Gaming: ook commercieel gezien interessant.

Het medium gaming is al jaren onderhevig aan flinke kritiek. Criticasters menen dat gaming de ontwikkeling van jongeren negatief kan beïnvloeden. Zo zouden agressieve spellen extremistische gedachtes voeden en wordt ‘game-verslaving’ gezien als een groot probleem. Echter, anno 2016 is gaming meer dan de kinderlijke bedoeling die het pak hem beet 25 jaar geleden was.

Het is allang niet meer zo dat videogames louter door jonge kinderen worden omarmd, sterker nog, uit verschillende onderzoeken blijkt dat de gemiddelde leeftijd van een fanatieke gamer boven de 28 jaar of ouder ligt en stijgt.

Ook voor commerciële organisaties wordt gaming steeds interessanter. Naast TV, radio en print groeit gaming uit tot een steeds volwaardiger advertentie-platform. Neem bijvoorbeeld voetbal-game FIFA. In Nederland is FIFA razend populair en dus ook interessant voor bedrijven. Het bewijs hiervan is al snel te zien wanneer je het spel opstart. Net als in het echt zijn de in-game reclameborden gevuld met commerciële uitingen. Wil jij als organisatie jongeren aanspreken, dan behoort adverteren in bijvoorbeeld FIFA tot een serieuze mogelijkheid. Product-plaatsing kan in ieder genre worden toegepast. Tussenfilmpjes in bijvoorbeeld een Shooter, waarin de hoofdpersoon een Big Mac naar binnen werkt terwijl hij soepel zijn iPhone bedient, zijn tegenwoordig eerder regel dan uitzondering.

Esports

Een andere interessante ontwikkeling betreft Esports. ‘Electronic Sports’ zijn gaming-competities waarin de beste gamers in een bepaald spel tegen elkaar strijden. Op hoog niveau is geld vaak de inzet. We hebben het hierbij niet over een paar tientjes voor ‘s wereld beste FIFA-speler. Nee hoor, bedragen van rond de elf miljoen euro zijn bij de grootste games tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld. Esports groeit als kool. Dit is goed te zien aan de kijkersaantallen van de LCS, het belangrijkste League Of Legends-toernooi. Waar in 2011 en 2012 ‘slechts’ tussen de twee en zes miljoen mensen keken naar de finale, was dat aantal in 2015 gestegen naar maar liefst 36 miljoen kijkers. De exponentiële groei van Esports is ook goed terug te zien in de omzetcijfers. Onderzoeksbureau Newzoo voorspelt voor dit jaar een omzet van ongeveer 500 miljoen dollar voor de gehele esports-scene, waar dat vorig jaar nog 325 miljoen dollar was.

naamloos

Deze gigantische groei trekt natuurlijk commerciële bedrijven aan. Zij zien dat de doelgroep zich steeds meer in Esports bevind en dus wordt er ingespeeld op deze trend. Ook in Nederland is deze ontwikkeling duidelijk gaande. Zo heeft voetbalclub Ajax drievoudig wereldkampioen FIFA Koen Weijland aan zich gebonden. Weijland gaat in naam van Ajax esports-toernooien spelen. Hierbij vertegenwoordigt hij de club Ajax, waardoor deze ook in de esports-wereld naam zal kunnen krijgen. Weijland is naast zijn grote naam in de gaming-scene, ook actief op Youtube, waardoor Ajax ook de jongere doelgroep wil aanspreken. Algemeen directeur Edwin van der Sar geeft tekst en uitleg:

“Koen is meervoudig FIFA-kampioen, inspireert de jeugd, heeft een persoonlijkheid die past bij onze club en is een groot Ajax-fan. Genoeg redenen om blij te zijn met onze samenwerking. Daarnaast zijn we als club altijd op zoek naar nieuwe wegen om onze jonge fans nog beter aan ons te binden. En daar sluit dit initiatief goed op aan. Mede omdat we Koen niet alleen steunen tijdens grote toernooien, maar ook samen met hem activiteiten voor onze fans gaan organiseren. Daarbij vinden wij het belangrijk om zowel het digitale speelplezier te vergroten, als de jeugd te stimuleren om zelf te gaan voetballen. Die twee werelden kunnen prima samengaan en elkaar zelfs aanvullen.” 

 2016-09-21 Contract Koen Weijland Arena Amsterdam

 Trend

Esports is een trend die commerciële bedrijven niet langer kunnen negeren. Omdat de affiniteit met gaming in de top van grote organisaties vaak ontbreekt, is het voor grote bedrijven soms lastig gaming te gebruiken als een effectief middel voor promotie. Marketingafdelingen zien gaming anno 2016 niettemin als een serieus platformen tot het bereiken van de doelgroep.

Zelf ook een bovengemiddelde interesse voor competitief gamen? Laat het weten in de comments of stuur me een mailtje(BuckBijlsma16@gmail.com) en misschien kunnen we onder het genot van een potje FIFA eens flink aan het discussiëren slagen!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s