SEO voor bedrijven: zijn sociale media nu overbodig?

SEO voor bedrijven wordt steeds populairder. De ene SEO-cursus na de ander wordt aangeboden en bedrijven zijn steeds vaker op zoek naar een SEO-specialist. Toch blijven sociale media een belangrijke bron voor bedrijven waarmee ze veel bezoeken generen op hun website. Redden bedrijven het ook als ze alleen kiezen voor SEO? Zouden bedrijven SEO kunnen laten vallen en zich alleen nog te focussen op hun sociale media kanalen? Of is het toch verstandig om experts voor beide tools in te huren?

SEO voor bedrijven in het kort
SEO is de Engelse afkorting voor Search Engine Optimization. In Nederland maken we voornamelijk gebruik van de zoekmachine Google. Door SEO toe te passen, verbetert dit de vindbaarheid van een website op Google. Hoe vaker een website bekeken wordt, des te hoger de rank op Google. Als je op zoek bent naar goedkope vliegtickets, zoek jij dan net zo lang door totdat je op pagina vier in Google komt?
De mensheid anno 2016 is lui en klikken niet verder dan de tweede zoekpagina. Dit betekent dat jouw website op de eerste of tweede pagina in Google zichtbaar moet zijn.

Wat verlies je zonder sociale media?
Het meest bekende sociale medium is Facebook, met Facebook krijg je vanaf het moment van aanmelden toegang tot ruim één miljard actieve gebruikers. In Nederland gebruiken alleen al 9,6 miljoen mensen Facebook, waarvan 6,8 miljoen mensen dagelijks gebruik maken van Facebook.

In dit artikel ga ik even verder met Facebook als voorbeeld. Facebook is een makkelijk en snel sociaal medium waarmee je in korte tijd een groot bereik kunt generen. Bedrijven maken gratis een profiel aan en hup daar gaan de ‘share, like & win’ acties (deze worden overigens door veel mensen niet gewaardeerd en je bouwt hier ook geen band – engagement – mee op, want het enige wat deze mensen willen is winnen).

Marjolijn Willemsen runt een eigen online marketingbureau, weet alles over sociale media en is een expert op het gebied van SEO. “Als bedrijven hun doelstellingen behalen door alleen gebruik te maken van SEO, dan is social media op zich niet nodig. Maar willen bedrijven de zoekende en niet zoekende groepen bereiken, dan adviseer ik om in ieder geval social media advertising in te zetten.” Even voor de duidelijkheid: de zoekende groep kijkt op Google (waarvoor SEO dus heel belangrijk is) en de niet zoekende groep bevindt zich op social media. Marjolijn: “Social media marketing vind ik vooral heel goed om potentiële klanten fan van jouw bedrijf te laten worden. Social media marketing doelt niet direct op verkoop.” De niet zoekende groep verlies je zonder sociale media, terwijl deze groep wel klanten van jou kunnen worden als ze je tegenkomen.

Tip: in Twitter kun je beter geen tijd meer steken, want er maken nog maar 0,9 miljoen Nederlanders dagelijks gebruik van dit sociale medium.

Wat is je bedrijf waard als het niet gevonden kan worden op Google?
Allereerst moet je het bedrijf analyseren. Een bejaardentehuis of een website waar bijvoorbeeld rollators op worden verkocht , heeft een andere doelgroep dan een websites waar smartwatches worden aangeboden. Een bedrijf met een oudere doelgroep zou zich vele malen harder moeten focussen op SEO, omdat deze doelgroep zoekt op Google en minder snel op sociale media.

SEO is succesvol op lange termijn. De website blijft altijd online en kan dus altijd op Google gevonden worden, zo worden ook jarenoude websites nog bekeken. Zoals ik eerder heb verteld, zul je alleen succes met Google hebben mits je hoog in de zoekmachine staat (op de eerste of tweede zoekpagina). Wanneer je bepaalde artikelen van jou website wil promoten op sociale media, is dit artikel alleen de eerste twee dagen zichtbaar. Door een overload aan informatie op sociale media, is het dus belangrijk om jouw artikel zichtbaar te houden op Google.

“Je hebt mensen die echt op zoek zijn naar jouw product of dienst. Deze mensen zoeken vooral op Google, vinden de meningen van hun omgeving belangrijk of gaan naar de winkel. Wanneer je met jouw website hoog gerankt wordt in Google, is de kans heel groot dat ze op jouw website komen en daar heb je social media niet direct voor nodig,” aldus Marjolijn. Als jouw website dus niet gevonden kan worden op Google verlies je een belangrijke groep mensen: de groep mensen die namelijk van plan zijn te kopen.

SEO voor bedrijven of sociale media?
Marjolijn: “Je hebt een groep mensen die niet direct op zoek zijn naar jouw product of dienst, zij zoeken niet via Google. Hoe goed je SEO ook is ingericht, deze mensen komen niet op jouw website. Toch kun je deze mensen wel triggeren via sociale media bijvoorbeeld. Door interessante artikelen te delen, speel je in op de awareness fase. Voorbeeld: bijna alle ondernemers willen meer verkopen. Dan zou ik bijvoorbeeld een blog kunnen schrijven met als onderwerp ’25 online marketing ideeën waarmee je NU je omzet verhoogt.’ Dit kan ik als vrij toegankelijk artikel beschikbaar stellen of als download in ruil voor e-mailadressen. Sociale media is perfect om dit artikel onder de aandacht van ondernemers te brengen, ofwel via mijn eigen sociale media pagina of via advertising. Dus voor het bereiken van beide groepen (de zoekende en niet zoekende) is het in mijn ogen slim om zowel SEO te optimaliseren als sociale media in te zetten.”

Ben jij het eens met Marjolijn? Heb je misschien zelf ervaringen die je wilt delen? Vergeet dan niet een reactie achter te laten!

Nieuwsgierig geworden naar Marjolijn? Bekijk hier haar website en ontdek haar expertises!

Advertenties

7 reacties Voeg uw reactie toe

  1. maaikevanbulderen schreef:

    Interessant artikel, duidelijk uitgelegd van SEO inhoudt!

    Liked by 1 persoon

    1. lisaahubertss09 schreef:

      Dankjewel Maaike!!
      Blijf vooral op de hoogte van de rest van mijn artikelen.
      Groetjes,
      Lisa

      Like

  2. jillaurenpaat schreef:

    Hi Lisa, toevallig op dit artikel gekomen na het lezen van je andere artikel over SEO. Mij lijkt het persoonlijk slim om gebruik te blijven maken van SEO én social media.

    Liked by 1 persoon

    1. lisaahubertss09 schreef:

      Hai Jill,
      ja hé: seo én sociale media combineren blijft toch de beste keuze.
      Groetjes,
      Lisa

      Like

  3. Viannebolderdijk schreef:

    Erg prettig geschreven. Ik ben van plan om op lange termijn zelf een klein bedrijfje op te richten dus je tips zullen nog goed van pas komen!

    Liked by 1 persoon

  4. lisaahubertss09 schreef:

    Hi Vianne (of VIEF – ik heb ook jouw filmpje gezien!),
    Oh wat leuk! Zou je me op de hoogte willen houden over jouw toekomst plannen? Wie weet kunnen we later nog iets voor elkaar betekenen of kan ik jouw website SEO-proof schrijven!
    Groetjes,
    Lisa

    Like

  5. laurabouman schreef:

    Erg leuk artikel! Ik ben nu echt leergierig om nog meer over SEO te weten te komen.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s