Basisprincipes Social Media Marketing

Sociale netwerken zijn verzamelingen van gebruikersprofielen waar geregistreerde leden informatie kunnen plaatsen en delen. Zij kunnen nieuwe content creëren, content van anderen consumeren of anderen uitnodigen om ook deel te nemen in het desbetreffende netwerk.

Er zijn zes verschillende social mediagebruikers te onderscheiden:
De inactieven, de toeschouwers, de participanten, de verzamelaars, de critici en de ontwikkelaars. Deze verschillende gebruikers hebben allemaal verschillende motivaties om social media te gebruiken. Dit kan zijn voor entertainment, sociale interactie, persoonlijke identiteit, informatie, beloning of empowerment (anderen motiveren).

Vanuit een marketingperspectief zijn er de volgende typen consumenten:

  • Restrained-users, dit is eigenlijk de groep die niet veel doet op social media.
  • Entertainment-seekers, deze groep maakt het meest gebruik van Facebook en YouTube, zij zijn meer met social media bezig dan de eerste groep.
  • Highly- connected, gebruiken eigenlijk alles wat social media te bieden heeft.

Als beginnende ondernemer is het belangrijk om dit gedrag te herkennen, te voorspellen en te stimuleren. Als je weet dat het creëren van merk gerelateerde content deels wordt verklaard door de behoefte om een persoonlijke identiteit te ontwikkelen, dan zou je daarop in kunnen spelen door merkuitingen aan te passen op iemand persoonlijke voorkeuren. Zo krijgen andere consumenten duidelijkheid over wat die persoon drijft en wat hij of zij leuk of belangrijk vindt. Door je social media continu te managen zorg je ervoor dat consumenten betrokken zijn bij jouw merk en dit zelf ook doorvertellen. Uiteindelijk werkt ‘mond op mond’ reclame nog steeds beter dan dat als je zelf als organisatie je eigen bedrijf promoot.

Volgens het Digitale Marketing boek van Emile Lancée bestaan er zeven strategische sociale mediafunctionaliteiten.

  1. Identiteit
    Een online identiteit is de informatie die je kan afleiden uit een profiel of posts van een gebruiker. Er zijn veel sociale mediaplatformen met gebruikersprofielen. Identiteit is dus erg belangrijk maar privacy misschien nog wel meer. Als je met je bedrijf gebruik gaat maken van social media moet je dus regels rondom privacy opstellen. Het is lastig om een balans te vinden tussen het ‘delen’ van identiteit en de bescherming van de persoonlijke levenssfeer.
  2. Conversaties.
    De mate waarin gebruikers met andere gebruikers communiceren. Het is hierbij belangrijk dat je op het juiste moment met een conversatie begint of manipuleert. Organisaties die weten wanneer ze in moeten springen en daar ook actie op ondernemen, laten zien dat betrokken zijn bij de community. Het is ook niet de bedoeling om te vaak of heel extreem op te treden, want dan kom je bemoeizuchtig over.
  3. Sharing
    Dit spreekt deels voor zichzelf: het uitwisselen van inhoud. Bij delen wordt er vaak content van anderen gedeeld, waardoor de kans op het schenden van copyrights groot is. Als bedrijf doe je er goed aan om strategische vaardigheden op te bouwen voor het managen van deze content.
  4. Aanwezigheid
    De gebruikers van social media willen graag weten of andere gebruikers beschikbaar zijn. Bedrijven moeten aandacht besteden aan het relatieve belang van de beschikbaarheid en de locatie van gebruikers. Hebben jouw klanten de voorkeur om real time actief te zijn dan moet je een geschikt platform worden gecreëerd dat gebruikers in staat stelt met elkaar te communiceren.
  5. Relaties
    De manier waarop gebruikers van een social media platform verbonden zijn, is bepalend voor het hoe en wat van informatie-uitwisseling. De structuur van relaties is belangrijk, daarmee wordt bedoeld hoeveel connecties dat individu heeft en hun eigen positie. Onderzoek toont aan dat hoe ‘closer’ en groter het aantal relaties, hoe centraler zijn of haar positie is én hoe groter de kans dat deze gebruiker een opinieleider binnen het netwerk is. Bedrijven die zich vooral richten op de betrokkenheid met klanten moeten begrijpen hoe ze relaties kunnen opbouwen, onderhouden en kunnen inzetten.
  6. Reputatie
    Als online reputatie belangrijk is voor jou en je doelgroep dan moet je een metrische methode formuleren om die reputatie te berekenen. Of je kiest gewoon een sociaal medium waarbij die functionaliteit al in zit. Als tijd en mate van activiteit belangrijk zijn voor de community, dan is het aantal posts in de tijd een goed meetinstrument. Als de kwaliteit van de content belangrijker is, is een sociaal medium met een beoordelingssysteem een goede keuze.
  7. Groepen
    Bij deze functionaliteit gaat het om de mate waarin gebruikers in staat zijn om communities op te zetten. Hoe socialer een netwerk wordt, hoe meer vrienden, volgers en contacten. Je moet erachter komen welke soorten groepen jouw community steunen en hoe deze de andere bovengenoemde functionaliteiten beïnvloed.

Door het gebruik van deze zeven stappen maakt het voor bedrijven makkelijker om sociale media te begrijpen, waardoor ze beter in staat zijn om een sociale mediastrategie op te stellen en uit te voeren.

Advertenties

2 reacties Voeg uw reactie toe

  1. melikemakine schreef:

    Super handig! Ik was zelf ook al een paar dingen vergeten

    Liked by 1 persoon

  2. lucasvaerewijckhvanl schreef:

    Interessant!

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s