Snapchat en Instagram content voor televisieprogramma’s

snapchat-instagram-king-and-queen-visual-marketingBedrijven hebben te maken met veel veranderingen en nieuwe innovaties op het gebied van digitale media. Het is belangrijk dat bedrijven meegaan met deze trends om klanten te blijven aantrekken. Vooral social media speelt een grote rol in de veranderingen en nieuwe innovaties van de afgelopen jaren. Door al deze nieuwe innovaties kunnen televisieprogramma’s veel promotie en reclame maken voor hun nieuwe programma’s via al deze kanalen. Maar dan is het wel belangrijk dat ze weten hoe het allemaal werkt. Dat ga ik jullie nu haarfijn uitleggen.

Snapchat was het allereerste social media-kanaal dat begon met de stories. Een story is een korte video van maximaal 10 seconden waarin je een boodschap overbrengt of iets laat zien aan de hand van een foto. Totaal onzinnig  vaak, maar wel leuk en interessant om naar te kijken. Je krijgt namelijk een kijkje 3in iemands leven of een bedrijf geeft een kijkje achter te schermen.
Het leuke eraan is dat het niet langer dan 10 seconden mag duren en de video na 24 uur weer helemaal verdwijnt.

Maar als je een verhaal wilt vertellen moet je zorgen dat het goed in elkaar zit. Dat doe je met een inleiding, een middenstuk en een afsluiting, want je wilt de kijkers niet gek maken met tientallen filmpjes. Ook kan je er tekst, effecten, filters en plaatjes/emoticons bijvoegen om het wat mooier, vrolijker en duidelijker te maken.

Er zijn veel creatieve mogelijkheden bij Snapchat, maar jij moet zorgen dat je het spannend houdt. Als televisieprogramma kun je kijkers nieuwsgierig maken en zorgen dat zij naar je uitzending gaan kijken. Ik neem als voorbeeld het nieuwsprogramma EditieNL, die veel aandacht besteed aan het maken van Snapchat stories. Zij maken Snapchats op locatie, zoals met Prinsjesdag in Den Haag. Maar ze geven ook elke dag een korte update, waar de uitzending van die avond over gaat. Zo proberen zij ons natuurlijk nieuwsgierig te maken, zodat wij de uitzending gaan kijken. Ze besteden er veel aandacht aan en de social media stagiair is daar verantwoordelijk voor. Ze introduceren zichzelf namelijk ook steeds en dat maakt het persoonlijker om naar te kijken.

Het grote nadeel aan Snapchat is wel, dat je moet worden toegevo4egd.
Veel mensen nemen daar de moeite niet voor, dus als programma moet je veel “reclame” maken voor je Snapchat.
Bij EditieNL zeggen ze altijd aan het einde van de uitzending het volgende:
‘’Volg ons ook online op onze social media, zoals: Instagram, Facebook of Snapchat’’.

Dit succes van Snapchat heeft Instagram op ideeën gebracht en sinds 4 augustus 2016 heeft Instagram de story functie toegevoegd aan de applicatie. En eigenlijk werkt het precies hetzelfde. De story is een korte complicatie van een foto of video (van maximaal 10 seconden) en dat vormt je story. Deze is 24 uur zichtbaar voor Instagram-gebruikers en daarna verdwijnt het. Het voordeel aan Instagram in vergelijking met Snapchat is namelijk dat je een groter bereik hebt. Veel mensen volgen namelijk al hun favorieten merken, programma’s en personen. Als je als gebruiker de Instagram-stories bekijkt is de kans zeer groot dat je alles bekijkt, omdat het automatisch achter elkaar wordt afgespeeld. Net zoals bij Snapchat kun je bij Instagram ook zien wie de content allemaal heeft bekeken. Dit is natuurlijk ideaal voor behind the scenes-gebeurtenissen en daar kunnen merken en televisieprogramma’s goed op inspelen. Zo heeft de Instagram van BNN bijna 35.000 volgers en als zij als omroep een nieuw programma krijgen, dan kunnen ze dat goed promoten via een Instagram post of story.

Maar hoe verdien je nou je geld met deze stories? Eigenlijk verdienen alleen bloggers veel geld met het gebruik van deze applicaties. Zij maken namelijk reclame voor merken en zij ontvangen daar geld voor. Bij televisieprogramma’s is het alleen een kwestie van promotie maken voor hun programma, zodat de kijkcijfers hoger worden. Het is een heel goedkope manier van reclame maken voor bedrijven. En uiteindeli6jk verdienen programma’s dan weer geld met sponsoren of bedrijven die geld in het programma willen investeren. Het belangrijkste is om meer naamsbekendheid te krijgen en de Instagram-gebruikers een kijkje achter de schermen te geven, zodat zij graag naar het programma willen gaan kijken. Vooral bij series kun je fans wat extra’s geven door hun favoriete personages achter de schermen te filmen.

Natuurlijk moet je jezelf zien te onderscheiden van de rest en dat doe je door origineel en actief bezig te zijn met deze kanalen. Je moet er veel aandacht aan besteden, maar zie het als een gratis middel om jouw merk, programma of bedrijf groter te maken. Ook geef je iets extra’s aan je klanten, alleen moet je er wel je best voor doen en het bijhouden.

 


 

Advertenties

2 Comments Voeg uw reactie toe

  1. bentedj schreef:

    Goed geschreven, hier heb ik echt iets aan thanks.

    Like

  2. rosannebets94 schreef:

    Dat is fijn om te horen!

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s