Moderne propaganda in de digitale media

Het woord propaganda hebben we allemaal weleens gehoord en hoogstwaarschijnlijk ook les gehad over dit onderwerp. Laten we toch even teruggaan naar het verleden en het begrip propaganda van dichtbij bekijken.

Propaganda is kortweg een vorm van communicatie die als doel heeft voor een partij om aanhangers te winnen voor de eigen gedachtegang. De gedachtegang wordt bewust verspreid met eenzijdige en vaak ook verzonnen informatie. Als je iets weet over Hitler weet je ook dat hij vooral gebruik heeft gemaakt van propaganda. Mocht je twijfelen of propaganda wel degelijk effect kan hebben op de mensen wil ik je verwijzen naar het aantal aanhangers van Hitler wanneer hij verkozen werd.

Vroeger werd propaganda verspreid met traditionele media als radio, televisie, krant en vaak ook wel tijdschrift. Maar is dit begrip alleen van vroeger? Komt er in het heden vormen van propaganda voor? En het meest belangrijke: zijn er vormen van propaganda in de digitale media waar we al te graag gebruik van maken?

Het bestaat en het wordt ook wel ‘moderne propaganda’ genoemd. Voor velen is dit begrip te vertalen naar de leugens van een totalitaire staat en velen geloven ook dat het niet meer voorkomt en dat we alles aanzien als ‘keuzes’. Mobiele telefoons zijn platforms, Google is voor zelfonderzoek en social media is voor communicatie. Als we journalist John Pilger mogen vragen zijn wij ‘digitale slaven’ die werk verrichten voor bedrijven en instanties. Het boodschap van vandaag over ongelijkheid, onrecht en oorlog is de propaganda van liberale democratieën volgens Pilger. Hiermee probeert hij duidelijk te maken dat overheden onderwerpen verdraaien en de aandacht van het volk vragen om hun eigen gedachtegang te interpreteren.

Sinds een aantal jaren wordt het internet gebruikt om propaganda te verspreiden. Het internet heeft plaats gemaakt voor sociale bewegingen en een goed voorbeeld hiervan is Twitter tijdens de Arabische lente. Het gebruik van Twitter door het Arabische volk werd een succes waardoor de staat een campagne startte om het gebruik van Twitter te begrenzen of helemaal te laten stoppen. Het werd voor het volk niet meer mogelijk gemaakt om berichten via Twitter de delen. Social media heeft enorme potentie met veel campagnes tot gevolg. In de moderne revoluties en protesten van de wereld speelt social media een grote rol in het verspreiden van informatie, beïnvloeden publieke meningen en mobiliseren. Moderne communicatie geeft ruimte voor beide (of meerdere) partijen en dat wil zeggen dat de gebruiker toch zelf mag beslissen of een mening betrouwbaar is.

Zonder dat we bewust zijn krijgen we op social media politieke campagnes voorgeschoteld. Er wordt geprobeerd om een invloed te brengen op bijvoorbeeld ons stemgedrag. Dit wordt niet alleen op social media gedaan maar over het hele internet door advertenties.  Sterker nog: we kunnen ook zeggen dat we met zijn allen propaganda creëren zonder dat we dat altijd door hebben. We creëren ten slotte content, delen en reageren op bedrijven en instanties op vooral social media. Door te delen wat anderen gemaakt hebben promoten we ideeën en/of gedachtes waarbij wij er zelf ook deel van uit maken.

Propaganda is niet alleen van vroeger maar ook van vandaag. Het wordt elke dag toegepast en vaak hebben wij dat als mediagebruikers niet door. Ook zijn er voorbeelden van propaganda waarbij een ‘goede daad’ verspreid wordt. Denk hierbij aan het materiaal van goede doelen organisaties die verspreid wordt om ons tot actie aan te zetten. Ook is er een vorm van medische propaganda waarbij mensen wordt gevraagd of ze in de buurt bloed willen doneren als de bloedbank te kort heeft of dreigt te hebben aan bloed.

Dit zijn allemaal vormen van propaganda. Ook weten we dat vooral bedrijven en politieke instanties of dergelijke hier al te graag gebruik van maken, maar hoe zit het met bijvoorbeeld extremisten? Ook IS (Islamitische Staat) is bezig met het verspreiden van propaganda en dat vooral met de digitale mogelijkheden. IS plaatst op social media oproepen om mee te doen met IS of hen te steunen op verschillende soorten manieren. Nadat Twitter een aantal IS-profielen heeft verwijderd van de site heeft IS een eigen platform opgericht met de naam Kalifabook welke een kopie lijkt te zijn van Facebook. De Kalifabook wordt niet alleen gebruikt om met elkaar in contact te komen maar ook om meer Syriërs tot zich te trekken.

Het is belangrijk om niet alles te geloven wat er op het internet staat. Informatie die we ontvangen zou mogelijk een propagandatechniek kunnen zijn om ons te beïnvloeden en tot actie aan te zetten voor eigen belangen van de zender. Propaganda is er altijd al geweest en zal ook blijven, afwachtend op nieuwe methodes en technologieën in de toekomst.

Advertenties

4 Comments Voeg uw reactie toe

  1. robinvanweesmic schreef:

    Mega interessant artikel! Het is belangrijk dat hierover wordt geschreven, zodat we ons ervan bewust worden hoe wij als consument gemanipuleerd worden door de media. Ga zo door!

    Liked by 1 persoon

    1. melikemakine schreef:

      Dankjewel Robin! Het is inderdaad verstandig als we bewust zijn van wat er gebeurt in de media.

      Liked by 1 persoon

  2. Denise schreef:

    Goed artikel, interessante invalshoek! Ik was geboeid tot de laatste punt.

    Liked by 1 persoon

    1. melikemakine schreef:

      Dankjewel Denise! Leuk om te horen dat het je interesseert.

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s