Hoe om te gaan met robotisering op de arbeidsmarkt?

Je kent het wel, de zelfscan in de supermarkt. Klanten doen op hun gemak hun boodschapjes en rekenen rustig met de pin af bij één van de betaalpalen op het zelfscanplein. Van begin tot eind hebben ze eigenlijk geen medewerker nodig, de handscanner en zijzelf doen al het werk. Totdat het apparaatje tijdens het winkelen plotseling uitvalt of klanten spaarzegels willen. Op dit moment zijn ze tóch van een medewerker afhankelijk. Het is een klein voorbeeld van robotisering op de arbeidsmarkt, maar laat wel heel goed zien wat de technologie ons al brengt.

(On)persoonlijk contact
Albert Heijn opende één jaar geleden in Amsterdam de eerste volledige zelfscan-supermarkt. Klanten kunnen hier kiezen voor verschillende vormen van scannen: met een handscanner, de mobiele telefoon en de zelfscankassa. Natuurlijk is het fijn zo’n volledig zelfscansysteem, het scheelt een hoop caissières en lange wachtrijen. Maar moeten we dit willen? Als het zo doorgaat is winkelpersoneel over twintig jaar misschien wel helemaal overbodig en zijn robots zó goed geworden dat ze zelfs de schappen kunnen vullen. Persoonlijk contact staat voor het winkelend publiek nog altijd hoog in het vaandel. Het is nog maar de vraag of robots er toe in staat zijn ook inlevingsvermogen en daarmee emotie te tonen. De mens kan dat tot nu toe als geen ander.

De onzichtbare kracht van robots
Het brengt mij op twee inzichten: robots kunnen niet helemaal zonder de mens, maar kunnen op veel vlakken wel mensen vervangen, daarmee ook volledige banen. Er bestaan talloze artikelen op internet met voorbeelden over wat robotisering allemaal mogelijk maakt. De Volkskrant noemde voorbeelden als zelfrijdende auto’s, autonome grasmaaiers, maar ook internetbankieren thuis vanaf je luie stoel hoort erbij. We staan er met z’n allen eigenlijk te weinig bij stil welke toepassingen we onbewust al veelvuldig gebruiken.

(On)bezorgd
Ondertussen gaan deze ontwikkelingen volgens velen wel ten koste van banen. Onderzoeksbureau Deloitte beweert dat we de komende jaren 2 tot 3 miljoen banen kunnen uitzwaaien, simpelweg door de steeds groter wordende robotisering. Callcenter medewerkers, typisten, juridische secretaresses, accountmanagers en routine inspecteurs/testers hebben het meest te vrezen. Ook jongeren met hun bijbaantjes schijnen niet geheel veilig te zijn. Denk aan fruitplukkers en de eerder genoemde caissières. De belastinginners, hoteleigenaren, onderwijs adviseurs, logopedisten en psychologen hoeven zich daarentegen veel minder zorgen te maken.

Vanuit het oogpunt van managers van bedrijven is de omarming van robotisering te begrijpen. Robots zeuren immers niet, zijn nooit ziek en kosten niet continu geld. Toch is het belangrijk dat wij als mens ons werk kunnen blijven doen en er niet aan onderdoor gaan. Uiteindelijk moeten we er toch ons brood mee blijven verdienen. Ik heb daarom de volgende tips die je kunnen helpen om het verdwijnen van jouw baan te voorkomen.

  1. Wees kritisch

In de breedste zin van het woord. Kijk naar je eigen werk en bedenk wat er daarvan allemaal al door robots wordt gedaan. Vraag jezelf af of dit echt essentieel is en vraag bij twijfel je leidinggevende wat de noodzaak hiervan is. Je kunt gerust het gesprek aangaan, het laat alleen maar zien hoe bewust jij je bent van je werk en je omgeving. Misschien brengt het jou en je werkgever uiteindelijk wel op nieuwe inzichten.

 

  1. Blijf positief

Het internet staat vol met lijstjes met banen die zullen verdwijnen, maar ook juist met banen die zullen verschijnen. Blijf daarom positief en trek je niet te veel aan van alle negatieve nieuwsberichten. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je deze gaat ontwijken, een realistisch beeld schetsen blijft belangrijk. Ook zorgt het ervoor dat jij op het juiste moment kunt ingrijpen. In ieder geval in je mindset, maar misschien ook in actie.

 

  1. Organizational choice

Bij organizational choice gaat het om de keuzes met betrekking tot de inrichting van het werk. Hier is tot nu toe nog weinig oog voor, jij kunt daar verandering in brengen. We kunnen door alle nieuwe technologische toepassingen het werk efficiënter maken, maar moet het ook? Tuurlijk, nieuwe ontwikkelingen op dit gebied zijn mooi, maar dat hoeft niet te betekenen dat we er meteen mee aan de slag moeten. Het is belangrijk eerst goed de voor- en nadelen in kaart te brengen. Door meer bewuste dan overhaaste keuzes te maken dring je het verdwijnen van jouw baan in ieder geval een aantal jaar terug.

Ik ben heel benieuwd hoe jullie tegenover robotisering staan. Moeten we ons echt zorgen maken of juist veel meer naar de positieve invloeden kijken? Laat het achter in de reacties, dan kunnen we er over praten voordat robots dat voor ons doen…

Advertenties

8 Comments Voeg uw reactie toe

  1. Great post! And yess it’s pretty sad..Net als alles heeft het zo zijn voor en nadelen. Off course is het
    toch fijner om contact te kunnen houden met mensen om ons heen. Maar ik vrees dat het met de tijd meer en meer naar voren zal komen dat er dingen worden gemaakt die het werk van ons als mens zal overnemen. Die gadets en apparaten zijn handig. Maar balans zou fijn zijn.

    Hugz, Miss B.💋

    Liked by 1 persoon

    1. mandykok96 schreef:

      Hoi Miss B, bedankt voor je reactie!
      Ik hoop ook heel erg dat we met z’n allen die balans vinden. Het zal een kwestie van samenwerken worden, maar als we er genoeg aandacht bij houden, denk ik dat we dat in goede banen kunnen leiden. Ik kan me niet voorstellen dat ik straks aan een robot mijn klachten uitleg in plaats van de menselijke huisarts. Jij wel?

      Liked by 1 persoon

      1. Heyhey Girl!
        Youre Welcome Dear!
        Hahaha ik ook niet hoor… dat zal wat zijn ! **zucht** Laten we maar hopen dat het niet zo ver zal komen. Maar ja.. On the other hand we kunnen tegenwoordig niets uitsluiten…

        Liked by 1 persoon

      2. mandykok96 schreef:

        True! We’ll see…

        Liked by 1 persoon

  2. Nadine Hagenauw schreef:

    Super goed stuk! Hopelijk verdwijnen de medewerkers niet allemaal! Het is altijd zo gezellig als ik weer een pakketje kom ophalen bij het bol.com afhaalpunt in de Albert Heijn!

    Liked by 1 persoon

    1. mandykok96 schreef:

      Dankjewel Nadine! Dat hoop ik inderdaad ook niet. Laten we daarom hopen dat die ontwikkeling nog heel ver weg is.

      Like

  3. tvogelsang schreef:

    Door de automatisering van de arbeidsmarkt zal er een tweedeling ontstaan van de lage en hogeropgeleiden. Dit is een zorgelijke ontwikkeling gezien het feit dat de tweedeling (die nu al in zeker zin aanwezig is) enkel nog verder uitbreidt. Tevens zullen de lager opgeleiden op z’n duur de banen overnemen van de lageropgeleiden in verband met krapte op de arbeidsmarkt.

    Dit alles kan er voor zorgen dat lageropgeleiden totaal uit de arbeidsmarkt worden verstoten.. Een zeer zorgelijk toekomstbeeld.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s