Waarom Pinterest onmisbaar wordt als maketingtool

“Pinterest is a marketing game-changer,”, als we Ahalogy mogen geloven. Met deze quote begint Ahalogy haar onderzoeksrapport over Pinterest. Een studie met nieuwe cijfers over Pinterest gebruik in de VS, Canada en de UK. Hoewel de mogelijkheden voor bedrijven in Nederland nog niet helemaal hetzelfde zijn als in deze landen (bijvoorbeeld met promoted pins en video ads), levert het toch een aantal interessante inzichten op. In dit artikel blikken we alvast vooruit, want Pinterest is hét kanaal om in de gaten te houden.

Pinning!
Pinterest is een traffic-booster. Het platform genereert meer traffic dan LinkedIn en Twitter samen. Dit komt doordat elke pin een directe link is naar de website waar de afbeelding vandaan komt. Dan kan er ook nog eens gerepind worden, waarbij de pin binnen Pinterest zelf weer wordt gedeeld. Op deze manier kan er worden doorgelinkt naar een website via een hoge hoeveelheid aan pins. Stel een pin wordt honderd keer gerepind, dit betekent dat er dan 100 links op Pinterest naar de zelfde website linken. Daarnaast is Pinterest ook één van de snelst groeiende socia media-platformen van dit moment.

Vrouwen maken er de dienst uit
Bij veel productaankopen zijn vrouwen de belangrijkste beslissers. Interessant is daarom dat meer dan 75% van de ‘pinners’ vrouwen zijn. Per bezoek brengen ze meer tijd door op Pinterest dan op andere social media-kanalen, ja zelfs Facebook. Pinterest heeft daarom de naam een echt vrouwen platform te zijn. Desalniettemin kondigde Pinterest aan dat maar liefst 1 op de 3 nieuwe personen dat een profiel aanmaakt man is. Het aantal mannelijke pinners is hiermee ten opzichte van 2015 verdubbeld.

Beeld zegt meer dan …
Mensen zijn visueel ingesteld. De populariteit van social media-kanalen met visuele content groeit dan ook sterk. Uit onderzoek is gebleken dat content met visuele aspecten een groter publiek bereikt dan tekst. Pinterest speelt hier dus heel goed op in.
In tegenstelling tot Google wordt Pinterest niet gebruikt als informatieplatform, maar als inspiratieplatform. Daarom is Pinterest niet alleen uiterst geschikt voor bedrijven die visuele producten verkopen, maar ook kunnen bedrijven Pinterest gebruiken voor sfeerfoto’s. Een beeld zegt immers meer dan duizend woorden. Het blijkt zelfs dat deze sfeerfoto’s nog vaker worden gepind dan alleenstaande productfoto’s. Zo kun je zorgen voor een beleving rondom jouw merk en met afbeeldingen inspelen op een bepaald gevoel.

Succesvolle SEO voor dé visuele zoekmachine
Pinterest is dus niet meer alleen voor plaatjes. Mis de ontwikkelingen en mogelijkheden die Pinterest biedt niet en breid wereldwijd je bereik uit.
Het social media-platform heeft zich de laatste jaren ontwikkeld als een visuele online zoekmachine. Om succesvol te zijn op Pinterest moet je dus zorgen voor een goede SEO, zodat je zorgt voor een goede presentatie voor (potentiële) klanten.

Een paar tips voor succesvolle SEO:

  1. Zorg voor uitgebreid businessprofiel, welke geheel gratis is. Zorg voor genoeg beeldmateriaal (foto’s EN video’s) passend bij het merk en de te promoten website.
  2. Maak gebruik van #keywords. Zet ook het # ervoor, dit zorgt er namelijk voor dat je pin via het keyword zichtbaar wordt.
  3. Maak gebruik van de samenwerkingsmogelijkheden, het is tenslotte een social network! ‘Like’ dus de pins van andere gebruikers en laat hier en daar commentaar achter.
  4. Bekijk wie afbeeldingen van je website hebben gepind en verkrijg inzicht in wat wel en niet aanslaat.
  5. Laat iedereen weten dat je Pinterest gebruikt.
  6. Promote je Pinterest-profiel waar mogelijk en organiseer er leuke acties omheen.(Daarom, 2016)

Kijken, kijken…. Kopen!
Volgens een productmanager van Pinterest, Bigdoli, is Pinterest bij uitstek het platform waar adverteerders moeten zijn. Volgens Bigdoli beschouwt 55% van de gebruikers Pinterest namelijk als een winkelomgeving. Niet zo gek ook, want Pinterest is een platform waar ‘pinners’ inspiratie op doen. Door op Pinterest geïnspireerd koopgedrag heeft 73% van de actieve gebruikers in de VS wel eens een product aangeschaft, nadat ze het dus op Pinterest hadden gezien. De volgende pins zullen binnenkort ook in Nederland beschikbaar zijn. Zeker de moeite waard goed om in de gaten te houden als je wilt adverteren.

  • Promoted Pins
    Gezien dit feit is het voor adverteerders heel aantrekkelijk om via Pinterest te adverteren en daarom heeft Pinterest ‘Promoted Pins’ geïntroduceerd. Nu alleen nog te gebruiken in de VS, Canada en de UK, maar binnenkort ook in Nederland. Dit zijn gesponsorde pins waar je als bedrijf voor betaald zodat je doelgroep ze in een gewenste context te zien krijgt.

    Buyable Pins
    De verwachting is dat er snel meer advertentievormen komen naast de Promoted Pins, zoals de zogenaamde ‘buy now’ pins. Via deze buyable pins kunnen klanten producten via Pinterest aanschaffen, zonder de app te verlaten, met hun creditcard of Apple Pay.

    Cinematic Pins

    Dit zijn een soort gifjes, waarbij het beeld beweegt terwijl je scrolt door je timeline.

    Promoted Video Ads
    Dit lijkt op de Cinematic Pins. Eerst verschijnt de pin in je timeline, zonder geluid, maar wanneer je erop klikt zal het geluid te horen zijn.

Met de juiste SEO kan Pinterest je bedrijf dus heel veel brengen, met of zonder promoted pins.
Denk aan awareness, branding, customer loyalty, engagement, traffic naar je website of bijvoorbeeld productintroducties.

 

Advertenties

10 Comments Voeg uw reactie toe

  1. robinvanweesmic schreef:

    Ik gebruik Pinterest zelf al heel erg lang, maar ik heb nooit geweten dat het onder bedrijven ook zo groot was! Een duidelijk artikel dat leuk geschreven is, ik ben benieuwd naar je andere content producties.

    Like

  2. lisavdam schreef:

    Leerzaam artikel! Ik wist niet dat Pinterest ook als marketingtool heel handig kon zijn. Ben jij zelf ook een actieve Pinterest gebruiker?

    Like

    1. roossteensma schreef:

      Zelf gebruik ik ook Pinterest. Ik vind het een intrigerend upcoming social media-platform. Zeker nu visuele content steeds belangrijker wordt, is dit zeker een platform om in de gaten te blijven houden. Bekijk ook m’n andere artikel hierover: https://micwatching.nl/2016/10/30/infographic-versterk-je-boodschap-met-visuele-content/

      Like

  3. Jean-Paul Rison schreef:

    Goed stuk. Wat maakt denk je dat Pinterest juist onder vrouwen zo populair is?

    Like

    1. roossteensma schreef:

      Dank voor je reactie. Over het algemeen zijn vrouwen visueler ingesteld dan mannen. Toch wordt Pinterest ook onder mannen Pinterest steeds populairder, leuk om te zien vind ik zelf. Zou je zelf ook gebruiken maken van Pinterest?

      Like

  4. pascalegriffioen schreef:

    Hi Roos, leerzaam artikel! Zelf maak ik nog niet heel veel gebruik van Pinterest maar na dit gelezen te hebben ga ik er zeker meer mee doen. Volg je zelf bedrijven op Pinterest die volgens jou Pinterest goed inzetten?

    Like

    1. roossteensma schreef:

      Ja zeker! Neem eens een kijkje bij de Pinterest-accounts van IKEA en De Allerhande. Dit zijn echt best-practices

      Like

  5. laurabouman schreef:

    Goed stukje! Erg leerzaam en ben weer veel nieuwe dingen te weten gekomen. Nooit gedacht dat pinterest zo’n goede marketingtool zou kunnen zijn!!

    Like

  6. fanny schreef:

    Leerzaam artikel! Ik gebruik pinterest zelf ook veel voor mijn werk bij kinderopvang Op Stoom. Wij vinden het nog wel lastig om meer mensen te bereiken. Heb je hier een tip voor?

    Like

    1. roossteensma schreef:

      Een pinterest account aanmaken voor een kinderopvang is natuurlijk iets anders omdat je hier geen product verkoopt. Toch kan voor bedrijven als dit pinterest ook interessant zijn. Zorg ervoor dat je de tips voor succesvolle SEO opvolgt en wellicht is het interessant om borden aan te maken waar de ouders van de kinderen inspiratie uit op kunnen doen. Denk hierbij aan borden als traktaties, knutselen of waarbij de ontwikkeling van kinderen worden gestimuleerd. Succes ermee!

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s