Interactie met jongeren op Snapchat en Instagram

Als bedrijf is het goed om te weten hoe je voor interactie zorgt met je doelgroep. Zo is het handig om te weten wat de behoeftes en interesses van de doelgroep zijn, zodat je hier goed op kan inspelen. Daar kan je op verschillende manieren achter komen.

Snapchat
Het aantal gebruikers in Nederland groeide van 0,8 miljoen gebruikers in 2015 naar 1 miljoen gebruikers in 2016. Het grootst aantal gebruikers ligt in de leeftijdscategorie van 15 tot en met 19 jaar. En vanaf de leeftijd van 40 jaar ligt het gebruikerspercentage instasnapop 0 %. Als je interactie wilt met een jongere doelgroep is handig om als televisieprogramma Snapchat te gebruiken.

Instagram
Instagram heeft in totaal 2,1 miljoen gebruikers in Nederland en is daarmee het meest gebruikte social media platform onder jongeren. Dit is een stuk meer dan Snapchat, maar bij Instagram kun je gebruik maken van meerdere toepassingen. Zo kun je een foto met veel mogelijkheden bewerken en je maakt je eigen profiel aan met foto’s die er blijven opstaan totdat jij ze verwijdert. Maar nu Instagram sinds een paar maanden ook met de stories zijn begonnen, beginnen ze te concurreren met Snapchat. Zo heeft Instagram dezelfde doelgroep en spreken zij ook de meeste jongeren in de leeftijdscategorie van 15 tot en met 19 jaar aan. Doordat Instagram meerdere functies heeft trekken zij ook de wat oudere doelgroep aan. Zo is 24% is de leeftijdscategorie van 20 tot en met 39 jaar en zelfs 11% is 40 tot en met 64 jaar.

Snapchat moet het hebben van naamsbekendheid en populariteit waardoor mensen een bepaald account toevoegen. Maar als Instagram-account kun je wel voor meer volgers zorgen door foto’s te liken of onbekende accounts toe te voegen. Als je deze doelgroep hebt bereikt, moet je dit contact blijven onderhouden door voor interactie te zorgen.

Maar hoe zorg je voor interactie met de doelgroep?
In mijn vorige artikel heb ik al een paar voorbeelden gegeven, maar hieronder zal ik meerdere mogelijkheden geven.

  1. Binding
    Natuurlijk is het belangrijk dat de interactie via social media voor binding zorgt tussen het programma en de kijker. Daar kan je met verschillende acties voor zorgen:
    – Je kunt als bedrijf verschillende winacties houden via social media. Volgers kunnen het antwoord bijvoorbeeld vinden door de Snapchat of Instagram stories te bekijken. Op deze manier trek je volgers aan, want iedereen vindt het leuk om een p14-grenzenlos-vernetztrijs te winnen.
    – Bij het social media-kanaal van een winkel of een webshop kun je ook kortingscodes weggeven. Dit maakt het voor de doelgroep extra interessant om je te volgen.
  1. Feedback
    Vraag je volgers wat ze van iets vinden en vraag of ze hun feedback willen terugsturen. De mening van je doelgroep is altijd handig om te verwerken in je volgende posts. Ook dit zorgt weer voor interactie.
  2. Sneak preview
    Als televisieprogramma kun je de volgers nieuwsgierig maken door een sneak preview van het programma te geven. Dit doe je door een korte video van het programma te laten zien, in de hoop dat ze het hele programma willen zien.
  1. Kijkje achter de schermen
    Vooral bij programma’s met veel fans, zoals Hollands Next Top model of Goede Tijden Slechte Tijden is het leuk om de kijkers een extra kijkje achter de schermen te geven. Je kan een populaire acteur of één van de modellen een filmpje laten opnemen en de video via de kanalen laten posten.

Het grootste voordeel van deze kanalen is dat het heel goed meetbaar is.
Zo is het meetbaar door de volgende indicatoren:
– Je kunt zien wie en hoeveel mensen de post hebben bekeken.
– Hoeveel volgers je hebt
socialmedia-347x246_c– Wie die volgers zijn
– Of er screenshots zijn genomen

Kortom, je kunt goed zien hoeveel mensen je hebt bereikt met je post. Aan de hand van deze cijfers  kun je concluderen of een post succesvol was of niet en wat de doelgroep interessant vindt. Op deze interesses en behoeftes kun je de volgende keer inspelen.

Nog wat extra tips
Het is heel erg belangrijk dat je het kanaal leuk en interessant houdt, zodat je je volgers behoudt. Daarbij moet je ook zorgen dat het niet vervelend en stalkerig overkomt dus plaats niet te veel en houd het kort. Ook is het belangrijk dat je de kanalen blijft promoten via social media, zoals Facebook, Instagram en Snapchat en als programma kun je het benoemen op televisie. Kies in deze video-posts voor een vast gezicht, zodat het herkenbaar is voor de kijkers en dat creëert ook een band. Zorg dat je op de hoogte blijft van alle nieuwe innovaties en veranderingen binnen de applicatie, zodat je daar meteen gebruik van kan maken.

 

Advertenties

8 Comments Voeg uw reactie toe

  1. robinvanweesmic schreef:

    Handig stap voor stap artikel! Volg jij zelf veel bedrijven/merken op Snapchat en Instagram? Zo ja, welke? Ik ben erg benieuwd!

    Liked by 1 persoon

    1. rosannebets94 schreef:

      Bedankt voor je reactie Robin! Dat is een goede vraag, eigenlijk volg ik meer bloggers en kledingwinkels dan echt merken. Volg jij zelf wel veel merken?

      Like

      1. robinvanweesmic schreef:

        Ik volg zelf alleen winkels waar ik vaak aankopen doe, bijvoorbeeld H&M, Zara, en Primark. Daarnaast volg ik alle grote bloggers, zo ontdek ik altijd weer nieuwe merken!

        Like

  2. bentedj schreef:

    Interessant artikel!

    Liked by 1 persoon

    1. rosannebets94 schreef:

      Dankjewel Bente!

      Like

  3. dominiquedeborah schreef:

    Interessant en informatief artikel! Ik ga je andere artikelen ook bekijken:)

    Liked by 1 persoon

    1. rosannebets94 schreef:

      Bedankt Dominique, leuk om te horen!

      Like

  4. Maaike Kooijman schreef:

    Interessant! Ik doe zelf nog niets met Snapchat en Instagramstories, maar twijfel wel of ik het laatste misschien zal gaan gebruiken. Denk je dat dat veel volgers aantrekt?

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s