Interview met succesvol Instagrammer Chanel Trapman

Chanel Trapman is 23 jaar, beginnend ondernemer, student, moeder én videoproducer. Sinds februari 2016 heeft zij een eigen bedrijfje. Nadat ze van haar studiefinanciering een goede camera had gekocht, besloot ze haar Instagram-account in te zetten als portfolio voor haar werk en als middel om nieuwe opdrachten binnen te slepen. Onder de naam MUMSTER maakt Chanel nu videocontent voor kleine bedrijfjes die zich bezighouden met duurzame mode.

Waarom gebruik jij Instagram?
Ik gebruik Instagram vooral om mijzelf als personal brand neer te zetten. Ik laat niet alleen mijn werk, maar ook mijzelf zien en de missie waar vanuit ik handel. Ik probeer anderen bewuster te maken en te laten nadenken over hun eigen consumeergedrag. Als ik dat kan doen met mijn werk, ben ik succesvol.

“Mijn eerste grote opdracht is zelfs ontstaan door Instagram.”

Wat heeft Instagram voor jouw beginnende bedrijf betekend?
Zonder Instagram was ik niet waar ik nu ben. Door Instagram kom ik heel gemakkelijk in contact met de juiste bedrijven. Ik kan hen niet alleen makkelijk vinden, maar ik ben zelf ook heel makkelijk te vinden. Je stuurt elkaar een bericht en de meeting staat meestal de week erop al gepland. Door Instagram ontstaat er eigenlijk altijd een win-win situatie. Ik lever bedrijven content en ik krijg weer exposure. Daarnaast is het voor bedrijven voordelig als hun content op mijn profiel staat, omdat ik zoveel volgers heb (12.600). Instagram is echt een ideaal platform om mijzelf te promoten of om mijn portfolio aan te vullen als dit weer nodig is.

Zelfs mijn eerste grote opdracht is trouwens ontstaan door Instagram. Ik kwam op de pagina van het bedrijf ‘A.W.A.R.E.’ uit Los Angeles. Dit bedrijf verkocht kettingen en een deel van het daarmee opgehaalde geld werd voor onderzoek naar ziekten gedoneerd. De naam van het bedrijf kwam heel erg overheen met mijn missie, namelijk: BE AWARE. Ik was zelf ook bezig met het verspreiden van een boodschap en zij wilde ook awareness creëren, daarom besloot ik hen een voorstel doen. Ik maakte een storyboard en een moodboard en op basis daarvan een budget. De klant ging akkoord en 2 maanden later was de video klaar.

chanel
Chanel’s biografie op Instagram

Hoe kom je aan zoveel volgers?
Bij Instagram gaat het erom dat je de juiste mensen volgt en met de juiste mensen in contact komt. Wanneer je in contact komt met andere influencers, krijg je steeds beter door hoe het medium werkt. Met alleen een netwerk kom je er niet, je moet ook content van goede kwaliteit leveren. Je moet je echt afvragen: Waarom zouden mensen mij willen volgen? Wat heb ik hen te bieden? Wanneer jij altijd goede kwaliteit levert, wat aantrekkelijk is voor zowel particulieren als bedrijven, krijg je steeds meer volgers.

Interactie met je volgers is ook belangrijk. Ik probeer mijn foto’s te posten met een bepaalde boodschap waar mensen echt iets uit kunnen halen. Daarnaast reageer ik altijd op de reacties onder mijn posts. Interactie is een teken van betrokkenheid en waardering. Daarnaast is het heel belangrijk dat je het werk volgt en waardeert van de mensen die je volgt. Wat doen zij? Probeer die posts goed te waarderen en geef een reactie, dan kan je dit zelf ook terugverwachten. Voor Instagram geldt: hoe meer je geeft des te meer je terugkrijgt!

Verder maak ik ook gebruik van hashtags om mijn posts vindbaar te maken. Ik maak gebruik van hashtags die populair zijn, maar ook hashtags die iets zeggen over duurzame mode, omdat dat de doelgroep is waarop ik mij richt en daarom wil bereiken.

chanel-hashtags-en-interactie
Hashtags en interactie op Chanel’s Instagrampagina

Hoe houd jij jouw Instagrampagina up-to-date?
Ik probeer 3x in de week iets te posten. Is het niet in mijn galerij, dan doe ik het via Instagram-stories. Het is namelijk heel erg belangrijk om regelmatig iets te posten. Van belang is dat er wel een bepaalde samenwerking heeft plaatsgevonden, bijv. met een andere Instagrammer of een bedrijf. Ik probeer altijd mooie foto’s te plaatsen, dit doe ik eigenlijk door mijn foto’s zo min mogelijk te bewerken. Als ik dat wel doe, bewerk ik de foto’s meestal op de computer. Ten eerste omdat je telefoonscherm heel klein is. Ten tweede probeer ik mijn foto’s zo realistisch mogelijk te houden en vermijd ik liever Instagramfilters.

“Het is belangrijk om jezelf te laten zien, vooral als je net voor jezelf begint.”

Ik zorg er ook voor dat mijn feed er goed uit ziet. Dit is heel belangrijk. Het zegt alles over je stijl en de content die je te bieden hebt. Ik heb weleens een foto weggehaald met 400 likes, omdat ik zelf vond dat de foto er niet tussen paste.

chanel-feed
De feed op Chanel’s Instagrampagina

Wat zou je willen meegeven aan beginnende ondernemers die Instagram willen inzetten voor hun bedrijf?
Het is belangrijk om jezelf te laten zien, vooral als je net voor jezelf begint. Wie ben je? Wat is je missie? Wat is je werk? Waar streef je naar? Wanneer je dit goed laat zien, heb je een portfolio die tegelijkertijd een deur naar opdrachten opent. Zorg er ook voor dat in je bio al de gegevens staan die een potentiële klant nodig heeft (bedrijfsnaam, functie, e-mail en website).

Probeer 1 stijl te kiezen en je daaraan te houden. Wanneer je jouw stijl verandert moet hier een goede reden voor zijn. Vergeet daarnaast niet dat je bij je beeld nog best wat aan de verbeelding mag overlaten. Veel mensen nemen het produceren van beeld vaak nog te letterlijk. Probeer je beeld wat creatiever in te zetten, hierdoor kun je jezelf onderscheiden van de rest. Probeer te spelen met hoeken, licht, scherpte en diepte. Breng altijd een bepaalde boodschap of sfeer over en geen losse flodders. We krijgen allemaal zo ontzettend veel beelden te verteren op een dag, als je jezelf niet onderscheidt met beeld, zullen jouw beelden verdrinken in de overload aan beelden waar iedereen tegenwoordig mee overspoeld wordt.

Wat vind jij van Chanel’s verhaal en werkwijze? Laat het weten in de reacties hieronder!

Advertenties

7 reacties Voeg uw reactie toe

  1. Merian Mekking schreef:

    Erg leerzaam en interessant interview. Ik wist niet dat Instagram zoveel kon betekenen voor een (beginnend) bedrijf!

    Like

    1. bibibeens schreef:

      Hi Merian, verassend he?! Bedankt voor je reactie.

      Like

  2. annetvieveen schreef:

    Leuk om over een succesvol voorbeeld uit de praktijk te lezen!

    Liked by 1 persoon

    1. bibibeens schreef:

      Hi Annet. Het doel van dit interview was om een bewijsstuk te leveren n.a.v. mijn eerste artikel ‘Waarom en hoe je Instagram inzet voor je bedrijf’. Dat is zeker gelukt, bedankt voor je reactie!

      Liked by 1 persoon

  3. Wow, wat een mega inspirerend verhaal! Ik ga doen wat jij doet! Mooie foto ook trouwens!

    Liked by 1 persoon

    1. bibibeens schreef:

      Bedankt voor je reactie, Leander! Leuk om te horen.

      Liked by 1 persoon

  4. derekhsteinhoff schreef:

    Interessant artikel!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s