Robots voor de klas

Veel scholen slaan alarm vanwege het lerarentekort. De voorspellingen voor een lerarentekort zijn niet nieuw. Jaren geleden werd er al voor gewaarschuwd. De dalende instroom op de pabo is de belangrijkste oorzaak voor de tekorten. De kwaliteit van juffen en meesters moet omhoog en dus stellen opleidingen strengere eisen dan voorheen. Maar niet alle studenten lukt het om aan al die eisen te voldoen. Dit is echter niet de enige rede, jonge afgestudeerde leraren kwamen de afgelopen tijd ook moeilijk aan het werk en moesten genoegen nemen met invalwerk en tijdelijke contracten. Veel van hen besloten daarom de onderwijssector te verlaten. ‘Als de overheid de portemonnee niet trekt, zijn er over een paar jaar duizenden juffen en meesters te weinig. De klassen zullen groter worden, leerlingen krijgen minder aandacht dan ze nodig hebben en de werkdruk van leraren neemt toe.’, Aldus Petra Visser voor de Trouw.

Vooral in het basisonderwijs ontstaat vanaf 2016 een tekort. Dat loopt in 2025 op tot ruim 6.500 voltijdsbanen, als er geen maatregelen worden genomen. Dat komt onder meer doordat veel oudere leraren met pensioen gaan. In de grote steden ontstaan voornamelijk een tekort, omdat het aantal leerlingen daar stijgt. In het voortgezet onderwijs zijn al te weinig leraren voor bepaalde vakken en dat zal de komende twee tot drie jaar nog groeien. Volgens minister Jet Bussemaker van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, is het van belang om leraren die nu moeilijk een baan kunnen vinden te behouden voor het onderwijs. Dit blijkt uit een artikel van NU.nl

Robot Zora
In mijn eerste artikel schreef ik al dat we robots steeds vaker gaan terug zien in ons dagelijkse leven. Ze nemen taken van ons over en helpen ons om bepaalde handelingen te verrichten. Denk hier aan het rond brengen van eten in ziekenhuizen of het bloedprikken bij patiënten. Als we robots onze gezondheid al toevertrouwen, kunnen we hen toch ook prima voor de klas zetten om ons nieuwe dingen te leren? Klas 1M2 van vmbo-school Thamen in Uithoorn had de eer om voor het eerst met zo een lesgevende robot te werken. Haar naam is Zora (Zorg Ouderen Revalidatie Animatie). Ze is naar de les meegenomen door VU-onderzoekers Elly Konijn en Johan Hoorn. Zora werd gemaakt door het Franse robotbedrijf Aldebaran. Zoals je uit haar volledige naam al kan herleiden werd ze tot nu toe vooral ingezet als gezelschaps- en bewegingsrobot in bejaardentehuizen, maar sinds kort wordt er dus ook op scholen mee geëxperimenteerd.

Op ‘gewone’ lesdagen krijgt de groep wiskundeles van leraar Jos Hoogeveen, maar in de aankomende vier weken wordt deze les overgenomen door de kleine robot Zora. Het plastic poppetje bleek in zorginstellingen al van grote waarde te zijn. Maar nu is de grote vraag of ze ook kan worden ingezet om effectief een bijdrage te leveren aan het onderwijs.

De voordelen
Uit testrondes met leerlingen is gebleken dat Zora een positieve uitwerking heeft op verschillende type studenten. Tijdens één van de testrondes moest leerling Maartje Boxen de tafel van 5 opdreunen. Dit ging haar vlekkeloos af, waardoor Zora en dansje maakt en tegelijkertijd zei: ‘Wow, je hebt alles juist geantwoord.’ Tevens blijkt ook dat de robot geschikt is voor autistische kinderen. Zij zijn gevoeliger voor gezichtsuitdrukkingen van de docent en vinden het lastiger om hun aandacht voor een langere tijd bij de les te houden. Nu is Zora zo ontwikkeld dat zij constant dezelfde mimiek heeft en dit dus geen afleidende factor meer kan zijn. Ook leerlingen die moeite hebben met wiskunde hebben baat bij de robot. Zora legt zonder probleem vijf keer dezelfde som uit zonder gefrustreerd te raken. Een kind heeft dan niet/minder het gevoel dat hij/zij faalt. Milan Zwanenburg uit de eerste klas geeft ook aan dat hij het prettig vindt dat de robot nooit naar hem zou schreeuwen, als hij vervelend gedrag vertoond in de klas. Zora is en zou altijd een neutrale factor moeten blijven.

De nieuwe leraar
In een notendop samengevat: de robot is dus grappig, populair en veel geduldiger dan de gemiddelde leraar. Het is nog maar de vraag of leraar Jos Hoogeveen moet vrezen voor zijn baan, maar zoals het er nu uit ziet hoeft hij nog niet bang te worden dat hij binnenkort op straat staat. De robot zit tenslotte nog in de testfase. Ook moet nog maar blijken of Zora in staat is om de drukke leerlingen in het gareel te houden en of zij de lastige lesstof over weet te brengen. Na de onderzoeksperiode zal Meneer Hoogeveen de testresultaten gaan vergelijken met die van voorgaande jaren. De resultaten worden daarna opbaar gemaakt.

Ik ben van mening dat wij robots moeten omarmen en hen zoveel mogelijk moeten gaan inzetten in de samenleving. Uit meerdere onderzoeken is al gebleken dat zij een positieve bijdrage leveren aan de kwaliteit van ons leven. Ben jij het met mij eens of heb je een andere kijk op deze kwestie? Laat het mij weten en plaats een comment!

Advertenties

10 reacties Voeg uw reactie toe

  1. Yuutie1994 schreef:

    Ik denk dat robots in de toekomst zeker een grotere rol in zullen gaan nemen in de samenleving en dat wij hier ons op moeten voorbereiden. De technologie wordt steeds beter en wij raken steeds meer afhankelijk van de technologie.
    Het is goed om te horen dat er al geëxperimenteerd wordt met het gebruik van robots. Zo heb ik laatst ook gehoord van de ambulance drone die ingezet kan worden bij acute noodsituaties, een goede uitvinding naar mijn mening. Desondanks heb ik ook mijn twijfels bij het gebruik van robots. Zoals genoemd in het artikel kunnen robots geen emoties uiten, en vraag ik mij af of je als persoon daadwerkelijk een band kan opbouwen met een robot. Juist dit aspect lijkt mij belangrijk als docent zijnde. Zeker als studiebegeleider/mentor wil je jou leerlingen beter leren kennen, en ben jij hun vertrouwenspersoon. Deze rol zie ik een robot nog niet vervullen, zeker niet als men denkt aan de zorgsector.
    Kortom ik ben het er mee eens dat wij robots steeds meer moeten gaan accepteren en omarmen maar of zij ons daadwerkelijk zullen gaan vervangen betwijfel ik. Mij lijkt een combinatie een goede oplossing. Zora zou ingezet kunnen worden bij bijvoorbeeld autistische leerlingen en bepaalde vakken, maar het is aan de leraar om de persoonlijke band met de leerlingen op te bouwen.

    Like

    1. dominiquedeborah schreef:

      Hi Yu-Zhi, leuk dat je zo meedenkt over dit onderwerp. Ik sluit mij volledig aan bij jouw argumentatie. Vooral voor jonge kinderen is het belangrijk dat zij een (emotionele) band leren ontwikkelen. In dit geval met de leraar. Robots moeten onze taken niet volledige overnemen, maar ondersteunen waar nodig.

      Like

  2. Britt de Vriend schreef:

    Blijft wel bizar die robots! Natuurlijk wel gaaf dat dit allemaal kan en dat ze bepaalde mensen zo kunnen helpen, maar of robots nou echt alles moeten gaan overnemen.. daar twijfel ik nog aan! In ieder geval wel interessant om hier meer over te weten te komen! 😀

    Like

    1. dominiquedeborah schreef:

      Hi Britt, bedankt voor je reactie! Als je meer te weten wilt komen over robots, zou je mijn vorige artikel ook kunnen lezen. Hier beschrijf ik wat robots eventueel kunnen gaan betekenen in ontwikkelingslanden. Ook post ik vandaag nog een video over de positieve mogelijkheden van drones:)

      Link
      https://micwatching.nl/2016/10/13/robots-inzetten-in-ontwikkelingslanden/

      Dominique van Heusen

      Like

  3. New_Yorick schreef:

    Een robot als docent. Wauw. Misschien handig als stagiair maar of de echte docenten hierdoor vervangen moeten worden haha. Vind het wel interessant, zou jij luisteren naar een robot die je de klas uitstuurt? Wellicht dat we in de toekomst er niet meer omheen kunnen. Het lerarentekort kan op deze manier wel ingekort worden. Lastig!

    Leuk artikel, dat wel! Kijken wat de tijd met zich meebrengt.

    Like

  4. Sterre schreef:

    Interessant onderwerp! Ik moet zeggen dat ik me hier nog totaal niet in verdiept heb en er vrij weinig over weet. Ik denk zeker dat we robots moeten omarmen, maar als vervanging voor leraren vind ik best een grote stap. De tijd zal het leren.

    Like

  5. Robin van Wees schreef:

    Een robot voor de klas vind ik erg gek klinken! Maar we moeten niet vergeten dat mensen eerst ook sceptisch waren over internet en er naar televisie werd verwezen als een ‘enge doos’. Ik vind het een goed idee aangezien het tekort aan leraren, maar ik ben wel van mening dat een kind persoonlijke aandacht nodig heeft. Ik weet niet in hoeverre een robot in deze behoefte kan voorzien. Daarnaast betwijfel ik ook of kinderen zullen luisteren naar een robot. Maar de toekomst zal ons leren! Fijn artikel om te lezen Dominique. Ga zo door!

    Like

  6. micheleschloss schreef:

    Interessant artikel om te lezen! Ik denk dat we zeker veel aan robots zullen hebben in de toekomst.

    Like

  7. Mariëlle schreef:

    Hoi Dominique,

    Ik denk zelf dat de ‘neutrale factor’ van Zora of andere robots juist het probleem is. Neem een leraar als Meester Bart die echt oog heeft voor de problemen van zijn leerlingen, dat vind ik juist heel gaaf! Ik ben zelf niet zo positief over robots voor de klas, want zo leren kinderen ook niet om te gaan met leraren die ze misschien wat minder leuk vinden. Wat Sterre schrijft, het is inderdaad een grote stap. Ben heel benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen, dus ik hoop dat je hierover blijft bloggen!

    Like

  8. Iris Starmans schreef:

    Ik denk dat robots later een erg grote rol gaan spelen in het onderwijs, het is namelijk erg makkelijk om te automatiseren. Stiekem hoop ik dat er wel een menselijke docent te houden, deze zorgt namelijk voor de sfeer in de klas en dat maakt naar school gaan leuk.
    Robots zijn natuurlijk erg leuk en slim, maar we moeten ze zeker niet onderschatten.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s