium niet te volgen.

    Liked by 1 persoon

  8. gerritbril68 schreef:

    Dag Jean-Paul, waarom zou er altijd sprake moeten zijn van groei? Een stagnerende groei hoeft helemaal niet erg te zijn. Het is vooral de druk van aandeelhouders wat er volgens mij voor zorgt dat dit soort bedrijven uiteindelijk in zwaar weer komen. Terecht geef je aan dat Twitter misschien wel te weinig vernieuwend is en dat de vernieuwingen die wel worden doorgevoerd, niet goed aanslaan. Het probleem is daarmee eerder misschien wel slecht management en verkeerde keuzes. Als dat het geval is, redt geen enkel bedrijf het. Zeker als er nooit winst wordt gemaakt; dat vinden aandeelhouders niet leuk. Twitter heeft geen goed verdienmodel en als dat niet verandert zal het vanzelf ophouden te bestaan. Duurt misschien nog wel 10 jaar, maar ik vrees korter.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s