Game over? Level up!

“Je hebt vierkante ogen” – Menig moeder gedurende jouw jeugd

Op de werkvloer, tijdens een treinrit naar Alblasserdam of thuis als Netflix even geen optie meer is. Ik heb het niet over activiteiten die normaal tussen de lakens plaatsvinden, maar over… Gamen! Waarschijnlijk is het geluid dat je vriend maakt gedurende die lakenactiviteiten wel hetzelfde als wanneer je hem de nieuwste Fifa geeft, maar dat terzijde. Voor de één is een game een belangrijke manier om tijd te verdrijven, de ander is van mening dat gamen bedoeld is voor nerds (lees: échte geeks). Men kan soms uren spenderen achter een scherm en het echte leven achter zich laten door zich te wanen in een andere (betere?) wereld. En dit doen we vaak en overal. Maar waarom boeit die ene game ons zo en waarom spelen we het overal?

Willem Wever leerde me al vrij snel dat vierkante ogen niet bestaan, dus mijn ouders hadden die hoop al snel opgegeven. Wel duidt de bekende uitspraak op het feit dat gamen onder jongeren mega populair is. Het staren naar een scherm, met de focus die je eigenlijk in je tentamens had moeten steken, resulteert alweer in een nieuwe topscore. Nice! Maar hoe kan dat, dat mensen verknocht raken aan een game?

Een (klein) stukje geschiedenis…

Amerika was allang ontdekt, de rotzooi van de Beeldenstorm uit 1566 was inmiddels wel opgeruimd en de wereld kwam bij van de Tweede Wereldoorlog. In 1947 ontwikkelden Thomas T. Goldsmith Jr. en Estle Ray Mann de eerste elektronische game; Cathode Ray Tube. Een speler kreeg niet meer dan een stip te zien op een beeldscherm. Wanneer de stip op een doelwit stond en de speler de ‘schietknop’ activeerde, werd de stip minder scherp. Dit had als een doel een ontploffing na te bootsen. Cathode Ray Tube heeft de schappen van de MediaMarkt helaas nooit kunnen bereiken.

Zo’n 40 jaar later, na vele technologische ontwikkelingen, verscheen de NES. Dit systeem van Nintendo was zo ontwikkeld dat het voor het eerst mogelijk was om te kunnen gamen via de televisie. Dit was een doorbraak in de gamebranche. Gamers zaten nu niet meer opgescheept met een grote console. Waar gamen eerst populair was onder de mannelijke wereldpopulatie, kregen ook steeds meer dames interesse in gamen. Pacman speelde hierin een grote rol.

“Mooi allemaal… Maar GTA is m’n lust en m’n leven. Daar kan geen andere game tegenop!”

Waarschijnlijk is dat vanwege allerlei facetten en dat wordt veelal gekoppeld aan smaak. Uitgevers van games proberen jou door te laten spelen, zodat jij in de (nabije) toekomst jouw geld naar ze toe blijft brengen. Hoe doen ze dat? Mijn naaste vrienden zijn van mening dat een game een verhaallijn moet hebben, over goede graphics moeten beschikken en jou moeten blijven boeien. Dan is een game wel redelijk geslaagd. Simpel toch?

Toch komt er iets meer bij kijken wil een gamer zijn console (spelcomputer) weer starten. De psychologie en de werking van het menselijk brein komen hierbij om de hoek kijken. Volgens het Trimbos Instituut, die onderzoek doet naar de geestelijke gezondheid, mentale veerkracht en verslavingen van de mens, wordt een game leuk bevonden als het aan verschillende voorwaarden voldoet. Enkele voorbeelden van een aangename game zijn:

  • De spanning die het oproept.Die wordt als prettig ervaren. Je bent helder, alert en geconcentreerd. Je krijgt een kick van de snelle acties die je uitvoert en voelt je gelukkig als het goed gaat. Je merkt het ook in je lichaam: je hart en ademhaling gaan sneller en je spieren spannen zich aan.
  • De uitdaging.De gamer wil een hoger niveau halen en zijn persoonlijke doel bereiken. Bijvoorbeeld het uitspelen van dat moeilijke level.
  • De ‘flow’.Je kunt helemaal opgaan in het spel. Zozeer dat de tijd verstrijkt zonder dat je het merkt.
  • De competitie.Wie is het handigste, het snelste en vindt de beste oplossingen?
  • De afleiding.Het gamen leidt af van de dagelijkse beslommeringen en van stress, problemen en verantwoordelijkheden.
  • De fantasie.In een game kun je bijvoorbeeld een draak verslaan of een andere planeet bezoeken of iemand anders zijn ‘een zelf gecreëerd avatar/personage’.
  • Het sociaal component.Het omgaan met anderen. Gamen is een manier geworden om gemakkelijk in contact te komen mensen van allerlei leeftijden en uit verschillende delen van de wereld.
  • Je leert jezelf beter kennen.Je kunt experimenteren met verschillende persoonlijkheden; wie wil je zijn in je game? En waarom? En hoe gaat je dat af? Je kan ook inzicht krijgen in hoe gekozen online personage zich vertalen naar jouw persoonlijkheid in het echte leven.
  • Vermaak en ontspanning.De een vindt dit in televisie kijken of lezen en de ander in gamen.
  • Het is leerzaam.Gamers noemen andere talen, oog-handcoördinatie, oplossingsgericht denken en werken, multi-tasken, doorzettingsvermogen, concentratie en ruimtelijk inzicht.
  • Je krijgt waarderingen anderen kijken tegen je op als je goed bent in een game.
  • Veel mensen vinden verzamelen leuk.In sommige games kun je oneindig veel spullen verzamelen.

“Maar Yorick, dit artikel is nutteloos. Ik game helemaal niet.”

Een staande ovatie voor jou. Jij behoort namelijk tot een relatief kleine groep die niet gamet of zegt niet te gamen. Uit het ‘Nationaal Gaming Onderzoek 2009’, uitgevoerd door TNS NIPO en Newzoo/Gamesindustry.com, blijkt dat gamen tot de top 3 behoort van mediagebruik onder jongeren in Nederland (gekeken naar tijdsduur). Dit onderzoek werd afgenomen onder Nederlanders die de leeftijd van 7 gepasseerd zijn én toegang hebben tot het internet.

Ongeveer 9,3 miljoen (!) Nederlanders geven aan te gamen; wat neerkomt op ongeveer 70% van de Nederlandse online bevolking. Dat is/lijkt veel, maar ten opzichte van andere landen doen we het nog best redelijk wat betreft het kweken van de zogenaamde vierkante ogen. Duitsland (65%), België (67%), het Verenigd Koninkrijk (73%) en de Verenigde Staten (83%) vormen koplopers wat betreft gamen onder de online bevolking.

Hoe vaak game jij en waar(om) doe je dat? Laat het weten in de reacties, dat vind ik leuk!

Yorick Lips
P.S. Benieuwd naar mijn muzikale producties?
Kijk op Soundcloud of Youtube.


Bronnenlijst:

Advertenties

10 reacties Voeg uw reactie toe

  1. Mariëlle Swager schreef:

    Super leuk geschreven, Yorick! Een van de weinige artikelen die ik echt gelezen heb… een staande ovatie voor jou!

    Liked by 1 persoon

    1. New_Yorick schreef:

      Leuke reactie Mariëlle! Het doet me goed dat het artikel tenminste één iemand boeide. Dankjewel!

      Like

  2. robinvanweesmic schreef:

    Grappig dat er relatief weinig wordt geschreven over gaming, terwijl het wel zo’n grote trend is. Leuk geschreven! Ondanks dat ik zelf niet erg geïnteresseerd ben in gaming, heb ik je artikel met plezier gelezen.

    Liked by 1 persoon

    1. New_Yorick schreef:

      Tijd voor je allereerste pot Fifa, Robin. Haha, dankjewel voor je reactie. Tof!

      Like

      1. robinvanweesmic schreef:

        Ik verlang terug naar mijn babyroze Nintendo DS! Ik ben wereldkampioen Maria Kart (en ja, ook op Rainbow Road). Wanneer ga je de strijd met me aan?

        Liked by 1 persoon

      2. New_Yorick schreef:

        Rainbow Road. Dé Rainbow Road?! Een taart namens MIC Watching komt jouw kant op. Vraagje: Is ‘Maria Kart’ de vrouwelijke versie van Mario Kart? Zo ja, mag ik Princess Peach? 😉

        Liked by 1 persoon

  3. pascalegriffioen schreef:

    Goed geschreven, Yorick! Een persoonlijk maar zeker leerzaam artikel.

    Liked by 1 persoon

    1. New_Yorick schreef:

      Thanks Pascalle! Goed om te horen dat dit artikel je wat opgestoken heeft. 🙂

      Like

  4. dominiquedeborah schreef:

    Interessant artikel Yorick. Ondanks het feit dat ik bij de kleine groep ‘niet gamers’ hoor, vond ik het een boeiend en samenhangend verhaal!

    Liked by 1 persoon

    1. New_Yorick schreef:

      Haha je bent een ‘volhoudert’ wat betreft het niet gamen. Knap! Geen potje Farmville of The Sims voor jou? Dankje voor je bericht!

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s