5 Tips voor een succesvoller leven op Instagram

Dat Instagram al een tijdje een hot platform is, weten we allemaal. Als bedrijf, en zeker voor bedrijven die een visuele insteek hebben, is het daarom ook belangrijk dat je gevonden wordt en dat volgers jouw foto’s graag zien. Als influencer is dit hoofdzaak. Hoe meer engagement des te meer kans je maakt op een samenwerking met een merk. Engagement dus. Maar hoe zorg je er nu voor dat je engagement stijgt. En wat ís engagement eigenlijk?

 

Engagement
Engagement heeft alles te maken met de betekenis van hetzelfde Engelse woord. Engagement betekend letterlijk verloving. Bij een verloving verbind je jezelf met een ander. Je hebt een bepaalde verbondenheid met degene waarmee jij verloofd bent. Dit is net zo bij Instagram (en Facebook, Twitter etc.). Jouw engagement is de verbinding tussen jouw Instagramaccount en jouw volgers. Dus, liken ze je content, reageren ze op jouw foto’s en ontstaat er een (wederzijdse) connectie.

 

#1 Content

Het aller-aller-aller belangrijkste is je content. Tenzij je Justin Bieber bent, dan maakt het niet meer uit. Als jij wilt dat je een bepaalde connectie of conversatie start met jouw volgers dan moet je er voor zorgen dat de content die je plaatst daar mogelijkheid toe geeft. Wat je dan precies post, is natuurlijk afhankelijk van de koers die je vaart. Ga er wel van uit dat Instagram een visueel platform is. Hoe mooier de foto, hoe meer mensen dit zullen liken. Zorg er voor, om even binnen Instagram-jargon te blijven, dat je content ‘on point’ is. Dat wil zeggen dat het klopt en de moeite waard is om te bekijken.

 

#2 Niche

Kleur binnen de lijntjes. Denk binnen je hokje. Daar waar normaal gesproken altijd wordt gezegd dat je ‘outside of the box’ moet denken, moet dat hier juist niet. Je kan natuurlijk wel creatieve campagnes en dergelijke verzinnen maar blijf binnen je niche. Bepaal welke kant je op wilt met jouw content en jouw uitstraling. Als ik een Instagram-pagina wil beginnen waarop ik foto’s van zonnebrillen zet, dan is het raar wanneer ik plotseling auto’s ga plaatsen. De lijntjes zijn natuurlijk wel breed. Als ik een foto van mezelf met een zonnebril in de auto post dan kan het weer wel. Maar zorg ervoor dat je mensen een specifieke reden geeft om jou te volgen.

 

#3 Algoritme

Een niet al te lange tijd geleden introduceerde Instagram het algoritme. De complete wereld van influencers stond op zijn kop, omdat iedereen bang was dat zijn engagement zou dalen, drastisch. En inderdaad, niets was minder waar. De meeste grote accounts (15k+) verloren z’n 30 % van hun engagement. Waaronder ik, helaas. Mijn engagement (Kijk zelf maar naar het verschil tussen oude posts en nieuwe posts. @the_traveling_lifestyle) is sinds het algoritme met z’n 60 % afgenomen. Pijnlijk. Maar wel leerzaam. Waar moet je nu op letten om dit algoritme een beetje te slim af te zijn?

  • Lichte foto’s doen het beter dan donkere foto’s
  • Aantal comments in de eerste 15 minuten bepaald hoeveel mensen jouw foto zien
  • Tijdstip van plaatsen. Niet plaatsen als iedereen in de auto zit. Beter bijvoorbeeld wanneer de meeste mensen net klaar zijn met eten
  • Aantal tags die je gebruikt
  • A-rating (hoe sneller (weer die eerste 15 minuten) de eerste likes en comments binnenkomen des te meer mensen jouw foto te zien krijgen)

 

#4 Comment en like

Voor wat hoort wat. Dat is natuurlijk niet helemaal waar, want onvoorwaardelijk geven is iets dat veel te weinig gebeurt tegenwoordig, maar het geeft wel een beetje aan wat ik met punt 4 bedoel. Als jij zelf actief bezig bent op Instagram dan zullen mensen dat zien. Als ik een paar van jouw foto’s like dan ga jij naar mijn account om te kijken wie ik ben. Zo breng je jezelf onder de aandacht. Commenten is nog een stapje verder. Het is leuk om een positieve reactie op je post te krijgen. Als jij dit bij anderen doet, zullen zij dit ook bij jouw doen. Reageer daarom ook altijd op reacties die op jouw posts worden geplaatst. Zo laat je zien dat je dit waardeert en zullen jouw volgers dit in de toekomst sneller doen.

 

#5 Hashtags

De regel ‘hoe meer, hoe beter’ is niet helemaal meer van toepassing. Je kunt er natuurlijk voor kiezen om het zekere van het onzekere te nemen en elke post plat te bombarderen met een stortvloed aan hashtags, hopende dat je hierdoor veel mensen naar jouw post trekt. Het zal ook zeker wel iets helpen in het aantal likes voor je foto. Maar je moet hier even goed nadenken over je uitstraling. Wat straal je uit als je een miljoen hashtags in of onder je post zet? Bepaal eerst of je het belangrijker vind om een bepaalde uitstraling te creëren en ga daarna over tot al die hashtags. Ik zelf gebruik er tegenwoordig niet meer dan tien. En dan alleen hashtags die daadwerkelijk relevant zijn.
Als je hier nog een puntje aan wilt toevoegen, schroom je niet! Ik ga graag met je in discussie om tot de beste bullet points te komen! Reageer op deze post en ik zal hier zo snel mogelijk op ingaan.

Advertenties

2 Comments Voeg uw reactie toe

  1. lisavdam schreef:

    Ontzettend leuk en grappig geschreven. Ik ben erg benieuwd naar welke stappen jij nu onderneemt met jouw pagina om het algoritme te verslaan?

    Like

  2. Hoi @lisavdam, voor mij is het vooral een kwestie van de juiste koers blijven bepalen en posten op de juiste tijdstippen. Verder houd ik mij ook aan die 5 stappen en dan hoop ik dat het snel weer zal stijgen! Bedankt voor je reactie!

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s