De effecten van het vloggen

Elke dag besteden honderdduizend jongeren hun tijd in het kijken naar populaire vloggers op YouTube. Een vlog, een persoonlijke video, is een online dagboek waarin je een kijkje neemt in het leven van de vlogger. De kijkers kunnen dit zien als een voorbeeld en willen dit kunnen nadoen, of vormen hun meningen over bepaalde aspecten omdat de vlogger een bepaalde invloed op ze heeft. We leven in een tijdperk waarin een verschuiving plaatsvindt van digitaal naar online. In dit artikel kijken we hoe bedrijven zoals RTL investeren in de digitale veranderingen en worden de psychologische aspecten van het vloggen benoemd.

RTL investeert in vloggers
Sinds november 2015 zijn Unilever, Axe, Mindshare en RTL Nederland een samenwerking aangegaan. Zij hebben een online platform, Concentrate, ontwikkelt voor de doelgroep 18-30 jaar. Met dit platform houden zij de doelgroep op de hoogte van alles wat online trending is.

RTL speelt in op de verschuiving van het mediagebruik van jongeren. Concentrate heeft 4 vloggers geselecteerd: Kaj, Monica, Thomas en Bobbie. Deze 4 vloggers publiceren dagelijks vlogs over muziek, social en styling. Door een zo groot mogelijk bereik te creëren zijn zij niet alleen actief op YouTube maar worden andere social mediakanalen zoals Facebook en Instagram ook actief ingezet.

Het zegt eigenlijk al genoeg. De toekomst ligt in de digitale media en bedrijven zoals RTL spelen hier op een slimme wijze op in. Door vloggers te selecteren die een gemiddelde leeftijd hebben van 24 jaar oud, bereik je veel sneller de jongvolwassen doelgroep.

De jongvolwassen doelgroep is het meest actief op Instagram en Snapchat en kunnen wel degelijk gestuurd worden door wat zij zien. Het is een levensfase waarin ontwikkeling, mode, fashion en vrienden centraal staat. We worden overspoeld met foto’s van jonge meiden die hun nieuwe outfit posten, de meest mooie plekjes bezoekjes en waar hun make-up perfect is gedaan. Kortom, het grootste gedeelte van de foto’s worden gedeeld als ze er op hun best uitzien. Voor de onzekere personen onder ons kan dit een negatief zelfbeeld schetsen. Hoe kan het dat leeftijdsgenootjes met de duurste kleding rondlopen en ze er altijd goed uit zien? Al deze factoren kunnen invloed hebben op de beeldvorming van een persoon.

Jongeren
Onder de leeftijd 8 tot 15 jaar zijn vlogs erg populair. Er wordt gekeken naar Enzo knol, StukTV, Teskuh en noem maar op. De reden dat deze leeftijd emotioneel zo betrokken is bij deze vlogs, is omdat identiteitsontwikkeling centraal staat. Jongeren maken zich los van hun ouders, trekken meer naar vrienden toe en vormen hun zelf gecreëerde beeld.

In de vlogs komen alledaagse onderwerpen aan bod. Wat vinden de vloggers cool? Wat voor make-up doen ze up? Welke kleding vinden zij mooi? De jongeren herkennen zichzelf in deze situaties en onthouden dit.

Voorlichtingen
Iedereen wordt grootgebracht met digitale media. De peuters van tegenwoordig weten al hoe een iPad of mobiele telefoon bediend kan worden. Het heeft een grote invloed op de ontwikkeling en daarom is het van belang dat ouders voorlichting en ondersteuning blijven geven. Kijk eens samen met je kinderen naar het Instagram-account van je dochter, of open het Facebook profiel van je zoon. Het openlijk communiceren over meningen en beeldvorming van je gezin is van belang. We worden in dit tijdperk overspoelt met beelden die slechts een gedeelte van de werkelijkheid vertonen.

Advertenties

8 Comments Voeg uw reactie toe

  1. Grace schreef:

    Leuk om te lezen Evelien. Ben jij zelf ook al begonnen met het vloggen?

    Liked by 1 persoon

    1. evelienslijkhuis schreef:

      Nee grace, nog niet. Wel heb ik afgelopen week een dagje met een vlogster meegelopen. Heb jij al eens een vlog gemaakt?

      Like

  2. Sondra Heslinga schreef:

    merk je dat het vloggen zelf ook invloed op je heeft in het dagelijks leven?

    Like

    1. evelienslijkhuis schreef:

      Hey Sondra, bedankt voor je leuke vraag. Wel merk ik dat je soms wordt gestuurd door bepaalde meningen. Echt invloed heeft het naar mijn idee niet op me.

      Like

  3. Loraine schreef:

    Wow, Vloggen is de toekomst! Tijd om een cursurs vloggen te doen.

    Like

  4. jamievrolijk schreef:

    Interessant artikel! Moet misschien toch maar beginnen met vloggen ipv het bij Instagram te houden..

    Like

    1. evelienslijkhuis schreef:

      Dank je Jamie! Jij hebt ook leuke artikelen geschreven. Misschien toch maar gewoon beginnen met vloggen he?!

      Like

  5. BE-Yentl schreef:

    Leuk om te lezen hoe jij dit ervaart. Tijdens mijn vloggs kom ik deze effecten ook zeker tegen.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s