Bedrijven op Twitter: hier tips in tweets!

on

Hoewel iedereen het er misschien wel mee eens is dat het Twittergebruik steeds minder wordt, zijn er nog steeds 2,6 miljoen Nederlanders die gebruik maken van Twitter, waarvan 900.000 dagelijks. Ook zijn er nog steeds veel bedrijven actief op Twitter. Het is en blijft nu eenmaal een snel en makkelijk medium om je doelgroep te bereiken. Daarnaast deelt één derde van alle actieve Twitter gebruikers delen op Twitter hun meningen over producten en merken en bijna 20% van alle actieve Twitter gebruikers zoekt actief contact met de webcare van bedrijven. Maar hoe zorg je er nou voor dat mensen je gaan volgen of je tweets retweeten? De 20 tips voor bedrijven met twitter:

1.

tip1

De eerste stap op de ladder naar geloofwaardigheid op Twitter: zorg voor een relevante profielfoto. Een bedrijf met als profielfoto een Twitterei zal niet als betrouwbaar bedrijf overkomen.

2.

tip2

Dat Twitter je de mogelijkheid geeft om 140 tekens per tweet te gebruiken, betekent niet dat dit ook moet. Tweets van rond de 120 tekens leveren meer retweets op!

3.

tip3Creëer conversaties met je Twittervolgers door vragen te stellen. Je volgers zullen sneller reageren op vragen dan op uitspraken.

4.

tip4

Hashtags zijn leuk, maar houd ze duidelijk en kort. Hashtags als #ditproductisheelerggoedenjezouhetmoetenkopen zijn nauwelijks te lezen en zullen niet aanslaan.

5. tip5

Plaats een link naar je Twitteraccount op andere social media kanalen, voeg de Twitterbutton toe aan je e-mails/nieuwsbrieven en zet je @ op jouw visitekaartje. Hoe meer mensen erover weten, hoe meer mensen je ook zullen volgen.

6. tip6

Als je maar één keer per dag of zelfs per week tweet, vergeten je volgers je snel. Tweet dus veel, vier tot vijf keer per dag tweeten blijkt uit onderzoek ideaal.

7.tip7Kies hashtags uit waar op dat moment over gesproken wordt. Met behulp van online tools als RiteTag zie je precies welke hashtag je wel en welke hashtag je beter niet kunt gebruiken.

8.tip8

Twitter is er niet alleen om jouw eigen bedrijf te promoten, maar ook zeker voor webcare en om te communiceren met jouw volgers. Zorg ervoor dat jouw volgers zich belangrijk en evenwaardig voelen.

9.

tip9

Tweets met foto’s zorgen ervoor dat 89% meer volgers de tweet toevoegen bij hun  favorieten en leveren 150% meer retweets op. Plaats dus zeker veel foto’s. Houd het echter wel relevant; de foto’s moeten iets toevoegen.

10.

tip10

Veel tweeten is goed, aangezien Twitter als platform gefocust is op snel en kort. Pas echter wel op dat je niet steeds hetzelfde tweet!

11. tip11

Twitteradvertenties zijn zeker handig om te gebruiken voor doelen als: meer volgers, meer bereik of het generen van leads of sales.

12.tip12

Het is echt niet noodzakelijk om alle tweets te lezen van iedereen die je volgt. Maak relevante lijstjes met relevante vrienden, collega’s of klanten.

13.tip13

Zie je een tweet voorbijkomen bij een vriend, collega of klant die ook relevant is voor jouw volgers? Retweet! Veel retweeten is echt niet erg, sterker nog: degene waarvan jij retweet ziet het vaak zelfs als een eer geretweet te worden.

14.tip14

Het is niet erg om links te gebruiken in je tweet, maar vertel volgers wel altijd waar je ze naartoe stuurt. Anders lijkt het veel op spam of een virus en zullen ze niet op jouw link klikken.

15.tip15

Op websites heb je soms de optie om je Twitterfeed op de website weer te geven. Doe dit echter niet; het trekt niet alleen de aandacht weg van jouw website, maar weerhoudt ook mensen ervan om je op Twitter te volgen. Een Twitterbutton is voldoende.

16.tip16

Wil je graag retweets? Tweet dan tussen 22:00 uur en 23:00 uur. Op deze tijden worden de meeste tweets geretweet.

17.tip17

#F4F is op Twitter dé hashtag. Het is een afkorting van: Follow for follow. En al klinkt het misschien wat kinderlijk, het is wel de beste manier om volgers te generen. Volg zelf veel mensen en een groot deel volgt je vanzelf terug.

18.tip18

Stuurt een klant jou een tweet? Reageer! De klant voelt zich gehoord en het laat jouw andere volgers zien dat je aandacht hebt voor de gevoelens van de klant.

19.tip19

Uit een onderzoek van Salesforce blijkt dat tweets waarin expliciet gevraagd wordt om de tweet te retweeten, 12 keer vaker worden geretweet. Wees dus zeker niet bang om dit te vragen aan je volgers.

20.tip20

Gebruik altijd gepaste taal op twitter. Begin niet te schelden of anderen belachelijk te maken. Houd het schoon, houd het professioneel.

Wat zijn jouw ervaringen met het krijgen van meer volgers, favorieten en retweets op Twitter? En heb je misschien nog toevoegingen of vragen? Laat het weten in de reacties hieronder. Ik ben benieuwd!

Advertenties

13 reacties Voeg uw reactie toe

  1. Maaike Kooijman schreef:

    Wat leuk gedaan zo! Ik vind het superleuk dat je over Twitter schrijft, dat is weer eens iets anders dan mensen die zeggen dat het dood is. Ik ben dan wel geen bedrijf, maar denk je dat het ook voor ‘gewone gebruikers’ nuttig is om lijsten te maken?

    Liked by 1 persoon

    1. babetmilou schreef:

      Hoi Maaike! Bedankt voor je reactie! En zeker weten, lijsten zijn voor iedereen handig. Het is heel makkelijk om op Twitter het spoor bijster te zijn tussen al die tweets van al die mensen. Lijsten helpen je enorm om enkel de tweets te zien die voor jou belangrijk zijn.

      Like

  2. fayecelik schreef:

    Wat een leuke en creatief artikel! Kan je een voorbeeld geven van een bedrijf die het volgens jou goed doet op Twitter? Ik ben hier heel benieuwd naar.

    Liked by 1 persoon

    1. babetmilou schreef:

      Hi Faye! Ik vind PostNL een goed voorbeeld. Ze gebruiken veel humor maar altijd op een gepaste manier, zonder de klant belachelijk te maken. Echt top!

      Liked by 1 persoon

  3. Naomi schreef:

    #19: interessant! Moet je om rt’s vragen ook beperken tot een max aantal keer per dag?

    Like

    1. babetmilou schreef:

      Hi Naomi, dat zou ik zeker doen. Op RT’s vragen zou ik zeer beperkt houden, anders wordt het vervelend voor je volgers. Eén keer per twee dagen is meer dan voldoende.

      Like

  4. Kelly schreef:

    Echt een goed artikel met zeker relevante tips om nog meer volgers te genereren op twitter voor je bedrijf!
    Wel heb ik even een vraag.
    Ik ben er over aan het nadenken om iemand in te huren voor mijn bedrijf die mijn social media gaat regelen voor mijn bedrijf. Wat zijn volgens jou belangrijke eisen die deze persoon zou moeten hebben om deze taak goed te kunnen voldoen?

    Liked by 1 persoon

    1. babetmilou schreef:

      Hoi Kelly! Goed om te zien dat je hier over nadenkt. Ik denk dat het voornamelijk belangrijk is dat de persoon die jij gaat aannemen een vlotte pen heeft en in staat is een juiste tone-of-voice in de communities te gebruiken. Daarnaast zoek je natuurlijk iemand die creatief is en overweg kan met programma’s als Photoshop, Premiere Pro en Illustrator. Als social media manager moet je content gaan creëren en het daarna op de juiste manier overbrengen, dus let dus vooral op die twee elementen. Succes met de zoektocht!

      Like

  5. ilanaglas schreef:

    Wat een ontzettend leuk artikel! Super creatief en heel leuk uitgewerkt. Ik zie meteen dat je heel veel van het onderwerp weet. Welke twitter accounts vind jij het leukst? Ik vind het erg leuk om tweets te volgen over tv programma’s

    Liked by 1 persoon

    1. babetmilou schreef:

      Bedankt Ilana! Leuk om te horen. Tweets over televisieprogramma’s vind ik ook altijd heel erg leuk. Ik hou er sowieso heel erg van als Twitter accounts de actualiteit volgen, dit is waar het platform voornamelijk ook op draait. Dus bedrijven die veel leuke inhakers hebben, zoals bijvoorbeeld Heineken, zijn erg leuk om te volgen.

      Like

  6. Sanne schreef:

    Goed artikel! Heb je tips voor hoe ik om kan gaan met sarcasme van klanten op Twitter? Ik vind het lastig om uit zo’n kort berichtje te achterhalen of mensen oprecht zijn met hun tweets. Zo had ik bijvoorbeeld laatst iemand geretweet waarvan later bleek dat het een grap was…

    Like

    1. babetmilou schreef:

      Hoi Sanne! Dat kan inderdaad lastig zijn. Wat misschien kan helpen, is om voor Twitter een programma te gebruiken als het Nederlandse Coosto. Hier kun je per account is de gehele chatgeschiedenis lezen. Dit geeft je al iets meer inzicht wat voor persoon het is. Daarnaast zeg ik altijd: check altijd eerst het account van degene die de tweet naar je stuurde, voordat je er op reageert. Met iets meer context heb je het sarcasme zo te pakken!

      Like

  7. Hoi Babetmilou & Sanne,

    Goeie tip, Babet ;-)! In Coosto zie je inderdaad direct de timeline, de gespreksgeschiedenis en het gemiddelde sentiment van de berichten van zo iemand. Kun je direct bekijken of het een notoire zeur is, een echte grapjas of een serieuze gast.
    Vanochtend zag ik onze all-in-one social media tool natuurlijk dat onze software genoemd werd, dus ik kon het niet laten om even te reageren! Als je vragen hebt kun je ons altijd bereiken op social media of via onze website: http://coos.to/2eTgre4
    ~Maartje (webcare Coosto)

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s