Het positieve effect van social media

Inmiddels staan er wel honderden artikelen online met allemaal tips voor het gebruik van social media, maar wat is nou precies het effect van social media?

 

Uit een onderzoek van Pulspoint Group en The Economist Intelligence Unit blijkt dat bedrijven die social media inzetten ongeveer 4 keer zo veel business impact hebben dan bedrijven die geen of weinig gebruik maken van social media. Hieruit kan ik concluderen dat social media toch zeker een grote invloed heeft op een bedrijf, mits je het op de juiste manier inzet.

afbeelding-7

 

Engagement

De voornaamste reden dat je social media moet gebruiken in je business strategie is om meer engagement te krijgen. Hoge engagement is een lastig doel om te behalen, maar met social media wordt dit een stuk makkelijker. Uit het onderzoek van SWOCC is namelijk gebleken dat een intensieve vorm van social media marketing vooral bij klanten erg positief samenhangt met hun engagement en andere online activiteiten die bij het bedrijf horen. Social media heeft dus daadwerkelijk een positieve invloed op engagement wat weer samenhangt met verkopen of positieve mond tot mond reclame.

Doordat je jouw bedrijf op social media “blootlegt” door een kijkje te geven achter de schermen, creëer je openheid en transparantie. Daardoor zal een klant vertrouwd voelen met jouw merk of bedrijf en dat leidt weer tot een hogere engagement.

 

Wat opvallend is, is dat de engagement vooral groter wordt bij nieuwe klanten. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat zij nieuw zijn met het merk, zij hebben waarschijnlijk geen vooroordelen en zij zullen daarom ook een neutraler beeld hebben. Als je social media dan op de juiste manier gebruikt zullen zij meteen een positief beeld krijgen van jouw bedrijf.

Om daadwerkelijk een hogere engagement te krijgen is het belangrijk dat je jouw social media kanalen wel op de juiste manier gebruikt. Wil je hier nou meer over weten kijk dan even naar dit artikel.

 

Resultaten

Naast een hogere engagement brengt social media nog meer positieve effecten met zich mee. Doordat je op een open platform content post die anderen mensen kunnen liken of delen, komt jouw content ook op pagina’s te staan van potentiele klanten. Social media is dus ook een handig middel om een groter bereik mee te creëren.

Ook is uit het onderzoek van Pulspoint Group en The Economist Intelligence Unit gebleken dat social media handig is om nieuw talent binnen te halen. Denk hierbij vooral aan de creatievere beroepen, zoals redacteurs en dergelijken.

Ten slotte is ook gebleken dat social media de kwaliteit van de service heeft verhoogd, denk hierbij aan reacties op berichten, privéberichten met vragen en aan berichten die op jouw pagina worden geplaatst door anderen. Doordat social media toegankelijk en erg snel zijn, is het makkelijker om vragen te stellen en om deze te beantwoorden.

 

Uit deze onderzoeken kan ik conlcuderen dat social media een positieve invloed hebben op een bedrijf. Dit komt voornamelijk doordat social media voor een hogere engagement zal zorgen, niet alleen bij bestaande maar ook bij nieuwe klanten.

Heb jij nog vragen of andere opmerkingen met betrekking op social media laat het dan achter in een reactie.

Advertenties

One Comment Voeg uw reactie toe

  1. Sterre schreef:

    Interessant artikel!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s