Adverteren via beroemdheden op social media

Adverteren gebeurt al veel via diverse vormen, denk hierbij aan een advertentie in een krant of folder, een advertorial in een tijdschrift of een banner op een website. Ik ben ervan overtuigd dat adverteren via beroemdheden op social media de succesvolste manier van adverteren is. Ben je benieuwd naar alle ins & outs van adverteren via beroemdheden op social media? Lees dan snel verder!

Beroemdheden zijn influencers

Jaren geleden, voordat internet en social media bestonden, zag je een beroemdheid alleen wanneer hij/zij op televisie, radio, krant, tijdschrift of poster voorbij kwam. Bijvoorbeeld een presentator, die zag je alleen als hij/zij een programma presenteerde. Een zanger zag je misschien wel op televisie of een poster, hoorde je op de radio en las je een interview over in de krant. Maar tegenwoordig kun je beroemdheden via veel meer kanalen volgen. Zangers/zangeressen delen niet alleen meer hun muziek met hun volgers, maar plaatsen bijvoorbeeld ook foto’s uit hun dagelijks leven op Instagram en delen leuke momenten via Facebook. Vloggers delen hun leven via YouTube video’s met hun volgers en bloggers combineren hun blog met hun social media pagina’s. Doordat een consument een beroemdheid volgt omdat hij/zij deze persoon leuk of interessant vindt en hij/zij meerdere keren per dag of week een bericht van deze beroemdheid op zijn of haar tijdlijn ziet, ontstaat er een speciale band tussen de consument en de beroemdheid. De beroemdheid is voor sommige volgers een voorbeeld, inspiratiebron of wordt als vriend of vriendin gezien. Deze hedendaagse beroemdheden worden influencers genoemd en hebben een bovengemiddelde invloed op het gedrag van consumenten.

Samenwerken met de beroemdheden

Voor bedrijven is het moeilijk om dezelfde band met klanten te creëren als de relatie die influencers met hun volgers hebben. Wel kunnen bedrijven gaan samenwerken met deze beroemdheden en bijvoorbeeld meer producten verkopen doordat een beroemdheid een product aanbeveelt. Het aantal volgers van een beroemdheid is meestal enorm. Kijk naar model Cara Delevigne met 34,4 miljoen volgers, presentatrice Chantal Janzen met 383 000 volgers of vlogger EnzoKnol met 1.368.497 volgers. Wanneer je als bedrijf samenwerkt met een beroemdheid die invloed heeft op de doelgroep die ook bij jouw product of dienst past, kun je veel succes uit een gesponsorde post op het kanaal van een beroemdheid halen.


Verschillende voorbeelden

schermafbeelding-2016-10-11-om-13-35-03Een goed voorbeeld is vlogger en DJ Monica Geuze. Zij tagt op Instagram de merken van de kleding die zij draagt op de foto. Hierdoor kunnen haar volger
s direct doorklikken naar het Instagram profiel van het desbetreffende merk en weten de volgers waar ze dit item zelf kunnen kopen. Zij doet dit met bijna al haar instagramfoto’s waarbij haar outfit goed zichtbaar is.

Op YouTube zijn er ook genoeg opties om te adverteren via beroemdheden. Een beroemdheid kan bijvoorbeeld een video maken over jouw product of dienst, denk hierbij aan een review, unboxing of shoplog. Maar de YouTuber kan bijvoorbeeld ook een product of dienst
terug laten komen in een vlog.

schermafbeelding-2016-10-11-om-13-49-04

De advertentie wordt door deze manier van adverteren iets subtieler gebracht, dan dat er bijvoorbeeld een grote banner op een website staat. Wel is het zo eerlijk dat de beroemdheid erbij verteld dat de post of video gesponsord is, dit kan al heel simpel door de hashtag #adv te gebruiken.

Een extra voordeel?

Adverteren via social media wordt al volop gedaan, maar deze advertenties worden soms niet gezien omdat ze verborgen worden door adblockers. Steeds meer consumenten gebruiken adblockers op verschillende devices. Voor een bedrijf is het vanzelfsprekend niet doeltreffend indien een dure advertentie niet wordt gezien. Een bijkomend voordeel van adverteren via beroemdheden op social media, is dat je van het adblocker probleem geen last hebt! Omdat de beroemdheid zelf de promotie op zijn of haar kanaal plaatst, kan deze niet verborgen worden door adblockers.

Is deze manier van adverteren ook succesvol in de toekomst?

Zelf ben ik van mening dat deze manier van adverteren ook in de toekomst succesvol blijft. Er komen natuurlijk steeds meer beroemdheden die zich richten tot een doelgroep en dat betekent nieuwe beroemdheden om mee samen te werken voor bedrijven. Zo zijn op dit moment vloggers en bloggers helemaal hot, maar zullen zij dit over 10 jaar nog steeds zijn? Je moet als bedrijf natuurlijk wel meegaan met nieuwe beroemdheden en eventuele trends in de gaten houden!

Wil je als bedrijf in 5 stappen de perfecte samenwerking aangaan met een geschikte beroemdheid voor jouw bedrijf? Bekijk dan ook mijn andere artikel!

_________________________________________________________________

Bron tekst: Bouyeure, Lisa. (2015). Wie het slim aanpakt kan met Instagram flink wat geld verdienen opgehaald van: http://www.elle.nl/lifestyle/nieuws/a501745/wie-het-slim-aanpakt-kan-met-instagram-flink-wat-geld-verdienen/

Bron foto’s: Instagram & YouTube

Advertenties

8 reacties Voeg uw reactie toe

  1. maaikevanbulderen schreef:

    Hi Dominique, interessant artikel. Ik begrijp nu precies wat influencers zijn en hoe je met hun kunt gaan samenwerken. Denk jij dat we over 10 jaar nog steeds zullen samenwerken met vloggers/bloggers?

    Liked by 1 persoon

    1. dominiqueluursema schreef:

      Hoi Maaike, Leuk om te lezen dat je iets aan dit artikel gehad hebt! Ik denk dat er over 10 jaar nog steeds bloggers en vloggers zullen zijn, maar dat er veel meer ‘nieuwe’ beroemdheden zullen komen. Op dit moment zijn de vloggers en bloggers natuurlijk hot & happening, maar wie weet zijn het over 10 jaar wel de Virual reality beroemdheden die het maken op social media!

      Like

  2. nesrinechaara schreef:

    Door dit artikel wordt voor mij in één keer duidelijk dat dit de nieuwe manier van adverteren is voor bedrijven. De doelgroep wordt makkelijk bereikt, omdat zij beroemdheden zien als hun voorbeeld! Ik kende het concept al wel, maar na het lezen van dit artikelen ben ik er achter gekomen dat het veel voordelen met zich mee brengt.

    De digitale maatschappij verandert snel en over tien jaar zijn er weer andere beroemdheden waar bedrijven mee kunnen samenwerken en die veel invloed hebben. Hoe denk jij hierover?

    Liked by 1 persoon

    1. dominiqueluursema schreef:

      Hoi Nesrine, leuk dat je tevreden bent over mijn artikel! De digitale maatschappij verandert inderdaad ontzettend snel en daarbij geef ik ook als tip om als bedrijf alvast naar de toekomst te kijken. Als je een opkomend beroemdheid ziet, waarvan je denkt dat hij of zij in de toekomst veel invloed zal hebben op jouw doelgroep, probeer dan gelijk contact te leggen met deze beroemdheid en wie weet heb jij in de toekomst wel een succesvolle samenwerking met deze beroemdheid!

      Liked by 1 persoon

  3. ilanaglas schreef:

    Ik vond het prettig dat je een paar voorbeelden gaf, zo krijg ik er een beter beeld bij. Is er nog een influencer die jij leuk vindt om te volgen?

    Liked by 1 persoon

    1. dominiqueluursema schreef:

      Hoi Ilana, fijn om te lezen dat je de voorbeelden prettig vond in het artikel! Zelf volg ik een aantal influencers op het gebied van fashion en beauty. Monica Geuze is toch wel mijn favoriet, omdat ik haar kleding ontzettend tof vindt en deze kleding ook wel in mijn eigen kledingkast zou willen hebben! Welke influencer is jouw favoriet Ilana?

      Like

  4. fayecelik schreef:

    Hi Dominique, wat een fijn artikel om te lezen! ik vond het het heel leuk om je mening over influencer marketing in de toekomst te lezen en ben het hier compleet mee eens!

    Liked by 1 persoon

    1. dominiqueluursema schreef:

      Hoi Faye, wat ontzettend leuk om te horen dat je dit artikel fijn vond om te lezen! heb je mijn andere artikelen ook al gelezen? Hierbij de link naar mijn andere artikelen: https://micwatching.nl/2016/10/30/de-invloed-van-adverteren-via-beroemdheden-op-consumenten/ & https://micwatching.nl/2016/10/28/in-5-stappen-de-perfecte-samenwerking-aangaan-met-een-geschikte-beroemdheid-voor-jouw-bedrijf/

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s