”Papa mag ik op de tablet?”

”Papa mag ik op de tablet?” 

Door de jaren heen is er heel wat veranderd op technologisch gebied en dit heeft natuurlijk ook invloed op onze levenswijze en opvoeding. Vroeger leerden mijn ouders mij tellen met rozijntjes en boekjes. Je leert natuurlijk ook veel van de verzorgers om je heen zoals de juffen en meesters op school. Tegenwoordig wordt er veel digitaal gedaan. Zo heb je bijvoorbeeld het digitale schoolbord, de tablet en de VR-bril. De leraren zijn nog net niet vervangen door robots.

‘’Eén op de drie één-jarige kinderen speelt geregeld of vaak op een tablet. Bij driejarigen is dit zelfs al meer dan de helft van de kinderen.’’

De tablet speelt in veel gezinnen een rol. Zo kunnen kinderen leren tellen en tandenpoetsen via verschillende apps en weten ze maar al te goed hoe ze moeten navigeren om naar hun favoriete filmpje te gaan. Veel jonge ouders vinden het lastig om de tablet en mobiele telefoontjes uit de handen van hun kinderen te houden. Het is ook nog eens de eerste (of tweede) generatie kinderen die met tablets en dergelijke technologieën zijn opgegroeid, dus zijn de meningen verdeeld. Er zijn geen eenduidige conclusies uit onderzoeken gekomen die vaststellen of het nu goed of slecht is voor de ontwikkeling van je kind. Is het nou zo erg of moeten we er gewoon aan wennen dat dit de toekomst en de realiteit is? We hebben voor- en tegenstanders. Er zitten positieve en negatieve kanten aan dit verhaal. Ik heb dit voor je uitgezocht en op een rijtje gezet.

Meningen verschillen
Inmiddels bevindt de meerderheid van de kinderen zich dagelijks achter de tablet, maar is dit goed voor de ontwikkeling van het kind? Te lang en te vaak is natuurlijk niet goed. Daarmee kunnen kinderen concentratiestoornissen oplopen en verslaafd gedrag ontwikkelen. Maak daarom goede afspraken om huilbuien, discussies en droevige gezichtjes te voorkomen.

De een gaat mee met de realiteit en de toekomst en omarmt de tablet als uitkomst. Even een rust momentje voor jezelf inplannen en de kinderen de tablet in handen, maar wel met mate. Ouders stellen regels op en willen de tablet niet uitsluiten, want die hoort erbij en is een speelgoedkist in de cloud. Wel zo handig.

Ronald: ‘’Ik vind het ideaal. Je geeft ze de tablet en je hoort ze niet meer. Wij hebben een aparte tablet voor de kinderen met alleen kindvriendelijke apps.’’

De ander maakt zich zorgen over de socialiteit van het kind en hebben er helemaal niks mee. Gameverslaving ligt op de loer en er wordt niet meer gereageerd als je tegen je kind praat die gefocust is op zijn ‘educatieve’ spelletje. Het is te gelimiteerd en de ‘echte wereld’ zit vol ervaring, variëteit en prikkels.

Caroline: ‘’Naar mijn mening zouden ouders de tablet niet moeten gebruiken als middel om hun kind stil te krijgen. Ze moeten ook leren om zichzelf te vermaken en met ideeën te komen.’’

Schijf van vijf: mediaopvoeding
Het nieuwe technologische tijdperk is aangebroken en dat vraagt om nieuwe opvoeduitdagingen. Daarbij is de ‘schijf van vijf’ met adviesrichtlijnen voor mediaopvoeding erg handig, maar die bestaat nog niet. Nog even wachten dus. Ouders die niet weten hoe ze hiermee om kunnen gaan vragen om hulp, terwijl het voor de kinderen de normaalste zaak van de wereld begint te worden. Het gaat er vooral om dat je samen met je partner én je kind op een lijn zit om ruzies te voorkomen.

Al spelen de kleine kinderen nog buiten en worden ze voorgelezen uit boeken, we weten niet hoe het er over 10 jaar aan toe zal gaan. De meerderheid van de ouders zien er vooral de voordelen van in op lange termijn voor de ontwikkelingen op school. Daarnaast is er uit het onderzoek van Iene Miene Media 2016 gekomen dat ouders hun kinderen liever zien spelen met ‘gewoon’ speelgoed, en dat ze hun kind liever iets anders zien doen. De lastigste vraag blijft nog altijd: hoe lang en hoe vaak is verantwoord?

Vervelen is ten slotte juist goed voor een kind. Je hoeft ze niet voortdurend te vermaken. We hoeven niet telkens onze trukendoos te vullen met kant-en-klare spelletjes. Geef de kinderen de kans om creatief bezig te zijn. Laat ze lekker lantefanteren en rondhangen. Mocht je het echt niet meer weten, dan heb je altijd de tablet nog! Toch nog een uitkomst.

Zit jij nu in zo een vergelijkbare situatie of heb je een uitgesproken mening over dit onderwerp? Laat het mij weten via een comment hieronder. Ik ben benieuwd naar jouw reactie!

Advertenties

6 Comments Voeg uw reactie toe

  1. Laura pep schreef:

    leuk om te lezen dat dit probleem zich niet alleen bij ons afspeelt. ikzelf heb de regel een uurtje per dag de tijd mogen ze zelf indelen.
    bedankt voor het leuke stuk.

    Like

    1. larissahotting schreef:

      Graag gedaan Laura, leuk om te horen hoe jullie dat thuis doen!

      Like

  2. Piet schreef:

    De huidige discussie rond de tablet is te vergelijken met de discussie begin 60’er jaren over tv-kijken door kinderen. Na verloop van jaren is dat verstomd. De tv hoort er nu bij met soms educatieve programma’s voor kinderen. Zo zal het met de tablet ook gaan. Zal een algemeen geaccepteerd medium worden. Het spelen van kinderen is ook veranderd, touwtje springen, hinkelen, etc. zie je niet meer. De kunst is om alles te voorkomen waar “te” voor komt. Niet te veel tablet kijken, kinderen opvoeden met het idee dat af en toe de tablet op schoot nemen niet erg is, maar dat er ook andere dingen zijn. Accepteren de kinderen dan heus wel.

    Liked by 1 persoon

  3. larissahotting schreef:

    Interessante reactie Piet! Ben het wel met je standpunt eens, de meeste veranderingen worden uiteindelijk geaccepteerd. We moeten er nog even aan wennen want iedereen heeft zo zijn eigen meningen over het opvoeden en laat die graag horen. Daaruit ontstaan weer leuke discussies en over 50 jaar is het zo normaal….

    Like

  4. Marco schreef:

    ach we moeten het niet moeilijker maken dan het is. toen de spel computers kwamen hadden we hetzelfde probleem en daar was niks l eerzaams aan!

    Like

  5. gerritbril68 schreef:

    Leuk onderwerp Larissa. Helemaal mee eens dat kinderen zich ook eens lekker mogen vervelen, en dan zonder tablet a.u.b.. Ik vind het shocking als kinderen soms uit pure gemakzucht een tablet in de handen gedrukt krijgen. Voorkom verslaving (zie ook mijn artikel over mentale veerkracht). Waar ik heel benieuwd naar ben is of de hersenen van onze kinderen ook zodanig veranderen dat tablet en smartphone werkelijk in hun denken geïntegreerd raakt. Of dat we over 10 jaar moeten constateren dat het aantal burn-outs of bore-outs zo groot is geworden als gevolg van social media, dat er een nieuw maatschappelijk probleem bij is gekomen.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s