De grote Instagramtrends van 2016

Instagram heeft ondertussen al meer dan 500 miljoen gebruikers, iets waar weinig mensen nog van opkijken. Dagelijks blijft het platform nog enorm groeien en de Instagram-community is dus ook springlevend. Er gebeuren een hoop dingen. Nieuwe ontwikkelingen worden oude ontwikkelingen in slechts enkele dagen. Trends gaan dus ook ontzettend snel. Voordat je het weet liggen er al weer nieuwe ontwikkelingen op je te wachten. Maar wat zijn nu de grotere ontwikkelingen? Welke ontwikkelingen en trends zijn nu echt de moeite waard om rekening mee te houden? Ik heb even voor jullie rond gekeken en een korte opsomming gemaakt.

 

VIDEO
De grootste ontwikkeling in de afgelopen tijd is video. Instagram wil dat jij meer video’s gaat kijken. Ze zijn officieel- samen met Facebook- de strijd aangegaan met platformen als YouTube en Vimeo. De afgelopen 6 maanden is de totaaltijd van hoeveel tijd mensen besteden aan het kijken van video’s met 150% gestegen.

Onder het kopje ‘verkennen’ is een nieuw stuk toegevoegd speciaal voor video’s. Video’s die jij misschien leuk vindt. Hierdoor weet Instagram heel goed jou de juiste video’s voor te schotelen. Dit vanwege het algoritme.

Boomerang
De Boomerang app is nog een stimulans voor videogebruikers op Instagram. Deze app maakt het heel makkelijk om een video van 1 seconde te maken die heel veel weg lijkt te hebben van een GIFje. Deze app werd in oktober 2015 gelanceerd maar heeft pas echt in 2016 furore gemaakt. Je ziet de laatste tijd steeds vaker in je feed dat er weer een dame is die haar haren wild heen en weer laat springen met deze makkelijk te gebruiken app. Zeker de moeite waard om even naar te kijken.

Verlenging
De videofunctie die in juni 2013 werd geïntroduceerd liet gebruikers video’s van 15 seconden opnemen en posten. Dit was altijd de maximum qua tijd. Totdat het jaar 2016 kwam. Toen werd het mogelijk om, vanaf maart 2016, video’s te posten die een minuut duurde. Dit opende deuren. Gebruikers werden gestimuleerd om nu een minuut aan creativiteit op te nemen en online te zetten. Instagram begon met advertenties van een minuut, en daarna kwam de mogelijkheid voor de normale gebruiker om ook voor de langere video te gaan. Daarnaast voegde ze ook een ‘public view count’ toe. Op deze manier werden bedrijven gestimuleerd om betere video’s te maken.

Video zonder geluid
Een belangrijke trend die zich ontwikkeld heeft is video zonder geluid. Veel bedrijven kwamen er achter dat veel consumenten van de video’s ervoor kozen om het geluid uit te zetten. Nu zie je dus heel vaak onder een video ‘video bevat geen geluid’.

STORY
Uiteraard is jullie niet ontgaan dat sinds de zomer van 2016 Instagram Stories werd geïntroduceerd.

Snapchat, maar dan van Instagram. Het is bijna precies hetzelfde. Dit zorgt er wel weer voor dat de activiteit op Instagram sterk omhoog gegaan is. Je kan nu alles op Instagram zetten zonder je feed te verpesten of zeer selectief te moeten zijn.  Klink op de link om daar even het fijne van te weten te komen.

Als jullie nog grote trends weten, of als er iets is wat ik over het hoofd gezien heb, dan hoor ik dat graag!

 

Advertenties

2 reacties Voeg uw reactie toe

  1. bibibeens schreef:

    Erg interessant artikel!

    Like

  2. derekhsteinhoff schreef:

    Interessant artikel! Van welke trend verwacht jij het meest Leander?

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s