Youtube Influencer Marketing voor Dummies

Stel je voor, je wilt via de televisie reclame maken voor de nieuwste Fifa 18 of de nieuwe schoenencollectie van Tango, maar het blijkt dat deze televisie advertentie alleen nog maar wordt bekeken door de verkeerde doelgroep. Dan komt dit waarschijnlijk doordat onze nieuwe generatie bijna alleen nog maar video’s bekijkt op Youtube. Online video is het nieuwe televisie kijken. De nieuwe generatie groeit op in de wereld van sociale en mobiele media.

Youtube

Youtube is een website waar iedereen zelf filmpjes kan uploaden, een online platform voor video’s dus. Deze video’s kunnen door iedereen bekeken worden. Er zijn verschillende soorten video’s te vinden op Youtube, bijvoorbeeld ‘vlogs’, dit is soort online video dagboek. Enzo Knol is de grootste vlogger van Nederland en heeft meer dan 1,3 miljoen abbonnees.

Er zijn ook andere soort video’s te vinden op Youtube, bijvoorbeeld gaming-video’s, hier kun je zien hoe bijvoorbeeld Dodo, Wouter van der Vaart, de game Minecraft aan het spelen is. Maar ook make-up tutorials, een video waarin bijvoorbeeld Vera Camilla laat zien hoe je een ‘back to school’ make-up look maakt. Of verschillende challenges, bijvoorbeeld Monica Geuze die zoveel mogelijk frikadellen moet eten in een bepaalde tijd. Youtube heeft meer dan één miljard gebruikers, dat is ongeveer een derde van alle mensen wereldwijd die internet gebruiken. (Youtube, 2016).

Social Influencers

Vele bekende mensen hebben hun beroemdheid te danken aan Youtube, doordat hun eigen video’s zo goed bekeken worden maar ook gedeeld en geliked. Dit zijn zogeheten ‘social influencers’, personen die invloed hebben op emoties, het gedrag en de mening van anderen. Neem bijvoorbeeld Monica Geuze, ze heeft gemiddeld meer dan 150.000 kijkers op een video, haar kijkers zitten in de doelgroep van 15-24 jaar. Wanneer zij een bepaald shirt draagt, kun je verwachten dat veel van haar kijkers dit shirt sneller zullen aanschaffen. Monica heeft ontzettend veel invloed op haar kijkers.schermafbeelding-2016-10-20-om-12-59-04

Monica Geuze die haar nieuwe Chanel schoenen laat zien in vlog #485. 

De invloed van influencers kan zo groot zijn, dat een merk of organisatie afhankelijk van hen kan worden.

Social Media Marketing

Voor bedrijven is dit een interessante kwestie om op in te spelen, want aangezien de reclames op televisie niet zo goed meer bekeken worden, maakt Youtube plaats voor een nieuwe manier van marketing, social media marketing. Merken kunnen door middel van een online sponsorschap met social influencers op Youtube hun merk laten zien in hun video’s en hierdoor de juist doelgroep bereiken. Neem bijvoorbeeld het kledingmerk Loavies, zij sturen verschillende Youtube Influencers kleding op in ruil dat hun het laten zien en het merk vermelden in een van hun video’s.

schermafbeelding-2016-10-27-om-15-23-18

Hier zie je Bibi Breijman die haar aankopen van Loavies laat zien.

Wat is belangrijk bij het vinden van de juiste Youtube Influencer voor jouw merk?

Onderzoek je doelgroep

De eerste stap is om de doelgroep van jouw merk te onderzoeken. Bijvoorbeeld in welke leeftijdscategorie deze doelgroep zit, zijn het vooral vrouwen of mannen die gebruik maken van jouw merk? Wat zijn de interesses van de desbetreffende doelgroep? Dit is erg belangrijk als je gebruik wilt maken van Youtube Marketing via influencers omdat je hierdoor precies weet welke doelgroep jij via Youtube moet aanspreken.

Kies een influencer die bij jouw merk past

Als je weet hoe jouw doelgroep eruit ziet, kun je op zoek gaan naar een influencer die bij jouw merk past. Het is hierbij belangrijk dat de desbetreffende influencer veel kijkers heeft in de goede doelgroep, dat het imago van dit kanaal aansluit op jouw merk en dat de content van dit kanaal aantrekkelijk is voor deze doelgroep.

Zo heeft bijvoorbeeld het beautymerk Dove ‘tijd voor echte schoonheid’ als visie en een doelgroep van voornamelijk vrouwen in de leeftijd van 25 t/m 65 jaar. Zij hebben Mascha, Vloggloss, gevraagd om haar merk te promoten in haar video’s. De video’s van Mascha worden gemiddeld 100.00 keer bekeken en voornamelijk door vrouwen rond de 25-35 jaar. Het kanaal van Mascha sluit dus goed aan op de doelgroep van Dove en omdat haar kanaal vaak wordt bekeken is deze samenwerking met Dove succesvol. Dove spreekt namelijk de goede doelgroep aan en krijgt veel views wat zorgt voor een stijging van de naamsbekendheid.

Schermafbeelding 2016-10-27 om 15.26.41.png

Beautygloss, Mascha Feoktistova, in een gesponsorde video van Dove. 

Wat zijn de voordelen van Youtube Influencer Marketing?

Doelgroep bereiken

Het is een effectieve manier om bereik binnen een specifieke doelgroep te vergroten. Door gebruik te maken van Youtube influencers kun je het bereik binnen een bepaalde en specifieke doelgroep bereiken. Denk bijvoorbeeld aan een groep personen met een bepaalde interesse of een groep personen met dezelfde levensstijl. Er is altijd wel een Influencer die goed bij een specifieke doelgroep past.

Goedkoop

Youtube influencer marketing is niet altijd gratis, meestal staat er of een vergoeding of een beloning tegenover, bijvoorbeeld een aantal producten die de influencer mag uitkiezen van het desbetreffende merk. Maar het is over het algemeen een goedkope manier om de doelgroep te bereiken in vergelijking tot bijvoorbeeld advertenties op Televisie.

Wat vind jij van Youtube Influencer Marketing? Laat het mij weten! En vergeet vooral niet een reactie of een like achter te laten als je dit artikel nuttig vond. 

Bron: Youtube.

Advertenties

8 Comments Voeg uw reactie toe

  1. dominiqueluursema schreef:

    Wat een super interessant artikel Maaike! Fijn dat je zoveel voorbeelden geeft in je artikel, zo wordt influencer marketing gelijk duidelijk.

    Liked by 1 persoon

    1. maaikevanbulderen schreef:

      Wat fijn om te horen dat je het artikel interessant vindt Dominique! Wat vind jij van Youtube Influencer Marketing? Ik ben benieuwd naar je antwoord. Liefs, Maaike

      Like

  2. nesrinechaara schreef:

    Interessant artikel! Ik denk dat het heel erg handig is voor bedrijven om gebruik te maken van Youtube Influencer Marketing. Bedrijven kunnen hierdoor de doelgroepen die geen tv meer kijken toch bereiken. Welk bedrijf maakt het best gebruik hiervan volgens jou?

    Liked by 1 persoon

    1. maaikevanbulderen schreef:

      Bedankt voor het compliment Nesrine! Ik vind persoonlijk dat Dove dit op een hele slimme manier doet, maar ook kledingmerken Loavies en MostWantedNL maken op een hele slimme manier gebruik van Youtube Influencer Marketing. Deze merken zijn beiden bijna niet te missen op Youtube omdat er zoveel influencers zijn die reclame maken voor hun merk! Hoe denk jij hierover? Ik hoor het graag! Liefs, Maaike

      Liked by 1 persoon

      1. nesrinechaara schreef:

        Hi Maaike, daar ben ik het zeker met je over eens. Dove maar ook kledingmerken zie ik vaak voorbij komen. Lush maakt ook erg goed gebruik van Youtube Influencer Marketing. Liefs, Nesrine

        Like

  3. ilanaglas schreef:

    Hi Maaike, echt een super interessant artikel! Je hebt heel veel informatie gegeven en vond je schrijfstijl ook prettig om te lezen. Heb je nog een ander artikel online staan?

    Liked by 1 persoon

    1. maaikevanbulderen schreef:

      Hi Ilana, heel erg bedankt voor je reactie! Fijn om te horen dat je mijn artikel interessant vond. Mijn andere artikelen gaan ook over Influencer Marketing, hopelijk vind je die net zo interessant! 😉 https://micwatching.nl/2016/10/29/influencer-marketing-welke-social-media-is-geschikt-voor-jouw-bedrijf/ & https://micwatching.nl/2016/10/27/startup-en-binnen-no-time-meer-dan-1500-volgers-zo-doe-je-dat/ . Veel plezier met lezen! Ik ben trouwens ook heel erg benieuwd naar jouw mening over Influencer Marketing, denk jij dat meer bedrijven hier gebruik van moeten gaan maken? Liefs, Maaike

      Like

  4. lisaahubertss09 schreef:

    Hi Maaike!!

    Wat een leuk artikel. Er zijn natuurlijk al meer artikelen over dit onderwerp geschreven, maar op deze manier heb ik ze nog niet gelezen. Heel leuk! En meteen helemaal duidelijk. Ga meteen andere artikelen van jou lezen, nu al fan!

    Groetjes.
    Lisa

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s