Dé 10 tips om als bedrijf te scoren op Facebook

Is jouw bedrijf al actief op Facebook? Nee? Dan is het de hoogste tijd om hiermee te beginnen. Met ruim 9,5 miljoen Nederlandse Facebookgebruikers is de kans namelijk groot dat je via Facebook jouw klanten kunt bereiken. Naast dat je met je bedrijfspagina op Facebook je bedrijf mooi kunt profileren, leent Facebook zich ook perfect voor klantenbinding. Maar hoe doe je dat? Klanten aan je binden via Facebook? Dé 10 tips om als bedrijf te scoren op Facebook.

#1. Zorg voor een relevante presentatie. Het klinkt simpel, maar zorg ervoor jouw pagina verder gaat op de huisstijl van je merk. Jouw Facebookpagina moet niet alleen in één keer de aandacht trekken, maar het moet voornamelijk ook consistent zijn. Alles wat erop geplaatst wordt, moet meteen kunnen worden herkend als een bericht van jouw bedrijf. Zorg dus ook zeker voor een profielfoto waaruit blijkt wat jouw bedrijf doet en kies een persoonlijke omslagfoto.

#2. Maak veel gebruik van beeldmateriaal. Uit verschillende onderzoeken, onder andere het onderzoek van Buddy Media, blijkt dat posts met foto’s 39% meer interactie opleveren dan posts met alleen tekst. Zorg er dus voor dat in ieder geval 90% van de berichten die je plaatst, voorzien is van een foto. Die berichten met foto’s kun je dan weer mooi afwisselen met video’s. En nog belangrijk: wil je een nieuw product promoten? Maak een foto van een collega met dit nieuwe product in zijn/haar handen! Zo maak je het persoonlijker en voelt de klant zich meer bij jouw bedrijf betrokken.

#3. Creëer interactie met de fans. Het is heel verleidelijk om alleen maar te zenden en te zenden, maar juist social media biedt de mooie mogelijkheid om de interactie aan te gaan met fans. Je hoeft dit niet bij elke post toe te toepassen, maar sluit zo nu en dan berichten af met een vraag of een dilemma.

#4. Taalfouten in je posts? Nee, dat kan niet. Wij als marketeers hebben van het communicatievak ons werk gemaakt. Taalfouten horen daar niet bij. Het komt onprofessioneel over en je haalt je eigen verhaal naar beneden. Dit kan dus echt niet:

blog-8

Ook bij de C&A ging het goed mis…

blog-1

En hun Facebookfans? Die lieten duidelijk merken dat dit niet oké was.

blog-2blog-3blog-4

#5. Plaats berichten als de fans online zijn. “Als ze niet aan het werk zijn, zijn mensen meer geneigd om tijd door te brengen op Facebook en interactie te hebben met pagina inhoud”, zo stelt het Buddy Media rapport. Posts die worden geplaatst worden tussen 20:00 uur en 07:00 uur blijken ruim 14% meer interactie op te leveren dan berichten tussen 08:00 uur en 19:00 uur. En de beste momenten om te posten op Facebook? Zaterdagavond 22:00 uur, gevolgd door zaterdagavond 20:00 uur en zondagavond 19:00 uur.

#6. Koop nooit likes. Ja, het kan echt: Facebook likes zijn te koop. Voor 100 likes betaal je zo’n €20,00. Klinkt perfect, toch? Niet dus. De gekochte fans leveren je namelijk helemaal geen toegevoegde waarde. De gekochte fans hebben namelijk geen interesse in jouw pagina. Ze zullen niets liken of delen en al helemaal niet reageren. Daardoor denkt Facebook op zijn beurt weer dat jij geen interessante content plaatst en zullen jouw berichten door middel van een algoritme minder op ieders tijdlijn plaatsen. En dan ben je weer terug bij af.

#7. Haak in op de actualiteit. Inhaken, ook wel “newsjacking” genoemd, is het op social media slim inspelen op de actualiteit, een belangrijke gebeurtenis of een event. Inhakers doen het (vaak) goed. Waarom? Inhakers maken je aan het lachen. En humor werkt binnen de marketing. Een mooi voorbeeld van zo’n inhaker komt van Heineken, die tijdens het EK Voetbal van 2016 (waar Nederland niet voor geplaatst was), dit op Facebook plaatste:

blog-13

Toch moet je met inhakers ook oppassen. Hetzelfde Heineken kreeg tijdens de Olympische Spelen 2016 in Rio veel kritiek op deze inhaker, net na de wielerwegwedstrijd voor vrouwen.

blog17

Anna van der Breggen won deze wedstrijd, maar een andere Nederlandse, Annemiek van Vleuten, viel. Terwijl veel Nederlanders nog vol in hun emotie en bezorgdheid zaten om Van Vleuten en haar misschien wel gebroken nek, viel zo’n bericht over de nek natuurlijk verkeerd. Heineken had dit bericht waarschijnlijk van te voren gemaakt en ingepland, maar had er misschien beter aan gedaan snel een andere inhaker te verzinnen.

#8. Niet te veel berichten. Voor elk social media kanaal is een ideaal aantal posts per dag. Zo is het op Pinterest als merk ideaal om vijf posts per dag te plaatsen, terwijl op LinkedIn één post per dag ideaal is. Op Facebook is het magische aantal posts per dag twee. Plaats je meer posts per dag, zorgt dit voor irritatie bij jouw Facebookfans. Maar heb je een dag echt totaal geen inspiratie? Er is geen man over boord als je een dag niks plaatst. Voor Facebookfans geldt: kwaliteit boven kwantiteit.

#9. Weggeefacties. ‘Like dit bericht en onze Facebookpagina en win!’ Het is een van de makkelijkste en effectiefste manieren om aan nieuwe Facebookfans te komen. De prijs kan werkelijk van alles zijn. Als je een winkel of webshop hebt, is een cadeaukaart bijvoorbeeld een leuke prijs. Maar je kunt ook een prijs verzinnen vanuit je eigen product. Run jij bijvoorbeeld een restaurant? Dan is een prijs waarbij de winnaars een kookcursus in jouw restaurant bijvoorbeeld een leuk idee. En daarnaast heb je meteen een leuk bericht voor op Facebook: ofwel een foto van de winnaars kokend of een Behind the Scenes video.

#10. 40 tekens. Vond jij dit artikel ietwat aan de lange kant? Je bent waarschijnlijk niet de enige. Door alle sociale media, draagbare technologie en een overvloed aan informatie vinden wij het steeds moeilijker de concentratie vast te houden. Houd je Facebookberichten dus kort. Posts met enkel 40 tekens trekken gemiddeld 86% meer aandacht!

Ik ben benieuwd: welke tips en tricks pas jij toe om meer interactie te krijgen op Facebook? Laat het mij weten in de reacties!

Advertenties

6 Comments Voeg uw reactie toe

  1. Naomi schreef:

    Ik heb een blog waarin in enkel fotografie post. Hoe zou ik met betrekking tot interactie kunnen aansluiten bij de doelgroep?

    Like

    1. babetmilou schreef:

      Hi Naomi. Goede vraag! Als je op jouw blog enkel foto’s plaatst, is het misschien verstandig om het hier bij te laten. Dit is wat iedereen gewend is en dat past verder dus ook bij het thema. Wat je wel zou kunnen doen, is een social media button toevoegen. Hiermee leidt je mensen naar jouw social media kanalen en daar kun je dan verder de interactie aangaan!

      Like

  2. ilanaglas schreef:

    Hi Babet, wat een leuk artikel. Na het lezen van dit artikel kan iedereen zeker aan de slag met Facebook. De voorbeelden en cijfers geven een duidelijk beeld van de werkelijkheid, wat het geheel voor mij nog interessanter maakt! Ik ben zelf niet zo actief op Facebook, maar herken sommige fouten zeker bij andere Facebook accounts.

    Liked by 1 persoon

    1. babetmilou schreef:

      Bedankt voor het compliment Ilana! Goed om te horen dat jij dit herkent. Van andermans fouten kunnen we alleen maar leren, toch? 😉

      Like

  3. Sanne schreef:

    Heb je nog meer voorbeeld Facebookpagina’s die naar jouw mening erg goed zijn?

    Liked by 1 persoon

    1. babetmilou schreef:

      Persoonlijk vind ik Cool Blue en T-Mobile zeer sterke Facebookpagina’s hebben. Zowel hun webcare als hun inhakers zijn écht een voorbeeld voor een ieder ander. Welke Facebookpagina’s vind jij erg goed?

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s