Hoe je Instagram inzet voor je bedrijf

Instagram is nu al een tijdje een platform waar niet zomaar overheen mag worden gekeken. Vanaf de start heeft dit social mediakanaal een razendsnelle groei gekend, die tot op heden nog niet is opgehouden. De applicatie die zich richt op het delen van content in de vorm van foto’s kan een belangrijke schakel vormen in een strategie van een bedrijf, mits het goed wordt gebruikt. Een goed kanaal met relevante content kan bijvoorbeeld zorgen voor een toename van de verkoop, betere naamsbekendheid, en meer leads naar de site van het desbetreffende bedrijf.

Engagement en Instagram

Instagram is dus niet alleen maar interessant voor restaurants, reisbureaus of retailers. Elk bedrijf kan hier bijzonder veel profijt uit halen. Instagram is het nummer één platform als we het hebben over engagement. Engagement is in dit geval de verbondenheid tussen jouw Instagram kanaal en je volgers. Liken ze je content, reageren ze erop? Deze term is zo belangrijk omdat Instagram een algoritme heeft toegepast. Dit algoritme bepaald wanneer een bericht eerder of later aan je volgers wordt getoond. Dit hangt voor een groot deel af van drie dingen: hoe oud is het bericht? Hoe relevant is het bericht? Hoe hoog is de betrokkenheid bij het bericht?

Wanneer een bericht relevant is zullen meer volgers geïnteresseerd zijn in jouw content, wat je meer likes, shares en reacties oplevert. Door deze interacties wordt dus de engagement verhoogd waardoor je content eerder zal verschijnen in de tijdlijn van je volgers. Dit resulteert in een groter bereik.

Hoe ga je te werk?

Genoeg redenen dus om als bedrijf zijnde met Instagram te starten. Alleen nu nog de vraag, hoe precies? Hieronder benoem ik vijf punten van aandacht waar je op Instagram aop moet letten als je succesvoller wil worden.

     1. Leer het platform kennen

Het eerste wat je zou moeten doen is, op lange termijn denken en jezelf overgeven tot het platform. Leer het platform kennen en vind voor jezelf uit wat voor jou wel en niet werkt. Zorg dat je je eerste volgers krijgt en kijk wat zij interessant vinden. Geef jezelf eerst een kleine basis en experimenteer voordat je aan het grote werk begint. Bedenk wat er belangrijk is voor de consument waar jij je op richt en kijk wat zij posten. Uiteindelijk maakt Instagram maar een klein deel van hun bestaan uit, probeer het daartussen te laten passen. Dit is de fase waarin je bedenkt hoe je dat gaat doen.

     2. Gebruik de juiste content

Het belangrijkste is uiteraard de content die je plaatst. Het is belangrijk dat je post bevat wat jouw doelgroep aangaat. Past de content niet in jouw profiel? Dan zal het nooit een succes worden. Bedenk dus al vanaf moment één welke kant je op wilt gaan met je bedrijf op Instagram. Dat gezegd hebbende, moet je natuurlijk beseffen dat Instagram zich vooral op het visuele aspect focust. Zorg dus dat je content aantrekkelijk is en dat mensen de moeite willen nemen om deze content te bewonderen. Dit zorgt voor engagement en zo maak je de cirkel weer rond. Hieronder een goed voorbeeld van een best practice.

 

schermafbeelding-2016-12-14-om-15-59-35
RedBull laat goed zien dat het tweede punt zwaar weegt

 

     3. Maak gebruik van hashtags

Wat je account ook een boost kan geven is het gebruik van hashtags. Smijt alleen niet lukraak in het rond als je ze onder je post verwerkt. Hou de hashtags relevant en zet er niet twintig onder een post. Het zorgt er uiteindelijk voor dat je beter te vinden bent voor potentiële volgers. Wat ook een handigheidje kan zijn, is je eigen hashtag bedenken en posten onder je content. Laat mensen deze hashtag overnemen. Dit is een makkelijke tool om je brand awareness groter te maken.

     4. Hou je berichten kort en simpel

Berichten die kort en bondig zijn doen het meestal beter dan ellenlange berichten. Op Facebook hebben posts die onder de tachtig tekens gebruiken, 66% meer verkeer genereren. Laat je afbeelding het werk doen en zorg dat dit niet te ingewikkeld en te druk is. Simpele content wordt uiteindelijk meer gewaardeerd en zorgt voor een uitgebalanceerd account dat er op het oog wat fraaier uitziet.

     5. Blijf zelf ook engaged

Als je ervoor wilt zorgen dat je publiek engaged blijft met jouw merk/bedrijf, moet je dat natuurlijk zelf ook blijven. Het kan niet allemaal van één kant komen. Zorg dat je reageert op de mensen die op jou reageren en strooi af en toe met likes onder je doelgroep. Zorg er dus voor dat het je bedrijf aangaat en let erop dat de content die je liket te maken heeft met de content die je zelf plaatst. Zo laat je zien dat je waardeert wat je volgers voor je doen.

Instagram is een platform waar je niet meer omheen kan. Maar hier zo snel mogelijk gebruik van en ontdek de mogelijkheden die het je te bieden heeft. Kijk wat voor jou werkt en hou je aan deze vijf punten! Op wat voor manier ga jij Instagram inzetten voor je bedrijf?

Advertenties

11 reacties Voeg uw reactie toe

  1. robinvanweesmic schreef:

    Handig artikel! Wat is volgens jou een ‘best practice’?

    Liked by 1 persoon

    1. jerrymeissen schreef:

      Een best practice is de Instagram pagina van de wilderness_culture. Neem een kijkje, dan zie je meteen wat ik bedoel 😉 https://www.instagram.com/wilderness_culture/

      Liked by 1 persoon

      1. robinvanweesmic schreef:

        Bedankt voor het delen van de best practice, prachtig Instagram account. Volg je het zelf ook?

        Like

  2. Goede tips voor bedrijven die met Instagram willen beginnen! Zeker het tweede punt is denk ik echt heel belangrijk om succesvol te worden.

    Like

    1. jerrymeissen schreef:

      Dank voor je reactie Vera. Dat is zeker een belangrijk punt! Pas je deze zelf ook toe op jouw Instagram profiel?

      Like

      1. Ja, ik pas dat zelf ook toe op mijn Instagram!

        Like

  3. nesrinechaara schreef:

    Interessant artikel! Als bedrijven deze tips gebruiken op Instagram dan zullen zij succesvoller zijn dan als ze dit niet doen. Ik denk dat het vierde punt ook erg belangrijk is voor bedrijven om op te letten.

    Like

    1. jerrymeissen schreef:

      Dank Nesrine! Hou je zelf ook je berichten kort en simpel als je deze post op social media? Hoe pas je dat dan precies toe? Ik ben benieuwd!

      Liked by 1 persoon

      1. nesrinechaara schreef:

        Hi Jerry, dat probeer ikzelf ook te doen. Ik zorg ervoor dat ik niet meer dan, ongeveer, twee zinnen plaats.

        Like

  4. Jean-Paul Rison schreef:

    Interessant. Met welke frequentie zou jij bedrijven aanraden om Instagram te gebruiken? Moeten we dan denken aan 3 keer per dag of 3 keer per week, om maar wat te noemen?

    Like

    1. jerrymeissen schreef:

      Goede vraag Jean-Paul, De frenquentie is afhankelijk van de content die je plaatst. Heb je korte berichten met simpele foto’s kan je weer meer plaatsen. Zijn het video’s van een minuut, dan iets minder. Het hangt er ook vanaf hoe actief je gezien wilt worden op Instagram. Voor het eerste geval zou ik 2/3 keer per dag, voor het laatste 1 keer per dag.

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s