Instagram vs Facebook: Waar is je doelgroep?

Facebook is niet meer uit ons dagelijks leven weg te denken. 9,6 miljoen Nederlanders hebben een account en 6,8 miljoen Nederlanders maken dagelijks gebruik van Facebook. Veel bedrijven spelen hier op in en maken gebruik van de advertentiemogelijkheden op Facebook om zo hun doelgroep te bereiken. Maar er vindt een verschuiving plaats. Vooral steeds meer jongeren maken minder gebruik van Facebook en meer van Instagram.

Groei Instagram

Instagram is ook vooral bij jongeren tussen de 15 t/m 39 jaar steeds populairder aan het worden. 2,1 miljoen Nederlanders hebben een Instagram account, waarvan bijna 1 miljoen Nederlands er dagelijks gebruik van maken. Deze groei was zeker niet bij Facebook te zien. In 2015 is het aantal Facebookgebruikers tussen de 15 en 39 jaar met gemiddeld 11% gedaald. In 2016 is deze daling omgezet in een kleine groei, namelijk gemiddeld 3%. Maar deze groei weegt natuurlijk niet op tegen de enorme groei in gebruikers van Instagram. Bedrijven zullen hier ook op moeten inspelen. Vooral als ze zich op een jongere doelgroep richten.

Waarom is Instagram zo populair?

Met alle filters en bewerkingsmogelijkheden is op Instagram iedereen een kunstenaar. Elke gebruiker heeft zijn eigen “portfolio” met gedeelde foto’s waaraan je een hartje kan geven als je het leuk vindt. Dit geeft een positief gevoel. Instagram wordt dan ook wel het vriendelijkste netwerk genoemd. Daarnaast zitten steeds meer jongeren op Instagram en zijn hun vrienden daar te vinden zijn.

Hoe Instagram te gebruiken als bedrijf?

Op Instagram draait alles om foto’s en video’s. Denk dus als bedrijf goed na of je de boodschap visueel weer kan geven. Is dit niet het geval denk dan na over een andere strategie of andere kanalen. Is dit wel het geval dan zijn er verschillende manier om je boodschap over te brengen.

  1. Instagram bedrijfsprofiel

Sinds dit jaar is het mogelijk om net als op Facebook een bedrijfsprofiel aan te maken. Hiermee krijg je een duidelijk overzicht van je volgers. Wie zijn het? Hoe oud zijn ze? En wanneer zijn ze online? Zo uitgebreid als het op Facebook is, is het op Instagram alleen nog niet. Daarnaast is het met een bedrijfsaccount mogelijk om een contactbutton op je profiel te plaatsen. Het is bekend dat social niet direct een conversiekanaal is, maar voor de interactie is deze button zeker een pluspunt. De button is vergelijkbaar met de call to action button op Facebook. Alleen op Facebook kan je de call to action zelf benoemen. Als laatste heb je met een bedrijfsprofiel meer inzicht in de statistieken van je posts. Hoeveel bereik, likes, reacties heb je met je foto en video?

 

  1. Influencers

Met een bedrijfsprofiel moet je eerst zorgen dat je volgers krijgt. Dit duurt een tijdje, maar met de juiste aanpak heb je wel je eigen fanbase opgebouwd. Mocht je minder tijd hebben en je boodschap iets sneller bij je doelgroep willen hebben dan kan je gebruik maken van influencers. Vloggers en bloggers als Mascha Feoktistova van Beautygloss, een StukTV of Anne van Yourlittleblackbook.me zijn voorbeelden van personen met een Instagram account die jouw boodschap onder de aandacht kunnen brengen, omdat ze een groot aantal volgers hebben. Beautygloss bijvoorbeeld heeft een volgersaantal van meer dan een half miljoen op Instagram.

Wat belangrijk is bij het inschakelen van influencers is dat je goed nadenkt over je doel en wie je daarvoor inschakelt. Zomaar een Beautygloss inschakelen, omdat ze veel volgers heeft, heeft geen zin. Je wilt engagement creëren dat wat op Facebook nu lastiger wordt aangezien de populariteit van jongeren daalt. Stel jezelf de vraag wie past er echt bij je merk en wie kan jouw verhaal op een natuurlijke manier vertellen. Wanneer je de juiste persoon gevonden hebt kan je duidelijk maken wat die persoon moet vertellen en hoe dat moet gebeuren, maar je kan ook je doel van de boodschap vertellen en de persoon zelf creatief laten denken. Hierdoor wordt jouw boodschap vaak natuurlijker en veel creatiever en creëer je nog meer engagement.

 

  1. Advertenties plaatsen

Als laatste kan je net als op Facebook advertenties plaatsen op Instagram. Instagram gebruikers zijn volgens Kenzoo 2,5 keer meer bereid om op een advertentie te klikken in vergelijking met ander social media kanalen.

Voor Instagram zijn drie types advertenties beschikbaar: foto-advertenties, video-advertenties en carrousel-advertenties. De foto-advertentie is de meest neutrale vorm. Met video-advertenties kan je een video van maximaal 30 seconden plaatsen in plaats van 15 seconde. En met carrousel-advertenties kan je meerdere producten tegelijk plaatsen waar Instagram-gebruikers dan doorheen kunnen swipen.heineken

Daarnaast is het mogelijk om een passende call to action button bij de advertentie te kiezen. Keuze uit: Shop now, Install now, Sign up en Learn more. De targeting opties voor Instagram advertenties zijn te vergelijken met die van Facebook. Je kan je doelgroep bepalen op basis van interesse en demografische gegevens. Geslacht, leeftijd en land zijn verplichte targeting opties. Zorg wel dat je de doelgroep zo specifiek definieert voor een hogere conversieratio.

 

Moet ik Instagram gebruiken?

Dus mocht je als bedrijf een jongere doelgroep willen bereiken is Instagram een goed kanaal om jouw boodschap te verspreiden, want op Instagram bevindt de jonge doelgroep zich. En op Facebook is de verwachting dat jongen steeds minder actief worden. Denk wel goed na over je strategie op Instagram, want zomaar advertenties plaatsen wordt niet gewaardeerd op Instagram door de doelgroep en je zult ook zien dat de resultaten minder hoog zullen zijn.

Probeer het uit en kijk wat werkt. Ik ben benieuwd naar jullie resultaten!

Advertenties

4 reacties Voeg uw reactie toe

  1. merelfine schreef:

    Hi Pascale, goed geschreven artikel! Volg jij zelf een merk op Instagram waarvan jij vindt dat zij dit platform heel goed inzetten? Wat dus gezien kan worden als een goed voorbeeld.

    Like

  2. pascalegriffioen schreef:

    Hi Merel, Dank voor je bericht! Jazeker, ik volg bijvoorbeeld GoPro op Instagram. Zij posten minimaal één keer per dag een foto of video gemaakt met een GoPro. Hierdoor krijgen GoPro gebruikers meer inspiratie. Een goede manier om engagement te creëren dus.

    Like

  3. roossteensma schreef:

    Interessant om te zien dat er zo een verschuiving plaats vindt onder jongeren van Facebook naar Instagram. Zou dit komen vanwege het visuele aspect? En wat zou Facebook volgens jou moeten doen om deze doelgroep weer aan te trekken?

    Like

    1. pascalegriffioen schreef:

      Ik denk zeker dat die verschuiving komt vanwege het visuele aspect. Mensen worden lui en kijken liever naar plaatjes of video’s in plaats van dat ze tekst lezen. Hoe Facebook precies die doelgroep weer aan kan trekken vind ik lastig te zeggen, maar als ik naar mijn eigen voorkeuren kijk vind ik Instagram lekker simpel en positief. In tegenstelling tot Facebook waar ik elke dag meer negatieve dan positieve berichten te zien krijg en overrompeld wordt met sponsored updates.

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s