3 stappen voor het gebruiken van social media voor vloggers

9 van de 10 Nederlanders gebruikt tegenwoordig social media. 6,8 miljoen mensen gebruiken zelfs dagelijks Facebook. Het is wel duidelijk dat social media belangrijk zijn, maar waarom zou je als vlogger meer dan alleen je YouTube kanaal gebruiken? Engagement. Het is belangrijk om een band te vormen met je volgers. Hierdoor weet jij wie zij zijn en leren zij meer over jou. Het zorgt voor loyaliteit en meer bekendheid over alle social media kanalen.

Waar?

Het eerste waar je misschien tegenaan gaat lopen is welke platformen je moet gebruiken. Onder de doelgroepen van vloggers zijn Twitter, Instagram en Snapchat het populairste. Al deze platformen kan je op verschillende manieren benutten en inzetten.

Twitter: is een goede manier om persoonlijk contact met je volgers te krijgen. Je kan gesprekken met je fans voeren en met andere vloggers. Het is een leuke manier om te netwerken. Het wordt steeds minder populair maar het is nog steeds de makkelijkste manier om snel je mening te verspreiden en contact te maken met je volgers.

 Instagram: hier kan je makkelijk nieuwe mensen bereiken die anders nooit met jou in contact zouden komen. Op Instagram maakt het niet uit wat je als werk doet, zolang je maar leuke en mooie foto’s hebt waar mensen jaloers van worden of waar mensen zich in herkennen.

 Snapchat: met alleen Snapchat krijg je weinig nieuwe volgers. De mensen die je hierop volgen kennen je waarschijnlijk al van andere social media platformen. Waarom zou je dan Snapchat gebruiken? Het is een goede manier om meer engagement te creëren. Kijkers krijgen korte beelden te zien van je dagelijks leven en leren je zo nog beter kennen.

Wat?

De content die je plaatst verschilt natuurlijk per persoon. De content hangt af van jouw interesses en persoonlijkheid. Zorg er voor dat je echt en eerlijk blijft, mensen prikken door een act heen en dit kan schade toebrengen aan je imago.

Twitter: het belangrijkste is de basis. Wat is de bedoeling van Twitter? Berichten van 140 karakters sturen over onderwerpen waar jij aan denkt. Het is dan ook belangrijk om dit te in gedachten te houden als je tweets gaat plaatsen. Net als de volgende punten:

  1. Het is persoonlijk en daarom ook belangrijk dat je persoonlijke berichten stuurt over onderwerpen die jij leuk, grappig of belangrijk vindt.
  2. positiviteit doet het beter dan negativiteit en dat onderwerpen als racisme en seksisme veroorzaken altijd veel ophef.
  3. creëer engagement met je fans door gesprekken aan te gaan.
  4. Gebruik het als tool om te netwerken met andere vloggers.
  5. Hashtags zijn een goede manier om gevonden te worden.

Instagram: op instagram post je foto’s die je zelf hebt gemaakt of mooi vind. Het is belangrijk om te onthouden dat:

  1. Je foto’s moeten kwalitatief goed zijn en allemaal hetzelfde thema hebben voor een mooie feed.
  2. Je kan foto’s recyclen door een throwback te plaatsen.
  3. Een stilleven kan extra opvulling geven aan je Instagram feed en kost vaak minder tijd om te maken.
  4. Gebruik hashtags en plaatsen, hierdoor ben je makkelijker vindbaar.
  5. Tag merken: de merken van je kleding, make-up, elektronica, etc.
  6. Volg veel andere vloggers en social influencers, hierdoor kunnen volgers je sneller tegenkomen op de verkenningspagina.

Snapchat: foto’s of korte filmpjes die voor een gelimiteerde tijd te zien zijn. Snapchat is voor persoonlijk gebruik al lang bekend, maar het wordt nu steeds vaker ook professioneel gebruikt. Dit klinkt misschien saai, maar dat hoeft het zeker niet te zijn.

  1. Hou het simpel zonder script.
  2. Doe alsof je met vrienden communiceert.
  3. op Snapchat lijkt er minder afstand te zitten tussen jou en de kijker. Maak daar gebruik van om nieuwe video’s aan te kondigen of spannende projecten.

Wanneer?

Wees actief. Dit klinkt misschien logisch, maar wordt echt niet altijd gedaan. Mensen lachen iemand als Kylie Jenner uit omdat ze elke 5 minuten een selfie plaatst, maar als ze dit niet deed had zij geen 77 miljoen volgers gekregen op Instagram.

Het is belangrijk om te onthouden dat elk platform anders is. Op Twitter moet je namelijk veel actiever zijn dan op Instagram. Terwijl op twitter 5 berichten per dag als ideaal wordt gezien is dit voor Instagram minder met 1 á 2 posts per dag.

Twitter: beste tijd van 13:00 tot 15:00

Instagram: geen slechte tijd. Van 14:00 tot 15:00 of na 20:00 uur het beste.

Snapchat: omdat je posts niet opgeslokt worden tussen alle anderen en 24 uur te zien blijven zijn er geen slechte momenten op te posten.

De tijden die je kiest om te plaatsen kunnen verschillen. Als je een jongere doelgroep hebt die naar school gaat kan 4 uur een goede tijd zijn wanneer zij net uit school komen of om 8 uur wanneer ze wakker worden.

Een vast schema op de minuut hoeft niet, maar zorg ervoor dat je aanwezig blijft. Als jij je volgers geen content geeft gaan ze het ergens anders zoeken.

Weet jij nog tips voor anderen of heb je een vraag die je graag beantwoord wilt hebben? Begin dan vooral een gesprek in de comments.

Bron: https://nl.pinterest.com/pin/47991552258525174/

Advertenties

11 Comments Voeg uw reactie toe

  1. dominiqueluursema schreef:

    Zeer handige tips, als vlogger zou ik hier echt iets aan hebben! Ik ben zelf geen twitteraar, maar na dit artikel ben ik toch wel nieuwsgierig geworden.

    Liked by 1 persoon

  2. nesrinechaara schreef:

    Wat een handige tips! Ik wist niet dat er ideale tijdstippen waren om berichten te plaatsen! Facebook kan ook handig zijn voor vloggers, hoe denk jij hierover?

    Liked by 1 persoon

    1. ilanaglas schreef:

      Jaa Facebook kan zeker handig zijn. Ik heb ervoor gekozen om dit medium niet in mijn artikel te verwerken, omdat de doelgroep van Facebook ouder is dan die van vloggers. Ook blijkt uit onderzoek dat de doelgroepen van vloggers of helemaal niet of weinig gebruik maken van Facebook. Het ligt dus heel erg aan jouw doelgroep, maar als jouw doelgroep iets ouder is dan gemiddeld is het wel handig om te gebruiken.

      Liked by 1 persoon

      1. nesrinechaara schreef:

        Bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag. Ik snap nu waarom je Facebook niet in je artikel hebt verwerkt.

        Like

  3. maaikevanbulderen schreef:

    Handig artikel, heel erg duidelijk en overzichtelijk geschreven. Vooral omdat ik er al een tijdje over na zit te denken om zelf te gaan vloggen en dan zijn deze tips meer dan welkom. Welk platform heeft jouw voorkeur? Groetjes, Maaike

    Liked by 1 persoon

    1. ilanaglas schreef:

      Leuke reactie, dankjewel. Mijn voorkeur gaat uit naar Instagram, ik vind sommige foto’s die geplaatst worden erg inspirerend en heel mooi.

      Like

  4. fayecelik schreef:

    Wat een goede tips Ilana! Heel leuk om te lezen dat er ook bepaalde tijden zijn wanneer je bijvoorbeeld het best een tweet kan plaatsen. Ik ga dat zeker onthouden voor later!

    Like

  5. babetmilou schreef:

    Hoi Ilana! Zeer interessant wat je allemaal schrijft. Je vertelt dat hashtags op Twitter heel belangrijk zijn. Denk je dat het handig is om hashtags te gebruiken die op dat moment ‘trending’ zijn? Het kan dan natuurlijk ook zo zijn dat jouw tweets in de grote massa verdwijnt..

    Liked by 1 persoon

    1. ilanaglas schreef:

      Hi Babet, wat een leuke reactie en bedankt voor je vraag. Ik denk zeker dat dit kan helpen om nieuwe mensen kennis te laten maken met jouw twitter. Dit kan je doen door bijvoorbeeld een tv programma te volgen en mee te tweeten of hou de trends in de gaten voor onderwerpen die interessant zijn voor jou.

      Liked by 1 persoon

  6. Nisha schreef:

    Wat interessant dat je het vanuit verschillende social media analyseert. Welke social media gebruik jij het liefst, met al deze punten in je achterhoofd?

    Like

    1. ilanaglas schreef:

      Hi Nisha, wat een leuke vraag. Als ik naar bovenstaande punten kijk gebruik ik het liefste Twitter. Hiermee kan je toch het beste meer engagement creëren met je volgers en toch nog nieuwe volgers erbij krijgen.

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s