FOMO, de feiten

Hoeveel keer heb jij vandaag al je telefoon gecheckt? En wat was de reden waarom je voor het laatst op je telefoon keek?  Kon je de tweede vraag eigenlijk al niet beantwoorden? Grote kans dat je aan FOMO lijdt. Het gevoel dat je krijgt wanneer je vrienden iets leuks ziet doen op Facebook of Snapchat, is een soort van onbewuste jaloezie. Ja okay, FOMO dat hebben veel mensen, maar jij zeker niet! Toch is de kans groot van wel. 68 procent van de mensen tussen 18 en 34 jaar lijdt namelijk al aan een vorm van FOMO aldus de Nationale Academie voor Media & Maatschappij.

 

Wat is FOMO precies?

Fear Of Missing Out betekent letterlijk ‘angst van het missen’. FOMO is dus de angst om iets interessants, belangrijks of leuks te missen. FOMO komt ook voort uit het gevoel, de drang om ergens bij te horen en geaccepteerd te worden, wat iets is dat alle mensen hebben. FOMO is een psychologische aandoening en een begrip wat we tegenwoordig vaak horen, maar niet al te serieus nemen. Social media biedt ons de mogelijkheden om 24 uur per dag online te zijn en om altijd en overal te zien wat mensen om ons heen aan het doen zijn. Dit versterkt het gevoel van het missen van iets leuks nog meer. Ook laat het ons zien dat we bij heel veel dingen ‘niet horen’ of ‘niet uitgenodigd’ zijn, wat rechtstreeks inspeelt op onze eeuwige drang om er altijd bij te willen horen. FOMO is soms een lastig kwestie om echt te begrijpen en daarom speciaal voor jou de feiten op een rijtje.

 

FEIT: FOMO heeft altijd al bestaan, en heeft een sterke connectie met behoefte om bevestiging. 

De vraag naar bevestiging en de drang om deel uit te maken van een groep is iets wat wij mensen allemaal in ons hebben, en heeft dus altijd al bestaan. Wat we echter de afgelopen jaren hebben gezien is dat social media nu een platform biedt waarop je snel deze bevestiging kunt vinden. Denk bijvoorbeeld aan likes op Instagram en Facebook. Al deze platformen bieden de kans om snel en relatief gemakkelijk bevestiging te ontvangen. Echter is dit ook de valkuil van social media. Omdat het zo makkelijk is groeit de vraag naar bevestiging, met als gevolg FOMO.

 

FEIT: FOMO is een grote drijfveer achter het social media gebruik.

Zoals hierboven al genoemd biedt social media een makkelijke en snelle manier om waardering te krijgen in de vorm van likes en comments. Daarnaast bieden deze platforms ook een makkelijke vorm van het deel uit maken van een groep. Denk aan je vriendengroep op Facebook of groepschats in Whatsapp. Al deze tools zorgen ervoor dat het gevoel van waardering en het groepsgevoel steeds gemakkelijker bij de mensen komt.

Juist deze laagdrempelige vorm van bevestiging zorgt ervoor dat hier steeds op terug wordt gevallen. Dit heeft als gevolg dat er een negatieve spiraal ontstaat. Het versterkt namelijk de FOMO en werkt als een drijfveer. Voor heel even voel je je goed, maar al naar een paar minuten keer je weer terug naar hetzelfde platform. Hebben er al mensen gereageerd op mijn tweet? Mis ik nu een groepschat? Dit zijn gedachten die dan vaak onbewust door je hoofd schieten. Dit zorgt dat de cirkel weer rond is en je terugkomt bij het punt waar het allemaal begon; de vraag om bevestiging.

 

FEIT: Jongeren in de leeftijd 18-33 leiden het meest aan FOMO.

Uit een onderzoek van Andrew Przybylski van de University of Essex blijkt dat voornamelijk deze leeftijd (18-33) het meeste leidt aan FOMO. Opvallend was dat jonge mannen FOMO het sterkst ervaren, de reden hierachter konden zij helaas niet achterhalen. Ook opmerkelijk is dat de jongeren van 12 tot en met 18 jaar de meeste waarden hechten aan social media. Het zou dus goed kunnen dat zij straks aan een nog serieuzere vorm van FOMO lijden.

 

FEIT: Mensen die tijdens het rijden hun telefoon checken in welke manier dan ook lijden aan een zwaardere vorm van FOMO.

Psycholoog John Grohol, expert in psychologie en online media, had hier het volgende over te zeggen: “Teens and adults text while driving, because the possibility of a social connection is more important than their own lives (and the lives of others). They interrupt one call to take another, even when they don’t know who’s on the other line… They check their Twitter stream while on a date, because something more interesting or entertaining just might be happening. It’s not ‘interruption,’ it’s connection.” De drang naar contact, bevestiging en de angst dat je mogelijk iets mist is bij sommige mensen zo hoog dat zelfs de gevaren van het autorijden en tegelijkertijd checken van de telefoon hier niet tegenop wegen.

 

Benieuwd hoeveel last jij hebt van FOMO? Doe de online test gecreëerd door Psycholoog John Grohol en klik hier. Laat ons weten in de reacties hieronder wat jouw score was en of dit jou verraste!

Advertenties

7 Comments Voeg uw reactie toe

  1. robinvanweesmic schreef:

    Ik had nog nooit van deze aandoening gehoord, maar ik vind het erg interessant! De generaties na de Millennials groeien nóg meer op met smartphones en social media dus ik denk dat deze aandoening gezien mag worden als een maatschappelijk probleem. Vindt jij dat hier iets aan gedaan moet worden? Geloof jij dat er een ‘oplossing’ is? Ik ben benieuwd naar jouw visie hierop!

    Like

    1. desireekroon08 schreef:

      Hoi Robin!

      Ik vind persoonlijk dat er wel onderschat wordt hoe groot dit probleem al is en hoeveel groter dit nog kan worden. Zoals je zelf al zegt is er een generatie na Millennials, Generatie Z, zij groeien inderdaad op met social media en zullen hoogstwaarschijnlijk een zeer zware vorm van FOMO gaan ontwikkelen. Ik vind dat er vooral meer bewustwording moet worden gecreëerd. Op dit moment weten te weinig mensen hoe serieus dit probleem is.

      Of er echt een oplossing voor is weet ik niet. Offline gaan voor een paar uur of een paar dagen zou natuurlijk enorm helpen, maar is niet realistisch meer voor de tijd waarin we leven. Wel denk ik dat er op de werkvloer regels zouden afgesproken kunnen worden. Denk aan bepaalde tijden waarna je geen professioneel contact meer mag zoeken met collega’s. Of een timer op je mail, zodat je na werktijd geen mails meer ontvangt. Dit zou kunnen voorkomen dat mensen ’s avonds zich nog steeds verplicht voelen om hun telefoon te checken op berichten vanuit de werkomgeving.

      Like

      1. jorienvanrijswijk schreef:

        Interessant stuk! En ook interessant om na te denken over een oplossing voor dit probleem. Ik ben het echter niet helemaal eens met jouw oplossing. Dit omdat de werktijden zelf al enorm zijn veranderd (bijvoorbeeld door de groei van freelancers) er bestaat nagenoeg geen 9 tot 5 werken meer. Mensen werken ’s avonds en in het weekend vaker door tegenwoordig. Dit alles is natuurlijk relatief, aangezien het heel erg ligt aan de branche waarbinnen iemand werkt, de werkgever en de persoonlijk van iemand zelf. Hoe dan ook, interessant om over na te denken!

        Like

      2. DesireeKroon schreef:

        Hoi Jorien!

        Leuk dat je meedenkt! Heel goed punt wat je maakt hoor. Een oplossing is inderdaad lastig in een wereld waarbij we altijd online zijn. Echter was mijn insteek een manier te creëren waarop werk op kantoor blijft. Dit hangt uiteraard helemaal af van de werkomgeving, persoonlijkheid en branche. Maar zou ook voor freelancers juist heel handig kunnen zijn aangezien werk en privé bij deze mensen vaak nog dichter bij elkaar liggen.

        Wat zou jij zien als een mogelijke oplossing?

        Like

      3. robinvanweesmic schreef:

        Ik ben het helemaal met je eens! Bewustwording is de eerste stap naar het erkennen van de ernst van de situatie. Overigens vind ik je ‘voorstel’ over regels op de werkvloer erg goed! Het verantwoordelijkheidsgevoel heeft veel te maken met FOMO denk ik. Ik kijk uit naar je andere content producties!

        Like

  2. lisavdam schreef:

    Ontzettend interessant stuk! Ik heb de test gedaan en deze viel mij nog erg mee! Stel je hebt wel erge last van FOMO, wat kan je hier tegen doen?

    Like

    1. desireekroon08 schreef:

      Hi Lisa!

      Leuk om te horen dat de test hebt gedaan en wat goed dat je resultaat meeviel!

      Mocht je wel erge last hebben van FOMO dan zijn hier wat tips waarmee je dit kan te verminderen.

      1. Zet je telefoon is wat vaker op vliegtuig- of slaapstand. Dit zorgt ervoor dat je minder geprikkeld wordt door de geluidjes die je telefoon maakt wanneer je een bericht ontvangt. Dit zorgt ervoor dat je, je telefoon net wat vaker en langer met rust kan laten. Begin met 10 minuten per dag als je dit lastig vindt en probeer er elke dag een paar minuten bij op te tellen.

      2. Het kan ook heel handig zijn om je mediagebruik en dan met name je social mediagebruik te meten. Zo maak je jezelf meer bewust hoeveel tijd je echt besteed aan social media. Bedenk wat je met al die tijd had kunnen doen!

      3. Vaak grijpen we ook onze telefoon terwijl we onderweg zijn of ons even vervelen. Koop een leuk boek of tijdschrift en neem deze mee wanneer je reist. In plaats van eindeloos en vaak ook doelloos te gaan scrollen op Facebook om zo je reistijd vol te maken kun je dan een boek lezen. Combineer het lezen van je boek met tip 1 voor een perfect offline moment.

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s