Snapchat een nieuwe kans voor jouw bedrijf ?

12

Tegenwoordig wordt er door bedrijven steeds meer reclame gemaakt via social media om hun doelgroep te bereiken. Een van de nieuwste social media, Snapchat staat nog in de kinderschoenen voor bedrijven en adverteerders. Maar hoe kan je als bedrijf het beste reclame maken via Snapchat om jouw doelgroep te bereiken. Een aantal bedrijven is hier al mee aan de slag gegaan en misschien is jouw bedrijf wel de volgende.
Vooral bedrijven die een wat jongere doelgroep willen bereiken, zijn aan de slag gegaan met Snapchat. Deze doelgroep is namelijk steeds moeilijker te bereiken via ‘gewone’ advertenties, vandaar dat een aantal bedrijven al is gestart met alles uit de kast te halen met adverteren op Snapchat. Tot nu toe zijn er vooral Amerikaanse bedrijven, die adverteren op Snapchat, maar in Nederland is dit nu ook in opkomst. Bedrijven die er mee gestart zijn in Nederland zijn: Het Stedelijk museum, Walibi en GOGO-jongerenreizen. Dit zijn vooral de bedrijven die een cultureel aspect hebben en die je meenemen op reis, in het pretpark of naar het museum. Maar ook de niet-culturele bedrijven proberen het op Snapchat. Vodafone, De Bijenkorf, NOS, Metro en Fanta voeren via Snapchat campagnes, maken prijsvragen, maar geven je ook een kijkje achter de schermen.  Dit zijn allemaal kleine extraatjes die jouw bedrijf meer op de kaart zet bij een moeilijk bereikbare doelgroep.
Het is dus zeker een aanrader als bedrijf te beginnen met Snapchat als je een jonge doelgroep wilt bereiken. Als de doelgroep van jouw bedrijf tussen de 18 en 34 jaar oud is, weet je zeker dat je goed zit, Maar liefst 70% van deze doelgroep is namelijk actief op Snapchat. Maar hoe doe je dat en hoe zorg je ervoor dat de doelgroep jouw bedrijf leuk vindt via Snapchat?

Weet hoe je Snapchat het best kunt inzetten
Het is als eerste belangrijk dat je in je Snapchat een verhaal vertelt als bedrijf. Je Snapchat story moet namelijk interessant blijven voor je kijker, er moet dus toegevoegde waarde aan zitten. Ook is het belangrijk dat je Snapchat stories spannend en leuk zijn, zorg er dus voor dat je dingen laat zien in Snapchat die een extraatje zijn. Snapchats achter een bureau op kantoor hebben geen toegevoegde waarde voor de kijker, maar wanneer je iets gaat ondernemen met je bedrijf buiten kantoor is het zeker de moeite waard dit op Snapchat te delen. Kom je toch niet achter dat bureau vandaan, probeer dan iets te bedenken op kantoor, waardoor de doelgroep ook kan zien dat jouw bedrijf leuk en spannend is op kantoor. Interview collega’s, doe iets wat eigenlijk helemaal niet gewoon is op kantoor enzovoorts. Ook is Snapchat een ideaal platform om gebruik te maken van prijsvragen. Via Snapchat kan je dat het beste doen door te zorgen voor interactie met je doelgroep. Laat je doelgroep dingen screenshotten of laat ze bepaalde foto’s sturen van zichzelf, interactie met je doelgroep is een van de belangrijkste dingen voor bedrijven op Snapchat. Daarnaast is je doelgroep laten zien via Snapchat ook belangrijk. Deel hun bevinden met jouw bedrijf op Snapchat, zo laat je aan andere mensen van jouw doelgroep zien dat andere mensen goede ervaringen hebben met jouw product of merk. Een persoonlijke kant van jouw bedrijf laten zien, is erg belangrijk, laat zien dat er meer achter dat merk zit dan al die ‘gewone advertenties’, dat zorgt voor meer waardering en betrokkenheid van je doelgroep. Als laatste kun je als bedrijf adverteren via Snapchat door middel van spelelementen, laat je doelgroep via Snapchat dingen ondernemen en hang er een prijs aan vast. Zoals ik al eerder vertelde, interactie met je doelgroep en volgers via Snapchat is heel belangrijk. Zo kom jij meer te weten over je doelgroep en zij meer te weten over jouw product of merk.

13

Voor- en nadelen van Snapchat
Er zijn vele voordelen aan het gebruik van Snapchat, je hebt persoonlijk contact met je doelgroep, de Snapchats die je maakt voor je bedrijf zijn maar tijdelijk. Als een keer iets misschien niet handig was om te delen, dan kan je dat dus makkelijk verwijderen, maar je Snapchat blijft ook maximaal 24 uur bestaan. Snapchat is een makkelijke applicatie, er is dus niet veel inspanning voor nodig te adverteren via Snapchat en het is eenvoudig te gebruiken. Maar aan voordelen zitten ook altijd nadelen vast en Snapchat heeft ook zeker een paar nadelen. De volgers van jouw bedrijf kunnen screenshots maken van jouw Snapchat, Als er dus een keer iets verkeerds wordt gedeeld, kunnen volgers dat dus bewaren. Snapchat heeft een luchtig en niet serieus imago, dat kan jouw bedrijf schaden. En als laatste is het effect van Snapchat nog niet meetbaar, omdat het nog een redelijk nieuwe social media is.

Voordat je met het gebruik van Snapchat begint, moet je in ieder geval overwegen of het gebruik van Snapchat past bij het imago van het bedrijf en wat jouw merk of product wil uitstralen. Als jouw doelgroep zich bevindt op Snapchat is het in ieder geval een goed idee om Snapchat te overwegen. Kan jouw merk fun, jong, humoristisch en luchtig zijn, dan is het zeker een aanrader om Sna14pchat te gebruiken om meer in contact te komen met jouw doelgroep.

Advertenties

5 reacties Voeg uw reactie toe

  1. nesrinechaara schreef:

    Interessant artikel, Marrisa! Ik heb het gevoel dat veel bedrijven actief willen zijn op Snapchat omdat zij niet achter willen blijven en omdat zij hier nieuwe kansen in zien, maar vaak wordt er niet gekeken of het bij het imago van het bedrijf past. Hoe denk jij hierover?

    Liked by 1 persoon

    1. MarissaBank schreef:

      Hoi Nesrine, ik denk dat dit niet verstandig is. Wanneer bedrijf heeft een serieus imago en heeft en hier ook volwasse klanten mee trekt, denk ik dat je als bedrijf beter uit de buurt kunt blijven van Snapchat. Snapchat is namelijk zoals in het artikel is wordt beschreven een luchtig en jong sociale media. Hierdoor kan je door je huidige klanten minder serieus genomen worden.

      Liked by 1 persoon

      1. nesrinechaara schreef:

        Hi Marissa, bedankt voor de reactie. Interessant om te horen hoe jij hierover denkt. Ik zie Snapchat ook meer als een sociaal platform voor jongeren.

        Liked by 1 persoon

  2. Manon Spaargaren schreef:

    Leuk en interessant artikel! Ik vraag me af welke bedrijven Snapchat meer zouden moeten inzetten volgens jou?

    Liked by 1 persoon

    1. MarissaBank schreef:

      Hoi Manon, bedankt voor je reactie! Ik denk dat ze in de detailhandel meer Snapchat in moeten zetten. Een Zara of H&M zou Snapchat goed kunnen gebruiken voor previews van nieuwe collecties bijvoorbeeld.

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s