Kleur in reclame; alles wat je moet weten

Kleur is onbewust één van de belangrijkste elementen in ons leven. Het kan bijvoorbeeld invloed hebben op de keuzes die we maken, iemands stemming, maar ook op ons koopgedrag. Een feit is dat mensen eerst kleuren waarnemen voordat ze überhaupt een woord gelezen hebben. Je kunt je daarom wel voorstellen dat juist kleurgebruik in reclames van essentieel belang is. Mensen kunnen op basis van kleur binnen een paar seconden beslissen of reclame de moeite waard is om te bekijken en te lezen. In dit artikel leg ik drie elementen uit op het gebied van kleur die belangrijk zijn bij het ontwerpen van een reclame.

Doelgroep:
Het belangrijkste onderdeel om rekening mee te houden bij het ontwerpen van online reclames is natuurlijk de doelgroep. Is de campagne gericht op mannen, vrouwen of juist op kinderen? Onderzoek wijst uit dat mannen een andere voorkeur hebben voor kleuren dan vrouwen, en dat vrouwen meer kleuren kunnen onderscheiden dan mannen.
Jonge kinderen geven de voorkeur aan primaire, felle kleuren zoals rood, groen, geel en blauw. De kleur roze wordt omschreven als een ‘meisjeskleur’ en blauw als een ‘jongenskleur’. Het is dan ook opvallend dat reclames met meisjesspeelgoed gebruik maken van de kleur roze, bijvoorbeeld bij deze advertentie voor Barbie en bij jongensspeelgoed wordt meer gebruik gemaakt van de kleur blauw, bijvoorbeeld bij deze advertentie voor Lego. Voor baby’s wordt veel gebruik gemaakt van de kleur geel, zoals bijvoorbeeld deze Zwitsal reclame.

schermafbeelding-2016-10-27-om-11-49-19

Reclames die zich richtten op volwassen maken meer gebruik van zachte kleuren in reclames. Mannen geven de voorkeur aan donkere kleuren zoals donkerblauw, donkergroen en zwart. Vrouwen hebben juist een voorkeur voor zachte kleuren zoals pastelroze, lichtblauw en wit. Hieronder een aantal voorbeelden van reclames voor mannen en vrouwen.

schermafbeelding-2016-10-27-om-11-46-23

Het gebruik van tekst in reclames:
In bijna alle reclames wordt gebruik gemaakt van tekst. Denk hierbij aan de merknaam, een slogan en een pay-off. Deze teksten moeten natuurlijk goed opvallen en daarbij is het kiezen van de juiste kleur een belangrijk onderdeel. De beste manier om je tekst uit de advertentie te laten springen is door te kiezen voor contrasterende kleuren. Dit zijn kleuren die tegenover elkaar in de kleurencirkel liggen, zoals blauw en oranje of juist rood met groen. Hierbij is één kleur dominant en functioneert de ander als accentkleur. Als een achtergrond rood van kleur is, kies je er natuurlijk niet voor om je tekst oranje of roze te maken omdat deze kleuren teveel op elkaar lijken en daardoor niet opvallen. Zwart en wit zijn ook sterke kleuren om mee te werken in reclames. Deze kleuren zijn goed samen te combineren, denk maar eens aan een zwarte achtergrond met knallende witte letters. Maar zwart en wit zijn ook prima te kleuren met donkere en lichte kleuren zoals pastelroze of donkerblauw.

Hieronder heb ik een voorbeeld van een deel van een campagne die ik heb ontworpen voor restaurant Panorama. Dit is een fastfoodrestaurant waar drukke mensen snel een gezonde hap kunnen halen. Het restaurant is gevestigd op de hoogste toren van Amsterdam waar zij een prachtig uitzicht hebben over de stad. Wereldwijd is blauw de favoriete kleur. Deze kleur staat voor zakelijk en aangezien de campagne zich richt op zakenmensen vond ik dit een geschikte basiskleur. Het restaurant is een heel nieuw concept en dus nog onbekend bij de doelgroep. De belangrijkste delen qua tekst is dan natuurlijk de opening, de stad en de website. Ik heb hier gekozen voor de kleur roze. Roze ligt tegenover de kleur blauw in de cirkel en valt dus goed op. Je ziet dat de kleur wit hier ook op een sterke manier is toegepast. De witte teksten zijn belangrijk, maar minder belangrijk dan de roze teksten. De afbeeldingen op de poster zijn silhouetten en daarom zwart gemaakt. Zwart is namelijk de kleur die bij mensen als eerste te binnen schiet als zij denken aan silhouetten en voldoet daarom aan onze verwachtingen. Alle kleuren bij elkaar vormen een overzichtelijk en rustig geheel. Precies wat de kernwaardes zijn van het restaurant.

schermafbeelding-2016-10-27-om-11-17-50

Spelen met kleur en licht:
We weten allemaal dat het beeldmateriaal in reclames zo gemanipuleerd is dat het aantrekkelijker wordt door de doelgroep en voldoet aan hun verwachtingen. Photoshop wordt met name gebruikt om oneffenheden weg te halen en mooie uitsneden te maken, maar een ander bijzonder element is het spelen met kleur. Tijdens onze opvoeding en levenservaring hebben wij kleuren gekoppeld aan bepaalde producten. Zo moeten verse groentes een mooie groene kleur hebben en niet vergeeld zijn of een bruine kleur hebben.

In Photoshop wordt gespeeld met filters waardoor de producten een intensere kleur krijgen. Zo wordt er bijvoorbeeld in een campagne over verse aardbeien een rode filter geplaatst. Er wordt niet alleen geëxperimenteerd met filters bij voedsel. Zo heb ik in opdracht voor H&M een campagne gemaakt waarin festivalkleding centraal staat. Tijdens het fotograferen was het weer niet zoals ik gehoopt had. Bij een festival denk ik aan een zonnetje met aan het eind een mooie oranje avondlucht. Op de dag van de shoot scheen het zonnetje, maar kreeg ik niet het gewenste effect op mijn foto’s. In Photoshop ben ik gaan experimenteren met filters. Een oranje filter, een rode filter of toch een blauwe filter? Dit is het uiteindelijke resultaat. Aan de rechterkant staat het beeld dat gebruikt is in de campagne, aan de linkerkant staat het ‘rauwe’, onbewerkte beeld dat ik heb geschoten tijdens de shoot.

Schermafbeelding 2016-10-27 om 11.56.04.png

Met deze drie belangrijke topics in je achterhoofd wordt het een stuk makkelijker om de juiste kleuren te kiezen bij het maken van reclame. Heb jij nog goede tips over kleurgebruik in reclames, deel deze dan met ons in een reactie hieronder. Wil je meer informatie over kleurassociaties? Lees dan mijn artikel op MICwatching: https://micwatching.nl/2016/10/19/hoe-kies-ik-de-juiste-kleuren-voor-mijn-website/. Heel veel succes met het maken van een geweldige campagne!

Bron afbeelding artikel: http://www.goedkopevakantie.com/populair/new-york

Advertenties

4 reacties Voeg uw reactie toe

  1. MarissaBank schreef:

    Interessant artikel! Kijk nu op een hele andere manier naar die kleuren aspecten. Geld dit alleen voor fotoreclame of ook voor videoreclame?

    Liked by 1 persoon

  2. Raymond Bieman schreef:

    Wij weten dat de kleur iemands gedrag kan beïnvloeden.
    Leuk artikel👍

    Like

  3. Raymond Bieman schreef:

    Leuk geschreven en intresant om te lezen👍

    Like

  4. nesrinechaara schreef:

    Interessant artikel. Ik zal nu anders naar reclames kijken en beter begrijpen waarom zij voor bepaalde kleuren hebben gekozen. In de modewereld vind ik het gebruik van Photoshop vaak niet realistisch, maar zoals ik zie in jouw voorbeelden kan je Photoshop ook gebruiken om boodschappen beter naar voren te komen. Vind jij dat je Photoshop voor alles kunt gebruiken of alleen voor het benadrukken van kleuren?

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s