Travelmarketing: top 5 social mediakanalen

Een online marketing plan is tegenwoordig niets meer zonder het gebruik van social media. Dit is ook het geval in de reisbranche. Maar op welke kanalen begin je en hoe ga je deze nou precies inzetten?

Elk kanaal heeft een andere benadering nodig aangezien je op elk kanaal aan een andere doelstelling kan werken. Zo kan je bijvoorbeeld Twitter het beste inzetten als je vragen snel en effectief wil beantwoorden. Ik leg je in het kort in deze video uit welke 5 social mediakanalen het beste zijn om in te zetten als je actief bent in de reisbranche.

Welke social mediakanalen zijn volgens jou het beste in te zetten als je actief bent in de reisbranche? Of heb je een vraag wat betreft social media? Laat het me weten in een reactie hieronder!

Advertenties

10 Comments Voeg uw reactie toe

  1. Joris schreef:

    Klanten willen visueel geprikkeld worden: ze zien liever een prachtige foto dan dat ze erover horen. Het is niets voor niets namelijk “een foto zegt meer dan 1000 woorden”. Ik denk dus inderdaad dat Instagram een geweldig medium is voor reisorganisaties en reisbureaus om in te zetten.

    Like

    1. Suzanne Groenenberg schreef:

      Hallo Joris, bedankt voor je reactie op mijn blogartikel/video. Ik ben het volledig met je eens! Ik denk persoonlijk ook dat Instagram de consument uiteindelijk laat overgaan tot actie (namelijk een reis/vliegtickets boeken). Consumenten zijn bovendien online opzoek naar een soort van bevestiging. Ik denk dat beeldmateriaal daar ook goed aan kan bijdragen, zeker als het professioneel beeldmateriaal is!

      Nu ben ik wel benieuwd hoe jij tegenover het kanaal Snapchat staat. Vind je dit ook een goed kanaal om in te zetten? Hier betreft het namelijk ook visuele beelden.

      Like

      1. Joris schreef:

        Snapchat is een aardig goed medium om in te zetten, maar zoals je zei in je video is het lastig om te bedenken wat je er precies mee moet gaan doen. Ik ken talloze bedrijven die Snapchat proberen in te zetten omdat het een snel groeiend medium is. Veel van die bedrijven slaan vaak te plank mis en kunnen de gewenste doelgroep niet bereiken.

        Like

      2. Suzanne Groenenberg schreef:

        Hoi Joris, fijn dat je de moeite neemt om je mening te geven. Het is altijd goed om vanuit een ander oogpunt naar onderwerpen te kijken vind ik.

        Ik denk dat nog veel bedrijven het lastig vinden om Snapchat in te zetten. Je moet inderdaad met een ijzersterk concept komen wil het aanslaan bij de doelgroep. Echter denk ik wel dat het de moeite waard is om tijd en aandacht hierin te steken. Het is – zoals je zegt – een snel groeiend kanaal, vooral onder de jongeren.

        Zou jij nog een goed concept voor Snapchat weten als je actief bent in de reisbranche?

        Like

  2. Joris schreef:

    Ik denk dat user generated content op Snapchat goed werkt. Laat reizigers door Peru bijvoorbeeld mooie video’s en foto’s maken. Beelden van reizigers, voor reizigers slaat vaak beter aan dan beeldmateriaal van een reisorganisatie. Mensen hebben vaak meer vertrouwen in iemand die ook reist dan iemand van de Social Media afdeling die achter zijn bureau een paar mooie foto’s uitzoekt. Het voorbeeld wat jij gaf in je video vond ik trouwens ook een leuk concept. Ik denk dat klanten zich ook laten beïnvloeden door reisbloggers.

    Like

    1. Suzanne Groenenberg schreef:

      Hoi Joris. Fijn dat je zo snel reageert. Ik ben het met je eens dat user generated content goed zou kunnen aanslaan, zeker in de reisbranche. Bedankt voor deze tip!

      Like

  3. Vera de Witter schreef:

    Goed artikel! Ben alleen wel nieuwsgierig: op welke kanalen zou je een wat oudere doelgroep bereiken? Ik heb het hier over de 40+

    Like

    1. Suzanne Groenenberg schreef:

      Hallo Vera, dank voor je reactie! Fijn om te horen dat je het een goed artikel vindt.

      Ik denk dat er voornamelijk gekeken moet worden wat voor organisatie je ten eerste bent. Een zakelijke luchtvaartmaatschappij zou zich eerder op Twitter richten omdat hier meer ouderen dan jongeren actief op zijn. Een spontane reisorganisatie kan beter gebruik maken van Facebook aangezien hier ook steeds meer 40+ actief op zijn. In ieder geval zou ik niet gebruik maken van Snapchat en Instagram!

      Heb ik je vraag kunnen beantwoorden? Ik hoor graag van je!

      Like

  4. Naomi Zwaan schreef:

    Wat een interessante video! Nu ben ik wel benieuwd, welk kanaal vind jij zelf het best inzetbaar?

    Like

    1. Suzanne Groenenberg schreef:

      Hoi Naomi, wat fijn dat je reageert. Wat een interessante vraag die je me stelt! Ervaring heeft mij geleerd dat Instagram een kanaal is wat ideaal inzetbaar is als je actief bent in de reisbranche. Tegenwoordig zijn reizigers visueel ingesteld én opzoek naar bevestiging. Als een consument naar Canada wil reizen dan kan professioneel, uniek beeldmateriaal ervoor zorgen dat hij misschien zijn reis boekt. Het kanaal is dus niet alleen in te zetten om de consument te inspireren. Indirect stimuleert het dus ook het websitebezoek en de conversie.

      Heb je wat aan mijn reactie? Ik hoor graag van je!

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s