Hoe blijf je uit de handen van een ‘Catfish’?

In 2010 kwam de documentaire ‘Catfish’ uit. Nev Schulman, een Israëlisch-Amerikaanse fotograaf, ontving uit het niets een bericht van de achtjarige Abby. Ze vond de foto’s die hij maakte zo mooi en vroeg of ze deze mocht naschilderen. De nietsvermoedende Nev waardeerde dit erg en er ontstond een hechte online vriendschap met Abby en haar moeder. Kort daarna komt Abby’s zus Megan in beeld waarmee Nev een online relatie begint. Na acht maanden contact te hebben met de familie ontdekt Nev dat Megan niet helemaal eerlijk is geweest. Hij besluit op onderzoek uit te gaan en de familie op te zoeken om achter de waarheid te komen. [Spoiler] Megan bleek uiteindelijk inderdaad niet het meisje van de foto’s te zijn.

Dankzij social media kunnen we communiceren met mensen over de hele wereld. Jij als social media gebruiker bepaalt zelf wat mensen over je kunnen lezen en je creëert je eigen online identiteit. Deze online identiteit wordt gevormd door de informatie die je deelt met anderen, maar ook door het gedrag dat je vertoont. Social media maakt het jammer genoeg ook makkelijk om foto’s en informatie van anderen te kopiëren en te gebruiken. In Nederland werd in 2012 acht keer zo vaak identiteitsfraude gepleegd ten opzichte van 2007, wel 612.000 keer. De invloed van social media is nu, vier jaar later, nog groter geworden en dit cijfer zal dan ook ongetwijfeld gegroeid zijn. Een vorm van identiteitsfraude is catfishing, een woord dat is ontstaan dankzij de documentaire van Nev. Catfishing gebeurt wanneer mensen een andere online identiteit aannemen om mensen te verleiden tot een (romantische) relatie voor een langere periode.

Waarom doen mensen aan ‘catfishing’?
Een catfish steelt de identiteit op social media van iemand anders om verschillende redenen. Een reden die in Catfish: The TV Show, een televisieprogramma die begon dankzij het succes van de documentaire, vaak terugkomt is dat mensen zich schamen over hoe ze eruit zien. Ze gebruiken foto’s van iemand anders om toch aandacht te krijgen. Andere redenen om je voor te doen als iemand anders zijn uit verveling, uit wraak, om iemand te betrappen op een leugen of om geld te krijgen. In bijna alle gevallen gaat de persoon in kwestie een romantische relatie aan met de catfish.

Hoe herken je een Catfish?
Er wordt op een social mediaprofiel van een catfish weinig foto’s geplaatst en op de foto’s die geplaatst zijn, zie je weinig tot geen andere personen. Er staat weinig informatie op en er is weinig écht contact met anderen. Soms vragen ze om geld, dat gestort moet worden op een rekening van iemand met een andere naam. Ook als degene met wie je praat niet begrijpt hoe Skype werkt of als hij of zij geen webcam heeft, mogen de alarmbellen gaan rinkelen.

Waar social media is, zijn mensen die er met verkeerde doeleinden gebruik van maken. Nu we weten wat mensen er toe zet om zich als catfish voor te doen, is het belangrijk om te weten wat we er tegen kunnen doen en hoe je kunt voorkomen dat je slachtoffer van een catfish wordt. Hier een aantal tips:

  1. Voeg niet zomaar iedereen toe
    We ontvangen soms vriendschapsverzoeken van mensen die we niet persoonlijk kennen. Het beste is natuurlijk om iemand die je niet kent gewoon niet toe te voegen, want wat heb je nu eigenlijk aan een Facebook vriend die je niet kent?
  1. Wees alert over welke informatie je op social media zet
    Het klinkt best logisch, maar we geven onbewust ook best wat persoonlijke informatie weg. Gebruik je bijvoorbeeld een hardloop-app dan kunnen anderen zien hoeveel kilometers je gelopen hebt, maar ook waar je hebt gelopen. Zo kunnen mensen die je niet persoonlijk kent, gemakkelijk achter je adres komen.
  1. Doe een Google Image Search
    Dit is in het televisieprogramma vaak het eerste wat ze doen. Op deze manier kom je er achter of de foto die de catfish gebruikt op meer webpagina’s te vinden is. Maar hoe werkt dit nou eigenlijk? Nou, een manier is om op Google.nl rechts bovenin op afbeeldingen te klikken en de foto te slepen naar het balkje waar je normaal gesproken in schrijft. Je kunt ook in het balkje op het cameraatje klikken en de afbeeldings-URL plakken.
  1. Kijk naar de datum waarop het profiel is aangemaakt
    Dit kan belangrijke informatie zijn over de persoon met wie je praat. Het is natuurlijk niet altijd waar, maar profielen die nog niet zo lang geleden gemaakt zijn kunnen wijzen op een nepaccount.
  1. Vraag om een foto van de persoon met een specifiek voorwerp
    Weinig kans dat de catfish een foto kan vinden van degene waarvan hij de foto’s gebruikt met een afstandsbediening of een tandenborstel.

Heb je interesse in meer verhalen zoals die van Nev? MTV zendt momenteel het vijfde seizoen van Catfish: The TV Show uit. Hierin zie je dat Nev, samen met co-host Max Joseph, mensen helpt die denken dat ze met een catfish te maken hebben.


Leuk dat je het artikel helemaal hebt uitgelezen. Heb je vragen of opmerkingen? Reacties zijn altijd welkom!

Bron video:
Universal Pictures. (5-08-2010) Catfish – trailer [YouTube] Geraadpleegd van https://www.youtube.com/watch?v=BuE98oeL-e0

Advertenties

6 reacties Voeg uw reactie toe

  1. juggerwout schreef:

    Erg leuk artikeltje Annet! Je hebt er een fan bij.

    Liked by 2 people

  2. bibibeens schreef:

    Interessant artikel! Ben je zelf wel eens in contact gekomen met iemand die later een Catfish bleek te zijn?

    Like

    1. annetvieveen schreef:

      Hoi Bibi, ik ben zelf gelukkig nooit met iemand in contact gekomen die een catfish bleek te zijn. De documentaire en het televisieprogramma helpen je wel om alert te blijven op de signalen.

      Liked by 1 persoon

  3. Mariëlle schreef:

    Oh, ik ben echt groot fan van Catfish! Wat een leuk en origineel onderwerp om over te schrijven, Annet. Je kunt inderdaad heel veel van dat programma leren. Ongelofelijk hoeveel naïeve mensen er op internet zitten! Maar misschien word je daarentegen sneller ‘gecatfished’ dan je denkt…

    Like

    1. annetvieveen schreef:

      Hoi Mariëlle, bedankt voor je reactie! Daar zit zeker wat in. Misschien dat de catfish mede dankzij programma’s zoals deze ook steeds slimmer wordt in zijn acties. Maar het blijft inderdaad goed dat er aandacht aan besteed wordt.

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s