Online reputatie management in 6 stappen

Gezocht: Media specialist, Communicatie marketeer, Junior Social Media Manager, Content Creator. Je kan tegenwoordig geen vacaturesite meer openen zonder dat je overrompeld wordt met dit soort mediavacatures. Het imago van je bedrijf wordt tegenwoordig online bepaald. En is belangrijker dan ooit. Of het nu gaat over informatie dat over je bedrijf te vinden is, informatie die je zelf hebt geplaatst of klantenbeoordelingen. Maar hoe zorg je voor een goede online reputatie?

  1. Monitoring
    Online reputatiemanagement begint bij het geheel op de hoogte zijn van wat er online over jouw bedrijft wordt gezegd. Niet alleen op de website van het bedrijf maar ook op branche sites of op social media. Hierdoor breng je de reputatie in kaart. Wat wordt er over je merk gezegd? Hoe veel mensen bezoeken je site? Wat zijn de positieve/negatieve berichten over je merk? 
Coosto heeft sinds kort een eenvoudig programma waarmee je gemakkelijk alles wat er online en op de social mediakanalen over jouw merk/bedrijf besproken wordt kunt analyseren. Voor het analyseren van de website wordt er nog veel gebruik gemaakt van Google Analytics. Met Google Alerts kun je een melding ontvangen wanneer jouw gebruikte zoekwoorden worden vermeld in de zoekresultaten van Google, erg handig.

2. Informatiemanagement
Wanneer je weet wat er online allemaal over je merk wordt gezegd en hoe druk het verkeer rondom jouw merk is, is het handig om een strategie op te stellen. Wat moet er allemaal gebeuren om een goed imago te creëren/ te behouden.

3. Marketing
Online marketing is een groot onderdeel van reputatie management en wordt vaak onderschat. Het doel ervan is een positief imago online te creëren. Het zorgt voor vertrouwen van (potentiële klanten) en uiteindelijk voor een hogere afzet en engagement. Je begint hierbij om je merk goed onder de loep te nemen. Wat wil je als merk uitstralen? Wat is je doelgroep? Hoe bereik je die? Welke kanalen zet je daarvoor in? Wat zijn de Unique selling points?

bdwouhoe

4. Social media
Social media is belangrijker en groter dan ooit. Het is voor het bedrijf belangrijk dat je voor elk social mediakanaal andere content plaatst, in plaats van één content soort te maken en dit op elk kanaal te plaatsen. Ik raad aan om een social mediastrategie op te stellen met daarin opgenomen wat je als bedrijf wilt uitstralen en wat je doelen zijn. Hierin ook op te nemen wat voor soort content je wanneer maakt en wanneer je wat plaatst. Het virale karakter van social media zorgt ervoor dat bijvoorbeeld een negatieve uitspraak over het bedrijf heel snel viraal kan gaan.
 Op Instagram kunnen bedrijven tegenwoordig inzicht krijgen in de statistieken. Het is erg belangrijk om dit te analyseren. Welke content wordt door mijn doelgroep gewaardeerd en wat niet? In mijn artikel ‘Influencer marketing’ ga ik hier dieper op in.

5. Recensies en reacties
Het is erg belangrijk om goed om te gaan als bedrijf met recensies. Positieve zijn natuurlijk altijd leuk om te krijgen maar je gaat ook te maken krijgen met negatieve recensies. Wat doe je hiermee? Verwijder ze in ieder geval nooit! Negatieve recensies horen erbij en zorgen voor geloofwaardigheid. Wanneer je een bedrijf op zoekt en er staan alleen maar top beoordeling en geen één slechte, dan word je meestal ook wantrouwig. Zorg ervoor dat je reageert en biedt de klant eventueel iets aan. Zorg ervoor dat de klant weer positief over je bedrijf zal gaan praten.

Zorg online voor een snelle reactie. Veel klanten gebruiken social media als snelle manier om in contact te komen met het bedrijf, speel hier dus goed op in.

6. Up-to-date houden
Zorg ervoor dat alle informatie die online over je bedrijf te vinden is klopt. Dat verouderde artikelen of producten worden verwijderd en dat er geen foutieve informatie over je bedrijf op andere websites staan. Ongewenste zoekresultaten die langdurige te zien zijn kunnen worden verwijderd met een verzoek aan Google. Niemand zit er namelijk op te wachten op eerst tien negatieve reacties van vijf jaar geleden te lezen over een bedrijf wat totaal niet meer relevant is.

Conclusie
Met bovenstaande stappen kom je een heel eind binnen de online reputatiemanagement. Het internet is een erg belangrijk en continue proces, dus zorg dat je je hier goed in verdiept en hier veel tijd aan besteed.

Wil je meer weten over online marketing? Neem dan ook een kijkje bij mijn andere artikelen!

Bronnen:

http://reputatie.management/waarom-is-online-reputatiemanagement-belangrijk/http://reputatie.management/online-reputatiemanagement-bedrijven/

https://nl.pinterest.com/pin/224124518931838209/

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s