Startup en binnen no time meer dan 1500 volgers? Zó doe je dat!

Social Media Marketing is in de huidige maatschappij niet meer weg te denken, maar hoe kun je dit zo effectief mogelijk inzetten voor jouw nieuwe bedrijf? Ik sprak hierover met ervaringsdeskundige Ghislaine Engel (20), die een aantal maanden geleden samen met haar vriendin Flora een eigen bedrijfje is begonnen genaamd ‘Chokerangels’. Hier verkoopt zij handgemaakte kettingen voor een betaalbaar prijsje. Voor haar is Social Media Marketing een uitkomst, vooral Instagram, binnen twee maanden heeft haar bedrijf ‘chokerangels’ namelijk al meer dan 1500 volgers. Ben je benieuwd naar haar geheim? Lees dan snel verder!

Instagram Marketing

Ghislaine gebruikt hoofdzakelijk Instagram als marketingmiddel voor haar bedrijf ‘Chokerangels’, voordat het bedrijf echt gerealiseerd werd, heeft ze een Instagramaccount aangemaakt onder de naam van haar merk en heeft ze onderzocht of haar idee überhaupt goed in de markt zou liggen. Dit bleek het geval.

Volgens haar is Instagram de perfecte plek om zonder kosten en op een snel termijn veel mensen te kunnen bereiken, hierdoor maakt het haar makkelijk om met haar producten de juiste doelgroep te kunnen bereiken. Voornamelijk door het toevoegen van tags en/of locaties. Ze heeft een vast aantal hashtags die altijd worden gebruikt bij het posten van een foto, bijvoorbeeld #chokernecklace en #fashiongram. Het gebruik van hashtags is voor Ghislaine van groot belang, door het gebruik van hashtags onder haar foto’s kan ze een specifieke groep mensen gemakkelijk bereiken. “In het begin hebben wij een beetje gezocht naar de hashtags die het best zouden bijdragen aan de groei van ons account, ondertussen zijn wij daar ook een stuk handiger in geworden en weten wij hoe we deze succesvol kunnen inzetten!”

schermafbeelding-2016-10-27-om-16-18-18

Happy Customers

Door dagelijks foto’s te posten blijft ze constant in contact met haar volgers en blijven ze up to date.

“Zo blijven mensen geïnteresseerd omdat ze toch steeds nieuwe dingen voorbij zien komen en steeds worden gestimuleerd.“

Alle productfoto’s maken Ghislaine en Flora geheel zelf, de kwaliteit van de foto’s vinden ze beiden erg belangrijk. “Wij zijn beiden best wel kritisch en perfectionistisch wat de foto’s betreft. Wij maken de foto’s altijd met daglicht en proberen ook zo veel mogelijk details vast te leggen, zodat het product en de foto van het product zoveel mogelijk overeen komen.“

Ook plaatsen ze veel foto’s van ‘happy customers’, dit zijn foto’s van tevreden klanten. “Persoonlijk let ik daar zelf ook altijd op als ik een product via social media aan wil schaffen. Als ik zie dat een profiel veel volgers heeft, geloofwaardige foto’s en heel wat foto’s van mensen die mij zijn voorgegaan met hun aankoop, dan geeft dit mij automatisch een betrouwbaar gevoel.”

Celebs inzetten als promotiemiddel

Naast zelfgemaakte productfoto’s plaatsen ze ook ‘inspiratie foto’s’ op Instagram. “Meestal doen wij dit in vorm van bekende celebs die chokers dragen en combineren. Vooral foto’s van de Jenners/Kardashians zijn erg populair en leveren ons veel nieuwe volgers op.”

schermafbeelding-2016-10-27-om-16-34-08

Ook werken Ghislaine en Flora graag samen met bekende mode bloggers en modellen. Vaak worden zij zelf benaderd door verschillende Instagrammers die graag samen een promotie aan willen gaan, maar meestal gaan zij zelf op zoek naar geïnteresseerde Influencers. Hierbij is het belangrijk dat deze promotors een uitstraling hebben die past bij het merk van Chokerangels.

Als beloning krijgen de bekende bloggers een gratis product in ruil voor een foto en vermelding op hun Instagram account. “Dus eigenlijk een beetje een win-win situatie, wij meer bekendheid en zij nieuwe (en gratis) accessoires!“

Effect

Het effect van het inzetten van bekende bloggers merkt Ghislaine gelijk, ze krijgt op korte termijn veel meer likes en reactie’s op Instagram. En doordat deze ‘social influencers’ veel volgers hebben worden deze volgers vaak nieuwsgierig en nemen ze een kijkje op de Instagram van Chokerangels. Vervolgens besluiten de écht geïnteresseerde ons daarna ook te volgen om up to dat te blijven van onze producten.

“Momenteel hebben wij samenwerkingen uitstaan met een aantal hele leuke bloggers met heel veel volgers, en we merken echt dat dit heel erg helpt. Veel jonge meiden kijken erg op tegen bekende modemeisjes en willen graag de dingen hebben die zij ook dragen.”

Tips om binnen no time veel volgers te krijgen

Veel volgers op Instagram is een must voor een goedlopend bedrijf op Instagram, maar hoe bereik je deze volgers? Volgens Ghislaine is het belangrijk dat je zelf heel actief bent op social media, bijvoorbeeld veel mensen van jouw doelgroep gaan volgen op Instagram. Zo volgt Ghislaine via het account van Chokerangels veel jonge, modebewuste meisjes op Instagram en kijkt vervolgens weer wie zij volgen. Zo creëert Ghislaine haar doelgroep. Ook is het belangrijk om veel foto’s van de doelgroep te liken en om te reageren op hun foto’s.

“Mensen waarderen dit soort betrokkenheid en vinden een extra volger of like alleen maar leuk.”

Hierdoor worden mensen geattendeerd over de Instagram en nemen ze sneller een kijkje waarna sommige geïnteresseerd zijn en de pagina terug volgen. Bovendien zijn er volgens Ghislaine tegenwoordig verschillende diensten die jou tegen een kleine vergoeding kunnen helpen om zo snel mogelijk een groot aantal volgers te krijgen.

Social Media Marketing is dus écht een uitkomst voor startups. Het is goedkoop, effectief om een specifieke doelgroep te bereiken en je kunt er in een korte tijd je naamsbekendheid mee vergroten!

 

Heb jij al ervaring met Social Media Marketing? Laat het mij weten! En vergeet ook zeker niet een like of reactie achter te laten als je dit artikel interessant vond!

Meer lezen? Bekijk mijn andere artikelen over influencer marketing en Youtube marketing.

Advertenties

9 Comments Voeg uw reactie toe

  1. rowyonrust schreef:

    Wow! Als beginnend ondernemer droom ik natuurlijk van zoveel volgers, haha. Denk jij dat ‘likers’ ook daadwerkelijk verbonden zijn met je merk? Ik merk namelijk dat je altijd maar een paar échte fans hebt.

    Liked by 1 persoon

    1. maaikevanbulderen schreef:

      Hi Rowy, bedankt voor jouw reactie! Goed punt, ik denk inderdaad ook dat niet alle likers betrouwbare fans zijn, maar slechts een deel hiervan. Maar deze likers zijn wel nodig voor het krijgen van nog meer échte fans! Liefs, Maaike

      Liked by 1 persoon

      1. rowyonrust schreef:

        Zeker waar, vind jij een website met meer likes betrouwbaarder of niet?

        Like

  2. dominiqueluursema schreef:

    Leuk om te lezen hoe Chokerangels social media marketing inzet, ik ben best nieuwsgierig geworden en ga zo gelijk even een kijkje nemen op de Instagram pagina van Chokerangels!

    Liked by 1 persoon

    1. maaikevanbulderen schreef:

      Hi Dominique, bedankt voor je reactie! Wat fijn om te horen dat je het artikel leuk vond. 🙂

      Like

  3. nesrinechaara schreef:

    Leuk om te weten te komen hoe zij van hun startup via social media een succes hebben gemaakt. Ik denk dat winacties op social media er ook voor kan zorgen dat meer mensen bekend worden met een merk. Hoe denk jij hierover?

    Liked by 1 persoon

    1. maaikevanbulderen schreef:

      Hi Nesrine, bedankt voor je reactie! Wat een slimme tip, ik denk inderdaad zeker dat winacties voor nóg meer volgers zullen gaan zorgen. Heb jij hier toevallig ervaring mee? Liefs, Maaike

      Liked by 1 persoon

      1. nesrinechaara schreef:

        Hi Maaike, als ik een winactie voorbij zie komen op mijn tijdlijn en de prijs die je kunt winnen, spreekt mij aan dan ben ik wel bereid om sneller het bedrijf te volgen op verschillende social media. Liefs, Nesrine

        Like

  4. lisaahubertss09 schreef:

    Hoi Maaike,

    helaas heb ik geen startup. Maar het is voor veel startups wel heel fijn, snel en goed beginnen is van belangrijk voor een beginner. Met deze uitleg moet dat helemaal goed komen!

    Groetjes,
    Lisa

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s