5 redenen waarom bedrijven nu moeten starten met vloggen

Vloggen is een fenomeen dat steeds populairder wordt. Niet alleen jongeren nemen deel aan deze trend, ook bedrijven beginnen steeds meer waarde te zien in het produceren van vlogs. Maar waarom zou je als ondernemer een vlogstrategie inzetten en hoe kan vloggen de naamsbekendheid van het bedrijf vergroten?

Van bloggen naar vloggen

Vroeger was bloggen een veel gebruikt middel voor het vergroten van de naamsbekendheid. Door het publiceren van stukken tekst met af en toe een foto hoopten bedrijven meer betrokkenheid bij hun klantenkring te creëren. Maar tegenwoordig is vloggen dé nieuwe manier om het bedrijf op de kaart te zetten. Met een video kun je op een professionele en amuserende wijze een beeld schetsen van het bedrijf. Een beeld dat ook langer blijft hangen bij klanten, want uit een onderzoek van Dutch Cowboys blijkt dat we visuele informatie beter in ons opnemen. Onze hersenen verwerken visuele informatie 60.000 keer sneller dan tekst! En we kennen de uitdrukking allemaal: een beeld zegt meer dan 1000 woorden.

Vloggen op verschillende manieren 

Maar wat houdt de term ‘vloggen’ nou precies in? Een vlog is eigenlijk een blog, maar dan in de vorm van een video. Het fenomeen is populair geworden door jongeren die hun dagelijks leven vastlegde op camera. Maar nu spelen ook steeds meer bedrijven in op deze trend. Zo publiceert Editie NL wekelijks een vlog om kijkers een kijkje achter de schermen te geven.

Vloggen kan door merken en bedrijven op verschillende manieren ingezet worden. Zo kunnen de vlogs geproduceerd worden door de werknemers binnen het bedrijf, maar er kunnen ook bekende of juist onbekende vloggers ingezet worden om producten te promoten. Dit is natuurlijk alleen mogelijk als het budget van de onderneming dit toelaat. Het online warenhuis Wehkamp is hier een goed voorbeeld van. De trend kan daarnaast ook ingezet worden tussen werknemers om elkaar op de hoogte te houden over wat er speelt binnen het betreffende bedrijf.

Screenshot MIC watching.png

Toonaangevende vloggers Anna Nooshin en Beautygloss vloggen voor Wehkamp.

Denk je er zelf aan om vloggen in te gaan zetten en zo jouw bedrijf naar een hoger niveau te brengen? Dan volgen hier nog een aantal redenen waarom je als ondernemer meteen moet starten met vloggen:

1 Er vindt veel meer interactie plaats

Een video zorgt voor veel meer interactie met jouw klantenkring. Je kunt een conversatie starten door de kijkers een aantal vragen te stellen. Vraag de kijkers bijvoorbeeld hoe ze denken over een bepaald onderwerp of maak een Q&A vlog. Dit zorgt voor veel meer reacties en het geeft je als bedrijf de kans écht in gesprek te gaan met je klanten. Vloggen is daarom de ideale manier om als bedrijf een conversatie company te worden. En valt de vlog in smaak? Dan zullen steeds meer mensen over jouw bedrijf gaan praten. Niks dure reclamecampagne, met een goede vlog verkoopt jouw bedrijf zichzelf.

Daarnaast krijg je direct feedback van de doelgroep. Ze laten hun mening over de video weten in de reacties, geven een duimpje omhoog of een duimpje omlaag. Deze signalen kun je gebruiken om de vlogs nog beter te maken.

2 Het geeft je bedrijf een gezicht

Vloggen maakt jouw bedrijf veel persoonlijker. Door het kijken van een vlog leren klanten jou echt kennen als persoon en krijgen ze een goed beeld van wat jouw diensten zijn. Klanten kunnen zo goed bepalen of jouw bedrijf bij hen past. Dit geldt natuurlijk wat meer voor vlogs die door mensen uit het bedrijf zelf gemaakt worden. Maar een ingehuurde vlogger kan ook een goed beeld schetsen van het bedrijf door binnen het bedrijf te filmen of op video in gesprek te gaan met werknemers. RTL Boulevard speelt hier goed op in.

Klanten zijn daarnaast nieuwsgierig naar de plekken waar ze niet komen. Een kijkje achter de schermen van jouw bedrijf is daarom een perfecte manier om op deze nieuwsgierigheid in te spelen. Zo kun je een brainstormsessie, een dag op kantoor of de productie van jouw product filmen. Kijk bijvoorbeeld naar het YouTube kanaal van ELLE. Deze website geeft met behulp van vlogs een idee hoe het er achter de schermen aan toe gaat.

3 Je wordt als bedrijf beter vindbaar

Google is de nummer één zoekmachine en daarna volgt YouTube. Als je regelmatig een interessante vlog plaatst op jouw YouTube kanaal word je zowel in Google als in YouTube veel makkelijker gevonden door klanten. Een verbetering van de vindbaarheid kan erg veel nieuwe klanten opleveren.

 

ideeen-voor-vloggen

Produceer unieke content door te verklappen wat er achter de schermen van een bedrijf gebeurt.

4 Je produceert op een makkelijke manier unieke content

Mensen zitten steeds minder te wachten op reclame. Het product moet niet centraal staan, maar juist het probleem van de klant. Een vlog zit heel anders in elkaar dan een reclamecampagne. Het is veel realistischer en het geeft een echt beeld van het bedrijf. Laat in de vlog zien wie je echt bent en wees niet bang om fouten te maken. Bloopers kunnen een goede toevoeging zijn aan de vlog en zorgen voor meer entertainment. Op video kunnen emoties goed overgebracht worden en dit kan unieke content opleveren. Daar komt bij dat het produceren van een korte video véél makkelijker is dan het in elkaar zetten van een hele reclamecampagne. Een win-win situatie dus!

5 Het is een goedkoop marketingkanaal

Het maken van een vlog kost weinig geld en kan juist veel opleveren. Natuurlijk ligt het aan de keuzes die je maakt. Een werknemer of onbekende vlogger is natuurlijk veel goedkoper dan het inhuren van een vlogger met veel fans. Maar het produceren van vlogs kost over het algemeen veel minder geld dan het in elkaar zetten van een grootse reclamecampagne. Wanneer je waardevolle content biedt aan je klanten, zullen ze sneller geneigd zijn om dit te delen. Een simpele vlog heeft hierdoor hetzelfde effect als een reclamecampagne of zelf beter!

Weten jullie nog een reden waarom vloggen waardevol kan zijn voor een bedrijf? En welke vlog vinden jullie interessant? Laat het mij weten in een reactie hieronder.

Fotografie: Markgraf Ave, Vlog Studio

Advertenties

16 Comments Voeg uw reactie toe

  1. Viannebolderdijk schreef:

    Wat een interessant artikel! Maar hoe kun je als bedrijf geld verdienen met een vlog? Of kan dat alleen maar indirect?

    Liked by 1 persoon

    1. naomizwaan97 schreef:

      Hoi Vianne! Bedankt voor je reactie.

      De verdiensten gebeuren met name indirect. Vloggen zorgt voor meer naamsbekendheid en dit zorgt voor meer potentiële klanten en zo meer verkoop. Als jij ervoor kiest om een bekende vlogger in te zetten, is product placement een optie. Dan promoot de vlogger jouw producten wat leidt tot meer verkoop. Een tweede optie is het ‘monetizen’ van jouw vlog. Je ontvangt dan geld voor het vertonen van advertenties voorafgaand en eventueel tijdens je vlog. Maar pas op, als je te veel gebruik maakt van reclame kunnen mensen afhaken. Ik hoop dat het zo duidelijk is!

      Liked by 2 people

      1. Viannebolderdijk schreef:

        Aha! Dat zijn tips waar ik zeker wat mee kan. Bedankt voor je snelle reactie 🙂

        Liked by 1 persoon

  2. Lisa de Bruin schreef:

    Hoi Naomi, interessant artikel! Het bedrijf waar ik werk denkt er ook over na om te gaan vloggen. Niet om de naamsbekendheid te vergroten, maar juist om de werknemers in te lichten over de acties en nieuwe regelingen. Ik denk dat dit ook een voordeel is. Een vlog kan namelijk goed ingezet worden als voorlichtingsmiddel of als kennismaking als er een nieuwe werknemer in dienst treedt. Hoe denk jij hierover?

    Like

    1. naomizwaan97 schreef:

      Hoi Lisa! Bedankt voor je reactie.

      Wat leuk dat het bedrijf waar jij werkt ook gaat inspelen op deze trend. Ik denk zeker dat vloggen gebruikt kan worden om werknemers in te lichten of te introduceren. Een ideale (en soms ook amuserende) manier om de werknemers op de hoogte te brengen van belangrijke zaken, zoals nieuwe acties.

      Like

  3. Peter van Dam schreef:

    Interessant artikel! Wel heb ik een vraagje. Als je een vlogger wilt inzetten voor jouw onderneming, waar moet je dan precies rekening mee houden?

    Like

    1. naomizwaan97 schreef:

      Hoi Peter! Bedankt voor je reactie.

      Het is belangrijk om goed na te denken over het imago van de onderneming en de doelgroep waar de onderneming zich op wilt richten. Kies daarom voor een vlogger die past bij het imago dat jij als onderneming wilt uitstralen. Kies daarnaast voor een vlogger met fans die vallen in de doelgroep waar jij je op wilt richten. Dit vergroot de kans op nieuwe klanten. Natuurlijk is het ook belangrijk dat de branche waarin de onderneming werkzaam is, past bij de betreffende vlogger. Ik hoop dat dit antwoord duidelijk is!

      Like

  4. Peter van Dam schreef:

    Oké duidelijk! Dankjewel voor de reactie.

    Like

  5. Dit lijstje is echt meer dan waar! Ik denk dat het simpelweg ook gewoon een goede manier is om ook van videocontent te zijn voorzien. Voorheen wisten bedrijven misschien niet hoe ze op Youtube actief konden zijn, maar nu wel: met vlogs!

    Like

    1. naomizwaan97 schreef:

      Hoi Vera!

      Dat is zeker waar, het produceren van vlogs is de perfecte manier om te zorgen voor een gevuld YouTube kanaal. Veel visuele content maakt het bedrijf extra aantrekkelijk voor klanten. Leuk om te horen dat je het eens bent met het artikel.

      Like

  6. Nisha schreef:

    Wat interessant om te lezen dat vloggen de toekomst is voor bedrijven. Nou vind ik dat ook. Maar weet jij misschien een manier om bedrijven daartoe aan te zetten?

    Like

    1. naomizwaan97 schreef:

      Hallo Nisha! Bedankt voor je reactie.

      Het ligt er natuurlijk aan of jij als ondernemer vindt dat vloggen een waardevolle toevoeging is voor jouw onderneming. Is dit het geval, dan is mijn beste tip: proberen. Zo komen ondernemers erachter of vloggen echt bij hen past. De beste manier om bedrijven te motiveren om een vlogstrategie op te bouwen, is het publiceren van veel informatie over dit onderwerp. Instructiefilmpjes en artikelen op veelbezochte websites zorgen ervoor dat steeds meer ondernemers de waarde zullen inzien van vloggen.

      Natuurlijk hoop ik ook dat mijn artikelen ondernemers motiveert om te starten met vloggen. Ik hoop dat dit een antwoord is op je vraag!

      Like

  7. Suzanne Groenenberg schreef:

    Ook weer zo’n artikel over waarom bedrijven moeten gaan vloggen! Ik ben het echt volledig met je eens. Ik heb wel een vraagje: wanneer zou een onbekende vlogger gebruikt kunnen worden? Mij lijkt het namelijk dat je met bekende vloggers een groter publiek aantrekt.

    Like

    1. naomizwaan97 schreef:

      Hoi Suzanne! Dat is zeker een goede vraag.

      Als je als onderneming besluit om vloggen in te gaan zetten om meer klanten te bereiken, kom je voor een aantal keuzes te staan. Stapt iemand binnen het bedrijf voor de camera of wordt er een vlogger van buitenaf ingezet?

      Het kan zijn dat werknemers zich niet prettig voelen bij het vloggen en liever niet voor de camera willen verschijnen. Als het bedrijf niet zo’n groot budget heeft, is een onbekende vlogger een goede optie. Ook is een nog onbekende vlogger makkelijk om te vormen tot het nieuwe gezicht van jouw onderneming. Daar komt bij dat er een intensieve samenwerking mogelijk is met een vlogger die nog niet zo’n bekend kanaal heeft. Met een bekend gezicht wordt dit lastiger, omdat hij/zij het ook erg druk heeft met zijn/ haar eigen kanaal. Ik hoop dat het zo duidelijk is!

      Like

  8. Maaike Kooijman schreef:

    Interessant! Ik vind dat Wehkamp het inderdaad moet goed, ik heb destijds ook hun ‘vlogtalentenjacht’ met Anna Nooshin gevolgd. Hoe zit het trouwens met die vindbaarheid? Google kan immers niet weten welke zoekwoorden jij regelmatig in je video’s gebruikt (uitspreekt) toch?

    Liked by 1 persoon

    1. naomizwaan97 schreef:

      Hoi Maaike, bedankt voor je reactie.

      Wat leuk dat je de vlogs van Wehkamp bekijkt. Het klopt dat Google gesproken woorden in een video niet als zoekwoord ziet. Daarom is het belangrijk om de juiste keywords (zoekopdrachten) te gebruiken in de titel en de beschrijving. Denk hierbij aan woorden die jouw klantenkring vaak gebruiken. Als je gebruik maakt van deze woorden wordt jouw video veel sneller gevonden!

      Ik hoop dat dit een duidelijk antwoord is op jouw vraag. Is er iets niet duidelijk? Laat het mij weten!

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s