Concepten ontwikkelen, easy toch?

Het lijkt altijd ontzettend makkelijk. Zo maar ineens is er weer een briljant televisieformat bedacht door Reinout Oerlemans, Joop van den Ende of John de Mol. The Voice, Big Brother, Dancing with the stars, Bonje met de Buren en ga zo maar door. Maar schijn bedriegt, hoe kom je nou tot zo’n briljant idee? Creativiteit is daarbij uiterst belangrijk, inzicht in de kosten en baten en natuurlijk een sterk team (of niet?) waarmee je kunt brainstormen. Want met brainstormen komen er goede ideeën, niet waar? Er wordt wel eens gezegd dat een idee zomaar uit de lucht komt vallen maar daar geloof ik niet in.

Het komt je vast wel eens voor, dat je met je projectteam volledig vastloopt met het bedenken van een concept. We bedachten als team verschillende concepten voor de radio, de televisie en ook websites. We maakten hierbij gebruik van de ‘standaard’ brainstormtechniek waarbij iedereen ideeën kan roepen. Soms effectief, maar bij deze techniek ga je al snel zeggen: ‘maar dat is onmogelijk’, ‘veel te duur’ of ‘hoe doen we dat dan?’ dit belemmert het creatieve brein van elk projectlid. Dus opzoek naar nieuwe of andere technieken is misschien de uitkomst.

Wat bestaat er zoal aan brainstormtechnieken?

  • Grensverlegging: een handige vorm als men gaat denken in wat niet Je gaat hiermee namelijk grenzen verleggen. Alle beperkingen worden opgeruimd en er wordt gefantaseerd: wat als er voldoende geld is? wat zou je maken als er alle tijd van de wereld is? wat zou je maken als er geen inkomsten gegenereerd moeten worden? Start dus tijdelijk je eigen fantasiewereld!
  • Afzonderlijk brainstormen: ga eens voor jezelf nadenken. Zonder je even af van het team en ga zelf in je brein op onderzoek uit naar wat je zelf een goed idee vindt. Schrijf wat ideeën op papier en kom daarna samen om de bedachte ideeën te bespreken. Dit is in de praktijk heel effectief, hierdoor komen er namelijk snel andere ideeën op tafel in plaats van met zijn allen voort te borduren op een bepaald onderwerp.
  • Samen maar toch alleen: Gebruik een bord of tafel als ‘bedenk-plek’, ga wel samen rond de tafel of rond het bord staan/zitten maar gebruik post-its om alle ideeën die in je opkomen op een post-it te schrijven en op te plakken op het bord of tafel. Hierdoor hoef je niet te wachten tot je je idee kunt zeggen en vergeet je deze ook niet. Vooral als je er een assertief persoon in het team zit is dit een goede techniek. Deze persoon zal hierdoor sneller met ideeën komen dan wanneer deze hardop gezegd moeten worden.
brainstorm-post-it
Bron: trainingvergaderen.nl

Met een van deze technieken kan het haast niet missen dat er een idee op tafel komt. Maar is dat idee dan ook gelijk goed? Nooit is een idee direct heel goed uitgedacht want bij deze technieken ben je nog erg oppervlakkig bezig. Om je idee te finetunen heb ik een tip van Fictoor en Hoekstra gepikt die stiekem een beetje lachwekkend is. Je gaat namelijk een zeer korte liefdesrelatie aan. Oké, niet echt natuurlijk.

Schrijf een ‘liefdesbrief en uitmaakbrief’: schrijf in deze liefdesbrief aan jouw idee, waarom het idee zo geweldig, uniek en interessant is. Laat je passie spreken. Ga daarna verder met de uitmaakbrief, doe dit niet gelijk maar doe dat bijvoorbeeld een dag later zodat je je liefde even kunt laten rusten. Schrijf hierin waarom het idee een flop zou kunnen zijn. Denk na over wat er niet klopt aan je idee. Leef je in alsof je het idee echt haat. Hierdoor worden de zwakten en bedreigingen duidelijk. Dit is dus de manier om erachter te komen waar er nog knelpunten zitten en om erachter te komen of er wel echte liefde voor het concept bestaat. Dit is namelijk zeer belangrijk. Als je zelf niet van je eigen concept kunt houden dan kun je een ander daar ook niet van overtuigen.

Nu je je concept kritisch hebt bekeken weet je of het de moeite is om er mee verder te gaan en deze te verkopen. Lukt het toch nog niet helemaal met het team? Denk dan eens na over het volgende. Zoals ik in het begin al refereerde aan bekende formatbedenkers die alleen concepten bedenken, is dat natuurlijk niet voor niets. In teams formats bedenken heeft namelijk volgens Fictoor en Hoekstra ook nadelen. In een team kan er namelijk te veel rekening gehouden worden met elkaar. Er wordt eigenlijk te aardig gedaan tegen elkaar waardoor er te veel ideeën tot een idee worden gebracht. Dan wordt het een onsamenhangend concept die niet te verkopen valt. Waak hier dus voor als er in teams gewerkt wordt. Of trek de stoute schoenen aan en ga op eigen kracht voor het beste concept!

Het is in ieder geval bevestigd dat een goed concept niet zomaar uit de lucht komt vallen. Je moet wel degelijk actief aan de slag. Dit gaat nu vast voorspoediger. Loop je weer vast? Denk dan gauw terug aan dit artikel met deze vastloophulpjes.

Ben je nu klaar om je brein creatief te laten werken? Doe met het kijken van mijn video over crossmedia concepten, inspiratie op voor jouw concept!

 Hieronder in de reacties kun je mij het hemd van het lijf vragen, dus doe dat ook! Like en deel als je het de moeite waard vindt!

 

Advertenties

7 reacties Voeg uw reactie toe

  1. Nola Zeegers schreef:

    Wat een interessante insteek. Leuk artikel!

    Liked by 1 persoon

    1. bentedj schreef:

      Bedankt!

      Like

  2. michellehunting schreef:

    Super goed artikel, ik heb er veel aan gehad!

    Liked by 1 persoon

    1. bentedj schreef:

      Hoi Michelle, leuk om te horen. Waarvoor heb je het artikel kunnen gebruiken?

      Like

  3. bentedj schreef:

    Fijn om te horen! Heb jullie mijn nieuwe artikel al gezien?

    Liked by 1 persoon

  4. NINAVANVLIET schreef:

    Pakkende titel en fijne tips!

    Liked by 1 persoon

    1. bentedj schreef:

      Dankje!

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s