E-commerce en Snapchat

Snapchat. Naast Instagram de het grootst groeiende social media platform in 2016. Het aantal dagelijkse gebruikers is in 2016 met 69% gegroeid naar 541.000. Nu is Snapchat vooral populair bij jongeren van 18 t/m 25 jaar, maar de verwachting is dat deze doelgroep verder uit zal bereiden naar een leeftijd tot 35 jaar. Ook is Snapchat steeds meer aan het ontwikkelen en zijn er steeds meer mogelijkheden mogelijk, zoals filters, Snapchat Discover (nog niet in Nederlands beschikbaar) en locatie bepalingen. Een perfecte tool dus om je doelgroep te bereiken als bedrijf. Maar hoe zet je Snapchat in en is het voor elke webshop relevant?

 

Wat biedt Snapchat?

Snapchat is altijd realtime. Je maakt een foto of filmpje en plaatst het meteen. Het is ook altijd realistisch, omdat er maar weinig bewerkingsmogelijkheden zijn voor je de foto of video plaatst. Het is een informele manier van communiceren en je kan het zo gek mogelijk maken bij Snapchat met de filters en stickers die beschikbaar zijn. Doordat je zelf de controle moet houden en zelf realtime alle content moet maken is Snapchat een heel persoonlijk kanaal. Het is dan ook een uitstekend kanaal om een conversatie met de doelgroep aan te gaan of een verhaal te vertellen om mensen aan je te binden.

Hoe zet je Snapchat in?

Snapchat is geen kanaal om je goederen of diensten direct op te verkopen, maar Snapchat is wel een perfect kanaal om engagement en interactie met je doelgroep te creëren. Met Snapchat kan je een stukje content geven waardoor mensen zich gaan binden aan je merk. Bijvoorbeeld door een kijkje achter de schermen te geven. Via Snapchat is het altijd actueel en je zorgt als bedrijf dat je transparant bent naar je klanten. Maar je kan Snapchat ook inzetten om sneak previews te geven of awareness te creëren voor producten of andere creaties. De foto’s of filmpjes duren niet langer dan tien seconde. Hiermee wek je interesse bij de doelgroep. En je kan ook de interactie met de doelgroep opzoeken. Vraag bijvoorbeeld in een volgende snap wat je volgers er van vinden. Zo kom je meer te weten over de doelgroep en krijg je misschien nieuwe inspiratie voor je producten of website. Daarnaast is Snapchat goed te gebruiken voor het promoten van acties, het uitgeven van kortingscodes en het houden van winacties. Doordat de foto’s en filmpjes kort zijn en niet lang te bekijken zijn is Snapchat exclusief en dus een uitstekend kanaal voor deze acties. En je activeert hier je volgers nog meer mee om naar je webshop te gaan.

Snapchat in Nederland

Snapchat biedt een aantal functies die op dit moment in Nederland nog niet beschikbaar zijn. Zoals Snapchat Discover en adverteren op Snapchat. De verwachting is dat deze functionaliteiten wel binnenkort in Nederland beschikbaar zijn dus behandel ik deze ook. Met Snapchat Discover is het mogelijk om snaps te delen met iedereen die Snapchat gebruikt in plaats van alleen met je volgers. Daarnaast is het op dit moment in de VS al mogelijk om te adverteren op Snapchat. Er zijn vier advertentiemogelijkheden: Sponsored geofilters, sponsored lenses, live story takeover en 3v ads. Met sponsored geofilters en lenses is het mogelijk om een zelf ontworpen filter of ‘lense’ (zoals de populaire hondenkop) te laten gebruiken op bepaalde locaties. Live story takover is vooral handig om bijvoorbeeld een verhaal te maken van grote evenementen. Als laatste zijn 3v ads aansluitend op de content van de live stories. Dit met als doel de advertenties niet als storend te laten ervaren. Naast Discover en adverteren is er nog een functie die tot nu toe alleen in de VS beschikbaar is, namelijk: Snapcash. Hiermee kan je geld overmaken naar vrienden via een chat op Snapchat. Bijvoorbeeld handig om te gebruiken bij gezamenlijk gekochte concertkaartjes op internet.

Analyse

Snapchat is dus een goed kanaal om een jongere doelgroep aan je merk te binden en interactie mee te creëren en in de toekomst zullen nog meer functionaliteiten mogelijk zijn. Hoe je je Snapchat campagnes analyseert is alleen nog wat lastig. Je zal vooral moeten kijken naar het aantal volgers, hoeveel keer je verhaal is bekeken, hoeveel screenshots er zijn gemaakt en hoeveel mensen je snaps hebben geopend. Zo weet je toch een beetje of je goed bezig bent.

Handig om in je achterhoofd te houden…

Als laatste nog een aantal tips om te zorgen dat je je doelgroep niet irriteert op Snapchat. Dus blijf vooral informeel. Ga geen diepgaande informatie delen. Blijf authentiek en interactief. Gebruik één gezicht voor je snaps, ga niet té gek doen op Snapchat en praat met je volgers door middel van de chatfunctie en probeer ook vooral nieuwe dingen uit. Je komt er vanzelf achter wat wel en wat niet werkt.

Advertenties

3 reacties Voeg uw reactie toe

  1. merelfine schreef:

    Interessant artikel. Goed om te weten hoe snapchat het beste gebruikt kan worden.

    Liked by 1 persoon

  2. roossteensma schreef:

    Snapcash klinkt heel interessant. Wellicht kan dit ook worden voor Business to Consumer marketing in de toekomst? Zeker een ontwikkeling om in de gaten te houden als marketeer.

    Like

  3. pascalegriffioen schreef:

    Dank voor de opmerking! Ik denk ook zeker dat Snapchat veel toekomst heeft in de B2C markt voor een jongere doelgroep.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s