Online shoppen: 5 stappen hoe jij jouw doelgroep bereikt op social media

In een minuut liken we maar liefst 2.430.555 foto’s op Instagram, kijken we 6.944.444 video’s op Snapchat en sturen we met zijn allen 9.678 tweets. Dat is aardig wat! Maar nu is de vraag: Hoe bereik je tussen die miljoenen post, jouw doelgroep? Social media is het platform om de doelgroep naar jouw webshop te trekken. Aan de hand van dit 5 stappenplan gaat dat zeker goed komen!

Stap 1: Wat wil je bereiken met social media?

Social media wordt vaak gebuikt om een webshop of kledingstuk onder de aandacht te brengen. Maar heb je wel eens nagedacht wat het moet opleveren? Om een beter inzicht te krijgen, is het goed om voor jezelf eens op papier te zetten wat jij uit je social media bericht wilt halen. Waaraan moeten al die berichten gaan bijdragen en wanneer is het een succes? Door van tevoren doelstellingen vast te leggen, kun je gerichter te werk gaan. Hierbij een voorbeeld hoe een doelstelling eruit kan zien:

  • Ik wil ….% meer bezoekers op mijn site via social media.
  • Het bereik onder mijn doelgroep op social media moet binnen 6 maanden met ….% gestegen zijn.

Maak uiteindelijk een keuze uit 2 of 3 doelstellingen. Houdt goed in je achterhoofd of deze social media doelstelling ook bijdragen aan jouw bedrijfsdoelstellingen. Het moet het doel of ook wel het “waarom” van jouw webshop gaan ondersteunen.

Stap 2: Waar bereik jij je doelgroep?

Het in kaart brengen van jouw doelgroep is misschien wel de belangrijkste stap. Maar daarentegen ook de lastigste stap. Om daar achter te komen moet je op de volgende 3 vragen antwoord kunnen geven. Wie wil je bereiken? Waarom wil je hen bereiken? Waar kan je hen bereiken?

De doelgroep bestaat niet alleen uit de kopers en de klanten die jouw webshop bezoeken. Social media is transparant en de kans is groot dat niet alleen jouw (potentiële) klanten jouw berichten voorbij zien komen. Je hebt ook te maken met leveranciers en ander bedrijven die jouw post lezen. Ook zullen de toekomstige klanten jouw post lezen. Dus op welke doelgroep wil jij je gaan richten?

Waarom wil je hen bereiken? Waarschijnlijk het antwoord op deze vraag: omzet. Denk goed na hoe je dit wil bereiken. Want social media is niet het beste medium om kopers te krijgen. Je klanten kun je bereiken via social media, maar dan moet het voor hen wel interessant zijn.

Voor de toekomstige klant is het vooral belangrijk dat er positief wordt gepraat over jouw webshop. Bij hun moet je het vertrouwen winnen. Laat zien wat je allemaal doet om transparanter te zijn naar je omgeving.  Ga aan de slag met blogs om je verhaal te vertellen. Voor leveranciers is publiciteit belangrijk. Wellicht kan je een krant of vakblad zover krijgen om een van je blogs op te nemen, of een interview te doen.

Waar kan je hen bereiken? Met het beantwoorden van deze vraag lopen we al een beetje voor op stap 4. Waar kan je mijn doelgroep terug vinden? Denk aan de verschillende social media platformen. Voor vraag en antwoord is Twitter een goed social media kanaal. Om een jongere doelgroep te bereiken is Instagram en Snapchat het meest kwalitatief.

Stap 3: Wat moet ik posten?

Het succesvol inzetten van social media draait uiteindelijk om de berichten die je plaatst. Als je berichten plaatst die niet passen bij het social media kanaal of wanneer de inhoudt niet goed is, heeft het allemaal geen zin. Gelukkig houdt jouw doelgroep allemaal één ding gemeen: FASHION!

Om de vertrouwen te winnen van de doelgroep is het belangrijk om ook jouw fashionkennis te laten zien. Post niet alleen over jouw eigen artikelen. Laat zien dat je kennis hebt van de laatste trends. Ook is het belangrijk om de doelgroep het gezicht achter de webshop te laten zien. Dit maakt het persoonlijker en zo creëer je een band met de doelgroep. Je kan naast je webshop ook bloggen of vlogs maken om zo een kijkje te geven in jouw leven. Dit schept vertrouwen en zo zal de doelgroep eerder bij jouw webshop gaan kopen.

Uit onderzoek bleek dat 48 procent van de mensen iets delen omdat ze andere mensen willen entertainen. En 17 procent post iets op Facebook omdat hij of zij zijn gevoelens wil uiten. Op social media draait het allemaal om emotie. Humor en inhakers zijn de meest likeable post op Facebook. Wanneer je meer volgers hebt, kun je ook te werk gaan met winacties. Zo kan je ervoor zorgen om nog meer volgers te krijgen en zo heb je ook meer traffic op jouw webshop.

Stap 4: Waar plaats ik mijn bericht?

Er zoveel social media kanalen die een toevoeging zijn voor jouw webshop. Het zijn er teveel om allemaal te behandelen. Daarom heb ik de meest populairste social media kanalen uitgekozen.

Twitter

Twitter is meer een klantenservice geworden voor bedrijven. Via de zoekfunctie van Twitter kan je zoeken op trefwoorden die aansluiten bij jouw webshop. Je kunt direct op deze tweets reageren. Iets wat tot nu toe bij nog geen enkel ander platform van dit formaat mogelijk is. Daarom is voor vragen en antwoorden twitter het beste inzetbaar.

Facebook

Met bijna 10 miljoen Nederlandse gebruikers is dit platform veruit de grootste van Nederland. Houd bij je boodschap op Facebook vooral rekening met de manier waarop mensen het gebruiken. Je doelgroep is er zeker op aanwezig, maar dat is vaak in hun vrije tijd. Maak de boodschap op Facebook dus vooral luchtig met wellicht een vleugje humor.

Instagram

Om jouw webshop persoonlijker te maken en de doelgroep te laten zien wie je bent en wat je doet, is Instagram het medium. Op Instagram draait het om foto’s en korte video’s. Instagram is in Nederland op dit moment groter dan Twitter. Op het platform wordt door jongeren en jong volwassenen steeds meer tijd besteed. Instagram is vooral een goed medium om aan je (personal) branding te werken.

Snapchat

Het nieuwste hippe upcoming platform. Snapchat biedt je de mogelijkheid om foto’s of korte video’s naar je contacten te sturen. Ook hierbij werk je aan jouw (personal) branding. Denk aan kijkjes achter de schermen of je showt kort de nieuwe collectie van jou webshop. Een vleugje humor is hierbij ook erg belangrijk.

Youtube

Via Youtube kan je een eigen vlogkanaal beginnen voor jouw webshop. Je kan jouw persoonlijke tips en truc vertellen. Ook kan je een kijkje achter schermen geven of de gehele collectie showen. Laat zien hoe jouw kleding tot stand komt of neem ze mee met fotoshoots.

Stap 5: Meten is weten..

Maar hoe weet je nu na al die stappen of jouw doelstellingen zijn bereikt? Dit kun je meten!

Via de software van bijvoorbeeld Google Analytics kan je bekijken hoeveel verkeer er op je site is gekomen via social media. Blijven bezoekers vanuit social media bijvoorbeeld langer op je site? Nemen zij vaker contact op? Schrijven zij zich vaker in? Allemaal vragen waarop je via Google Analytics het antwoord kunt krijgen.

Twitter Analyse

Wanneer je naar https://analytics.twitter.com/user/JOUWGEBRUIKERSNAAMn gaat kun je alle statistieken rondom je Twitter account ontdekken. Zaken als kliks op tweets, bereik, volgers en volgend worden inzichtelijk. Ben je dol op excel? Dan kan je deze data ook exporteren om via excel zaken beter inzichtelijk te maken.

Facebook statistieken

Bij een Facebook pagina voor een bedrijf krijg je inzicht in de statistieken. Voorwaarde is wel dat je minimaal 30 fans moet hebben. Een van de interessantere tabbladen is “berichten”. Aan de bovenzijde van de pagina kan je letterlijk zien wanneer jouw fans online zijn. Hierdoor kan je dus beter bepalen op welke tijdstippen jij een bericht op je pagina moet plaatsen. Ook zie je in het statistieken overzicht hoe je berichten presteren op het gebied van betrokkenheid, kliks etc.

Instagram zakelijk account

Beheerders van een Instagram-account die dat voor hun werk doen kunnen nu hun normale account omzetten naar een zakelijk account. Een simpele klik in instellingen op ‘overstappen op een bedrijfsprofiel’ en je kunt gebruik maken van de voordelen ervan. Voorwaarde is wel dat je een Facebook-pagina beheert, want daar wordt het bedrijfsprofiel op Instagram aan gekoppeld. Zo zie je – vanaf het moment dat je een bedrijfsprofiel hebt geactiveerd – hoe vaak je bericht is bekeken, het unieke bereik van je bericht en de betrokkenheid die is samengevat in aantal vind-ik-leuks en reacties.

bronnen: domo , dutch cowboys , zzp nederland

 

Advertenties

4 Comments Voeg uw reactie toe

  1. Viannebolderdijk schreef:

    Erg handig stappenplan!! Mocht het zo ver komen dat ik een bedrijf wil starten, dan zal ik zeker deze stappen aanhouden.

    Like

    1. elinevandegrootevheen schreef:

      Bedankt voor je reactie Vianne. Erg leuk om te horen! Vandaag komt er nog een artikel online over de toekomst van online shoppen. Hierin staan ook handige tips voor als je in de toekomst een webshop wil starten..

      Liked by 1 persoon

  2. Suzanne Groenenberg schreef:

    Interessant artikel en een handig stappenplan, Eline! Ik vond vooral het laatste gedeelte over het analyseren van data erg handig. Ik denk dat dit vaak vergeten wordt!

    Ik ben benieuwd: wat is volgens jou het beste medium in te zetten en waarom?

    Like

    1. elinevandegrootevheen schreef:

      Suzanne bedankt voor je reactie!

      Persoonlijk zou ik ervoor kiezen om zoveel mogelijk social media kanalen in de zetten. Alleen elk social media kanaal heeft zijn eigen functie.. Twitter zou ik inzetten als klantenservice, de vragen kan je snel en makkelijk screenen van de mensen en zo kan je ervoor zorgen dat ze ook snel beantwoord worden. Daarnaast zijn Instagram en Facebook bedoeld voor het personaliseren van jou webshop. Op Instagram kan je leuke ‘behind the scenes’ foto’s en filmpjes plaatsen. Facebook kan je goed gebruiken voor win en like acties. Om jouw webshop nog persoonlijker te maken, kan je gebruik maken van Youtube. Hierop kan jij vlogs posten met daarin de nieuwste trends op gebied van fashion. Hiermee toon jij jouw kennis op dit gebied en dit geeft de kijkers vertrouwen in jouw webshop. Als jij jouw kennis deelt, weten de shoppers ook dat je verstand van zaken hebt en dat je daarom ook kwalitatief goede producten verkoopt.

      Ik hoop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Heb je nog vragen? die zijn natuurlijk altijd welkom:)

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s