2016: Mr. robot voor de klas?

Het onderwijs is continu in beweging en verandert van dag tot dag. Logisch natuurlijk, want waar zouden we zijn zonder goed opgeleide mensen? Het onderwijs is door de jaren heen al redelijk gepromoveerd. Op weinig scholen wordt nog gebruik gemaakt van krijtboorden en kralenrekjes om optellen en aftrekken te leren zijn ook alweer verleden tijd. Kinderen leren op laptops, kijken naar smartboards en lezen vanaf tablets. Het onderwijs verandert, maar is het ook al tijd om die suffe docenten achter het boord te vegen en robots voor de klas te zetten?

De mogelijkheden van een robotdocent                                                                                                 In het basisonderwijs is de robot voornamelijk heel goed inzetbaar als leermiddel. De meest voor de hand liggende toepassingen voor de robot zijn het overhoren, instructie geven of reflecteren. Daarnaast ziet de Nao-robot er ‘vriendelijk’ uit, kan zelf praten en hij verstaat zelfs mensen, of nou ja de meest voorkomende gesproken taal. Hij kan gezichten en objecten herkennen, aanrakingen ‘voelen’ en voorwerpen of zichzelf verplaatsen.

Robots kunnen worden ingezet bij kinderen met bijvoorbeeld concentratieproblemen of vormen van autisme. De robot is geduldig en maakt geen onverwachte bewegingen of opmerkingen. Hij toont enige vorm van emotie en kan emoties nog beter herkennen. Hij laat autistische kinderen zich veilig voelen. En uit praktijkonderzoek blijkt ook dat de kinderen naar de robot luisteren en zelf gemakkelijker durven te praten.

“Als je niet snapt hoe bepaalde dingen kunnen werken, lijkt het allemaal één grote tovershow”

In het voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs is de robot ook als leermiddel in te zetten, maar hier is het nog iets ingewikkelder. De mogelijkheden zijn bijvoorbeeld het geven van instructies en het helpen met het opstarten van praktijkopdrachten.

Ook bij het oefenen van een sollicitatiegesprek voor een stage wordt door leerlingen geoefend met de robot. En dan vraagt u zich wellicht af waarom een persoon niet goed genoeg is. Nou, een robot is op elk moment in elk gewenst karakter te programmeren en hoe gemakkelijk is dat?

Natuurlijk is niet alles beter met een robot. En daarom wordt er bij veel scholen nog terughoudend gereageerd wanneer men vraagt naar de interesse voor robots. Dat heeft vaak te maken met een gebrek aan kennis en vooral het gebrek aan ervaring speelt een grote rol. Als je niet snapt hoe bepaalde dingen kunnen werken, lijkt het allemaal één grote tovershow.

Maar juist daarom is het voor scholen, docenten en kinderen belangrijk om wel te ontdekken waar deze technologie hen kan brengen. Want zoals hierboven al uitgelegd is, ligt er een wereld aan mogelijkheden open wat betreft robots. En daarbij zijn kinderen de toekomst in een samenleving waarin er steeds meer robots en machines werkzaam zullen zijn. Waarom zou je niet bij hun beginnen?

Worden docenten ingeruild door robots?                                                                                     Een robot voor de klas zetten om les te geven, het ziet er leuk uit, maar bevordert niet per se een effectiever leerproces. Robots kunnen bijvoorbeeld niet beter onderwijs aanbieden dan een tablet met dezelfde software. Daarnaast kan een robot de informatie die binnenkomt uit gesprekken nog niet goed analyseren of er direct en gepast op reageren. En het allerbelangrijkste is misschien toch wel het inlevingsvermogen van een robot. Op dit moment gaat dat ook nog niet diep genoeg, mede doordat die regels in de software vastgelegd zijn. En ook de fijne motoriek en het vermogen om menselijk gedrag te interpreteren is nog lang niet genoeg ontwikkeld om een robot geloofwaardig en zinvol alleen voor de klas te laten staan.

“De docent van vlees en bloed blijft, maar zal worden ondersteund door een robocoach”

Hoe kan de toekomst er uit gaan zien in het onderwijs? Michael van Wetering is expert innovatie met ICT en ICT-infrastructuur bij Kennisnet en ziet juist heel veel mogelijkheden in robots en dan voornamelijk de wisselwerking tussen mensen en machines.“De vraag is alleen hoeveel verantwoordelijkheid we aan een robot willen geven. En daarbij kunnen we het woord ‘robot’ loslaten omdat het vooral om de software gaat die erachter zit”,  aldus Michael.

Zo’n software kan bijvoorbeeld wel inschatten dat een leerling een bepaalde opdracht beter op een lager niveau kan oefenen als het al een aantal keren fout gaat. Op die manier kun je leerlingen echt onderwijs op maat bieden. En sommige software hebben zich daar ook al in bewezen. Rekentuin is een software waarin docenten precies kunnen zien wat de voortgang met rekenen bij de leerlingen is. De docent kan hier dan precies in zien wie er extra hulp of uitleg nodig heeft.

“Docenten hoeven zich echt geen zorgen te maken over hun toekomst. Er zijn een aantal taken, zoals het nakijken van een rekensom, die heel goed te programmeren zijn voor robots en software. Daardoor krijg je als docent meer tijd voor zaken die robots niet kunnen. Bijvoorbeeld het coachen van de leerlingen, sociale interactie en emotionele ondersteuning.”

Kortom, er komen hele bijzondere mogelijkheden aan omtrent robotisering in het onderwijs, maar dat ene stukje menselijkheid moet nog wel geprogrammeerd worden. Dus sluit ik voor nu af met de geruststellende woorden: “De docent van vlees en bloed blijft, maar zal worden ondersteund door een robocoach”

Advertenties

7 reacties Voeg uw reactie toe

  1. lisavdam schreef:

    Ik ben erg benieuwd naar jou mening over robots in de klas! Hoe zou jij het vinden om les te krijgen van een robot?

    Like

    1. laurabouman schreef:

      bedankt voor je reactie! Dat is inderdaad een goede vraag. Ik vind de innovatie ontzettend interessant, maar kan me nog niet helemaal voorstellen dat ik les zou krijgen van een robot. Maar wie weet als het idee wat bekender en normaler wordt, dat ik er ook aan gewend raak en niet zonder zou willen!

      Like

  2. lisaahubertss09 schreef:

    Dit is op MICwatching.nl herblogden reageerde:

    Interessant artikel Laura, toch hoop ik voor later dat er ook nog een levende docent voor in de klas staat. Maar een robot is een leuke en leerzaam afwisseling voor de kinderen. Zou jij later willen dat jouw kinderen les krijgen van een robot?

    Liked by 1 persoon

    1. laurabouman schreef:

      Veel mensen hebben inderdaad die wens, dus ik snap jou ook volledig. Ik zie het wel voor me om robots voor de klas te hebben bij mijn kinderen, omdat de technologie dan nog genoeg tijd heeft om te ontwikkelen. Zie jij dit ook zo?

      Like

  3. lisaahubertss09 schreef:

    Interessant artikel Laura, toch hoop ik voor later dat er ook nog een levende docent voor in de klas staat. Maar een robot is een leuke en leerzaam afwisseling voor de kinderen. Zou jij later willen dat jouw kinderen les krijgen van een robot?

    Like

  4. Viannebolderdijk schreef:

    Als ik terugdenk aan mijn jeugd op de basisschool koester ik juist al die ‘ouderwetse’ dingen. Het hield het onderwijs persoonlijk en gezellig. De robots brengen natuurlijk ook veel voordelen met zich mee, maar ik betrap mezelf erop dat ik toch hoop dat mijn kinderen nog een mens als docent zullen hebben.

    Denk je dat robots straks ook een deel van de opvoeding zullen overnemen? Moeten we daar bang voor zijn?

    Liked by 1 persoon

    1. laurabouman schreef:

      Ze zouden de opvoeding zeker deels overnemen, wat veel technologische apparaten eigenlijk al doen (denk aan tablets en laptops). Maar er blijven menselijke dingen zoals emoties die op dit moment nog onmogelijk zijn voor een robot. Dus in de nabije toekomst niet, wie weet wat de ontwikkelingen kunnen brengen. Ik ben zeker niet bang, jij wel?

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s