The battle of the ‘Stories’

on

Instagram kwam dit jaar met een nieuwe feature en die is jullie vast niet ontgaan. De nieuwe toepassing binnen Instagram heet ‘Instagram Stories’ en lijkt verdacht veel op een ander groot medium: Snapchat. Maar welk kanaal zet je als bedrijf het beste in en vooral op welke manier?

Overeenkomsten en verschillen

Met Instagram Stories kan je foto’s of video’s van enkele seconden plaatsen op jouw eigen Story voor een periode van 24 uur. Deze foto’s of video’s verschijnen niet in je normale feed en zijn na 24 uur ook echt weg. Doormiddel van filters, tekst of tekeningen kunnen de foto’s en video’s worden bewerkt. Snapchat werkt ongeveer hetzelfde, maar via Snapchat kan je ook persoonlijke snaps sturen. Dit kan echter ook via Instagram DM (Direct Message). Op Snapchat moet je iemand toevoegen om te kunnen volgen. Instagram is daarentegen veel laagdrempeliger, je kan (bijna) iedereen zijn Story bekijken. Snapchat beschikt over een groot aantal (gezichts)filters en een ruim aanbod aan ‘stickers’ die foto’s en video’s kunnen op leuken.

instagram-stories-vs-snapchat-stories

Wanneer zet je Instagram Stories in?

Via Instagram heb je als bedrijf een groter bereik dan dat je via Snapchat zult hebben. Maar je bereik via Snapchat is veel selectiever dan via Instagram. Er is veel vergelijking tussen de twee kanalen, toch moet er geen verwarring ontstaan tussen Snapchat en Instagram Stories. Zeker als bedrijf zijnde moet je goed overwegen hoe je beide kanalen inzet. Het hangt af van de bedrijfsdoelstelling welk kanaal je het beste in kan zetten.

Instagram Stories zet je in wanneer je een groot publiek wilt bereiken. Iedereen kan, mits jij een openbaar profiel hebt, jouw story bekijken. Houdt er wel rekening mee dat niet iedereen even aandachtig jouw content bekijkt. Instagram Stories is een mooie tool om nieuwe bezoekers kennis te laten maken met jouw merk/product. Instagram heeft deze toepassing nog maar net gelanceerd, het gebruikersaantal zal daarom nog behoorlijk stijgen. Daarentegen zal dat van Snapchat gaan afnemen, die heeft zijn piek inmiddels al bereikt.

How to ‘snap’ 

Snapchat zet je in als jij met je bedrijf persoonlijker contact wilt met je publiek. Gebruikers moeten je echt toevoegen via username of telefoonnummer. Dit doet lang niet iedereen, alleen mensen die oprecht zijn geïnteresseerd in jouw brand of product zullen dit doen. Deze mensen heb jij dus al gewonnen voor je bedrijf, zij zijn de trouwe aanhangers. Snapchat moet je dus niet inzetten als je meer mensen wilt bereiken, Snapchat zet je in om het contact met bestaande gebruikers te onderhouden.

Pas met Snapchat goed op het gebruik van de zogeheten ‘gezichtsfilters’. Een serieus product als computersoftware verkoop je niet met een ‘dog-filter’. Snapchat wordt veel gebruikt onder een jongere doelgroep, gebruikers ouder dan 25 jaar hebben schijnbaar moeite met het gebruiken van Snapchat. Focus jij met je bedrijf op een oudere doelgroep, stop dan niet teveel tijd in het gebruik van Snapchat. Instagram Stories is daarentegen makkelijker te begrijpen en dus de meest logische keuze.

Facts and figures 

  • Snapchat wordt gebruikt door 180 miljoen loyal millenials per dag. Deze millenials zijn tussen de 15-25 jaar oud en zijn vaste Snapchat gebruikers. Zij zitten gemiddeld 25-30 minuten op Snapchat. Instagram wordt gebruikt door 300 miljoen mensen per dag, met een gemiddelde gebruiksduur van 21 minuten.
  • Nike’s meest populaire Snapchat Story is meer dan 66.000 keer bekeken. Toen Nike echter een campagne startte op Instagram Stories, genereerde dat meer dan 800.000 views binnen 24 uur.

 

Do’s and Dont’s

Hoe gebruik je Instagram Stories of Snapchat nou het best? Wat zijn de Do’s and Dont’s? Ik zet ze voor je op een rij.

Do’s 

  • Houd het kort en bondig
  • Gebruik filters als dit toegevoegde waarde heeft
  • Zorg voor kwalitatieve content (scherp beeld, duidelijk geluid)
  • Maak je account openbaar
  • Plaats regelmatig of elke dag, creëer vaste kijkers

Dont’s

  • Gebruik geen gekke filters via Snapchat als jouw merk/product niet bedoeld is voor een jong publiek en als je een serieus product verkoopt. 
  • Zorg niet voor een overload aan foto’s/video’s, dit kan als irritant worden ervaren
  • Geen lange verhalen/teksten, mensen haken af en de tijd is daar te kort voor

 

Overweeg goed welk kanaal jij gaat gebruiken om je doelgroep te bereiken. Beide kanalen hebben zijn voordelen en minpunten. Instagram heeft een baanbrekende feature geïntegreerd in de app, die alleen maar zal gaan groeien. Of Snapchat echter helemaal gaat verdwijnen? Ik vraag het me af. Wat denk jij? Laat het mij weten in de comments hieronder!

Advertenties

19 Comments Voeg uw reactie toe

  1. Robin van Wees schreef:

    Zeer handig artikel voor bedrijven, in jip-en-janneke-taal uitgelegd!

    Liked by 1 persoon

    1. lisavdam schreef:

      Bedankt! Jouw artikelen zijn ook een uitkomst en zeker een goede les voor bedrijven 😉

      Like

  2. jproppp schreef:

    Leuk artikel! Vraagje: Wie denk jij dat de battle gaat winnen?

    Liked by 1 persoon

    1. lisavdam schreef:

      Ik geloof heel sterk dat Instagram gaat groeien als marketingtool. In dat opzicht zal Instagram de battle met 10-0 winnen. Snapchat zal een app worden voor vrienden onder elkaar en niet iets om je marketingplan op te nemen!

      Like

  3. kimvdwacht schreef:

    Ik heb net een webshop opgestart waarbij ik kinderkleding verkoop. Deze kleding is voor zowel baby’s als tieners. Ik wil sowieso Instagram gaan inzetten om de ouders van mijn doelgroep te bereiken. Denk jij dat het verstandig is om ook Snapchat in te zetten om de kinderen uit mijn doelgroep te bereiken? Of zit deze doelgroep (kinderen tussen de 8 en 15 jaar) nog niet op Snapchat? Ik hoor graag van je!

    Liked by 1 persoon

    1. lisavdam schreef:

      Hi Kim!

      Het gebruik van Snapchat voor een jonge doelgroep is handig, maar de vraag is hoe zorg je ervoor dat ze je kennen. Ze moeten je namelijk eerst toevoegen! Zorg daarom dat je eerst een groot aantal volgers krijgt op Snapchat en blijf ondertussen erg actief op andere sociale media. Wellicht kan je Influencers inzetten die jouw producten opnemen in bijvoorbeeld vlogs (iets waar jonge kinderen ook veel naar kijken). Ik hoop je wat verder geholpen te hebben!

      Like

  4. Marco schreef:

    Interessant artikel, zie inderdaad meer mogelijkheden voor het gebruik van Instagram.

    Liked by 1 persoon

    1. lisavdam schreef:

      Bedankt voor je reactie!

      Like

  5. fannyeichhorn schreef:

    Leuk artikel! Welke van de twee gebruik jij het liefst? Of gebruik je ze allebei? Ik gebruik zelf alleen nog die van Snapchat!

    Liked by 1 persoon

    1. lisavdam schreef:

      Hi Fanny! Ik gebruik zelf eigenlijk alleen nog maar Instagram Stories. Dit heeft eigenlijk maar 1 reden en dat is dat de kwaliteit van foto’s en filmpjes veel beter zijn op Instagram dan op Snapchat. Als fotograaf vind ik dat ontzettend belangrijk.

      Like

  6. laurabouman schreef:

    Echt een relevant artikel! Zeker bruikbaar in elke branche.

    Liked by 1 persoon

    1. lisavdam schreef:

      Bedankt Laura!

      Like

  7. rowyonrust schreef:

    Hey Lisa, ik ben freelancer in de videoproductie, ik maak bijvoorbeeld bedrijfsvideo’s. Welk van de twee applicaties raad je me aan?

    Liked by 1 persoon

    1. lisavdam schreef:

      Hi Rowy! Ik raad jou zeker aan om Instagram Stories te gebruiken. Vooral omdat de film kwaliteit daar beter bewaard blijft. Daarnaast kan je het mooi combineren met Instagram posts (dus posts op de feed). Zo spam je niet je hele feed vol met producties, maar plaats je er ook wat op je story!

      Liked by 1 persoon

      1. rowyonrust schreef:

        Super Lisa, bedankt voor de tip, ik ga het zeker overwegen.

        Like

  8. Leuk artikel Lisa! Ik denk en hoop niet dat Snapchat zal gaan verdwijnen. Veel mensen zien Snapchat als uniek en vertrouwd denk ik. Gebruik jij ook veel Snapchat? Of juist meer Instagram Stories?

    Liked by 1 persoon

    1. lisavdam schreef:

      Snapchat is inderdaad een uniek kanaal, maar ik denk dat Instagram gauw alles zal overnemen. Zelf ben ik actiever op Instagram Stories en gebruik ik Snapchat alleen nog voor contact met goede vrienden.

      Like

  9. Donny de Soet schreef:

    Interessant artikel en veel besproken onderwerp! Zelf vind ik de mogelijkheden die je kunt gebuiken op Snapchat veel fijner en uitgebreider, maar met Instagram kun je meer mensen bereiken. Mijn einddoel is niet een product verkopen, wat zou je in mijn situatie adviseren?

    Like

    1. lisavdam schreef:

      Hi Donny! De keus is natuurlijk altijd aan jou. Als jij Snapchat fijner in gebruik vind blijf je lekker snappen. Ik denk alleen dat het niet lang meer gaat duren voordat Instagram de zelfde mogelijkheden gaat bieden. Wellicht is het dan toch verstandiger over te stappen op Instagram Stories. Zo bereik je nog meer mensen én heb je de voordelen die je nu nog alleen bij Snapchat hebt.

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s