In 5 stappen de perfecte samenwerking aangaan met een geschikte beroemdheid voor jouw bedrijf

Beroemdheden zijn perfect te gebruiken om jouw product of dienst te promoten bij jouw doelgroep. Maar hoe vind je de beroemdheid die het beste bij jouw doelgroep past? En hoe zorg je voor een perfecte samenwerking? Dat vertel ik je hieronder in 5 simpele stappen!

Stap 1

Zorg ervoor dat je een beroemdheid vindt met de doelgroep die perfect aansluit op jouw doelgroep voor jouw product of dienst. Veel beroemdheden hebben een eigen speciale doelgroep in verschillende categorieën als urban, lifestyle, fashion, beauty, muziek, fit & food, sport etc. Je zou denken makkelijk toch, een kledingbedrijf gaat voor een fashion blogger en een bedrijf met veel woonaccessoires kiest bijvoorbeeld voor een Lifestyle YouTuber. Maar voordat je een beroemdheid benadert, moet je wel degelijk onderzoek gedaan hebben naar zijn of haar doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan een haute couture merk dat een samenwerking aan wil gaan met een fashion blogger, goede combinatie zou je denken. Maar als de fashion blogger bijvoorbeeld een zeer jonge doelgroep heeft zal de haute couture kleding veel te duur voor hen zijn en slaat het haute couture bedrijf de plank volledig mis met deze samenwerking. Een handige tip is om te kijken naar de toekomst. Als je een samenwerking aangaat met een opkomende beroemdheid waarvan jij denkt dat hij of zij invloedrijk gaat worden, dan is het natuurlijk geweldig om als een van de eerste bedrijven een toffe samenwerking met hem of haar aan te gaan. Je bent immers niet het enige bedrijf dat wilt adverteren met invloedrijke beroemdheden.

Stap 2

Als je een pakketje opstuurt naar een beroemdheid, zodat hij of zij de producten dan in een video of social media post kan laten zien, wees dan creatief. Meestal worden pakketjes naar de manager of personal assistent gestuurd en hij of zij geeft ze dan door aan de beroemdheid. Als het pakketje er aantrekkelijk uitziet en verschillende producten bevat, maak het de kans groter dat de manager of personal assistent ze eerder doorgeeft aan de beroemdheid. Ook is het belangrijk dat je bij het pakketje een persoonlijk briefje en natuurlijk een visitekaartje meestuurt. Als kers op de taart is het van belang om het pakketje te personaliseren in de stijl van de beroemdheid en die van zijn of haar doelgroep. Zelf zou je het waarschijnlijk ook veel leuker vinden om een aantrekkelijk gepersonaliseerd pakketje te krijgen in plaats van een simpele doos.

schermafbeelding-2016-10-22-om-16-39-32

Verder kun je, als het bijvoorbeeld om make-up of fashionproducten gaat, het pakketje naar de stylist of visagist van de beroemdheid sturen zodat hij of zij deze misschien wel gaat gebruiken bij het opmaken of stylen van de beroemdheid.

Stap 3

Mocht je een samenwerking willen aangaan waarbij de beroemdheid een bezoek brengt aan jouw winkel. Schroom dan niet om de beroemdheid te vragen om bijvoorbeeld een Instagram foto te plaatsen waarbij jouw winkel getagt wordt. Ook kan je een beroemdheid vragen om in een vlog te laten zien dat hij of zij bij jouw winkel langskomt. Een blogger zou bijvoorbeeld een artikel kunnen schrijven over de ervaring van het bezoeken van jouw winkel. Ben je benieuwd hoe zoiets in zijn werking kan gaan? Kijk dan hoe vlogger en dj Monica Geuze een winkel bezoekt waarbij zij vlogt in de winkel, https://youtu.be/TvzzN50ztms vanaf 4:55 minuut vlogt zij in de winkel l’etoille!

Stap 4

Mocht je niet zo snel iets horen van de beroemdheid nadat je bijvoorbeeld een pakketje hebt verstuurd. Ga hem of haar dan niet bombarderen met telefoontjes, berichtjes of mailtjes. Geef de beroemdheid ruimte en laat hem of haar zelf tijd vrijmaken om het product in een gepaste vlog of social media post aan zijn of haar volgers te laten zien. Mocht je de beroemdheid toch gaan stalken met telefoontjes of mailtjes, dan kan je verwachten dat jouw pakketje misschien wel in de prullenbak eindigt en dat is natuurlijk het laatste wat je wilt!

Stap 5

Mocht de samenwerking na deze eerste 4 stappen perfect verlopen zijn en heb je succes uit deze samenwerking gehaald, dan is het natuurlijk van belang om contact te blijven houden met de beroemdheid. Zorg dat je het contact niet verliest met de beroemdheid en dat hij of zij een fijn gevoel blijft houden bij jouw merk. Als je bijvoorbeeld een beauty blogger of vlogger een aantal gezichtsmaskers gestuurd hebt, kun je wanneer je gezien hebt dat hij of zij deze gebruikt heeft, weer een paar nieuwe sturen. Wie weet kan je in de toekomst dan wel meer succesvolle samenwerkingen met deze beroemdheid aangaan!

Heb je iets aan deze 5 stappen gehad of heb je zelf nog tips? Laat het dan vooral even weten in de reacties!

_________________________________________________________________

Bron tekst: Harreveld van, Mark. (2016). De beroemdheid als ambassadeur opgehaald van: http://www.baaz.nl/content/de-beroemdheid-als-ambassadeur

Bron foto: YouTube

Advertenties

8 Comments Voeg uw reactie toe

  1. maaikevanbulderen schreef:

    Handig artikel! Per stap heel erg duidelijk uitgelegd, nu weet ik precies wat ik moet doen als ik iemand wil selecteren voor mijn bedrijf!

    Liked by 1 persoon

    1. dominiqueluursema schreef:

      Hoi Maaike, Ontzettend leuk om te lezen dat je iets aan dit artikel gehad hebt! Heb je mijn andere artikelen ook al gelezen? Hierbij de link: https://micwatching.nl/2016/10/30/de-invloed-van-adverteren-via-beroemdheden-op-consumenten/ & https://micwatching.nl/2016/10/28/adverteren-via-beroemdheden-op-social-media/

      Like

  2. nesrinechaara schreef:

    Handige tips! De tip om te kijken naar toekomst als je een beroemdheid uitkiest voor je bedrijf vind ik erg goed. Het is belangrijk om na te denken over een langere periode. Ook denk ik dat het inderdaad erg goed werkt als je als bedrijf een persoonlijk briefje met het pakketje meestuurt. Als ik op social media een foto voorbij zie komen van een beroemdheid die laat zien wat hij of zij heeft gekregen en er zit een briefje bij dan lees ik die altijd, dus dat is zeker een goede tip!

    Liked by 1 persoon

    1. dominiqueluursema schreef:

      Hoi Nesrine, fijn om te lezen dat je de tips handig vindt en leuk om te zien dat je het persoonlijke briefje bij een pakketje op social media zelf ook altijd leest!

      Liked by 1 persoon

  3. ilanaglas schreef:

    Hele handige tips! Je hebt ook veel dingen benoemd die ik zelf over het hoofd zou zien. Als ik een samenwerking aan wil gaan, ga ik zeker nog even jouw artikel erbij pakken.

    Liked by 1 persoon

    1. dominiqueluursema schreef:

      Hoi Ilana, leuk om te lezen dat je iets aan de tips hebt! Alvast heel veel succes met het aangaan van een samenwerking met een beroemdheid in de toekomst!

      Like

  4. fayecelik schreef:

    Wat een handige stappen Dominique! Zelf denk ik ook dat het heel belangrijk is om de samenwerking nog te analyseren. Hoe denk jij hier zelf over?

    Liked by 1 persoon

    1. dominiqueluursema schreef:

      Hoi Faye, fijn dat je de stappen handig vindt. Ja, ik denk ook zeker dat analyseren belangrijk is, als de samenwerking bijvoorbeeld mislukt is, kan je hiervan leren en het bij de volgende samenwerking anders aanpakken. Als de samenwerking een succes geworden is, kan je natuurlijk het contact met de beroemdheid behouden en hier eventueel nog een samenwerking uit halen.

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s