Zo creëer jij in 5 stappen een succesvol samenwerking met influencers

on

Influencer marketing; de trend van nu. Het is het inzetten van invloedrijke personen om de doelgroep zo gericht mogelijk te bereiken. Je maakt gebruik van het bereik en vooral de impact van een influencer om een specifieke doelgroep te bereiken.

Influencer marketing is eigenlijk niets nieuws. We zijn al jaren bezig met het inzetten van beroemdheden om een bepaald merk te promoten. Maar met de komst van sociale media is het toepassen van influencer marketing een hele andere weg ingeslagen. Wil jij als merk en succesvolle influencer-marketingcampagne beginnen maar heb je geen idee hoe? In deze 4 stappen leg ik uit hoe jij een succesvolle samenwerking aangaat met een influencer.

  1. Stel vast waar jij voor staat

Een influencer inzetten voor een merk is natuurlijk hartstikke leuk maar vrijwel nutteloos als het niet aansluit aan de boodschap die jij als bedrijf of merk wilt overbrengen. Het is daarom belangrijk dat je als merk eerst goed kijkt waar jij voor staat en wat jouw product voor toevoegde waarde geeft voor de influencer en zijn doelgroep. Ook is het alvast handig om te gaan kijken wat je wilt gaan bereiken met de influencer-marketingcampagne. Gaat het om meer sales of meer volgers op je eigen kanaal? Door het doel vast te stellen en te kijken waar jij voor staat, wordt het gemakkelijker om een passende influencer te zoeken voor jouw campagne.

  1. Zoek een influencer die matcht

Nadat je hebt vastgesteld waar jouw merk voor staat en wat je wilt gaan bereiken met een samenwerking, is het tijd om op zoek te gaan naar een passende influencer. Een merk ziet een influencers met een hoog aantal volgers vaak gelijk al als een passende match. Natuurlijk zijn de aantal volgers een belangrijke factor in het succes van de campagne, maar in een succesvolle influencer-marketingcampagne gaat het om meer dan volgers. Want wat heeft de doelgroep van de vlogger Enzo Knol, die bestaat uit een miljoen abonnees, aan een beauty product terwijl hij veel tijd besteed aan het spelen van games? Eigenlijk vrijwel niets. Het is dus belangrijk om niet alleen te kijken naar de volgers maar ook naar het concept van de influencer, de interactie die de influencer heeft met zijn doelgroep en de engagement.

  1. Denk na over de benadering 

Als er een passende infleuncer is gevonden is het tijd om de influencer te benaderen. Veel influencers werken samen met (media)bureaus, maar er zijn ook veel influencers die zelf goed bereikbaar zijn via de mail. Mails met een persoonlijke benadering trekken vaak gelijk de aandacht. Als een mail begint met “Beste blogger/vlogger” lijkt het als snel of de mail in één keer naar een grote groep is verstuurd. Research doen naar de influencer wordt zeer op prijs gesteld en geeft ook gelijk duidelijk waar de infleuncer voor staat. Het bekijken van de about-pagina op de website of het bezoeken van de LinkedIn pagina is vrijwel zo gedaan en kan al veel informatie geven over een persoon.

  1. Kom met een passende vergoeding voor de influencer

Als je hebt nagedacht over hoe je de influencer gaat benaderen is de volgende stap beschrijven hoe je de samenwerking voor je ziet. Je kunt de influencer bijvoorbeeld meerdere opties geven, zodat je de influencer de ruimte geeft om een keuze te maken die ze zelf aantrekkelijk vinden. Ook kan het handig zijn om alvast de voorwaarden voor een succesvolle samenwerking te vermelden. Als het gaat om een tweet zou één van de voorwaarden kunnen zijn dat de tweet op een bepaald tijdstip geplaatst moet worden.

Maar hoe vergoed je deze samenwerking nou precies? Je kan ervoor kiezen om een gratis product op te sturen in ruil voor een video, een bericht op social media of een blogartikel. Een gratis product is vaak al voldoende, maar het kan zijn dat een influencer ook nog vraagt naar een aanvullende financiële vergoeding.

  1. Analyseer!

Als laats is het belangrijk het succes van de influencer-marketingcampagne te analyseren en te bespreken met de influencer. Welke berichten en welke video’s genereerde de meeste sales? En welke berichten moeten nog worden bijgestuurd?

Door gebruik te maken van Google Analytics kan er worden gemeten hoe groot de invloed van de influencer nou werkelijk is. Laat de influencer feedback geven op de content en bespreek wat jullie samen nog beter kunnen doen in de toekomst!

Door deze 5 stappen toe te passen wordt jouw influencer-marketingcampagne zeker een succes. Heb je iets aan mijn stappenplan gehad? Of heb je nog andere tips? Laat het achter in de reacties!

Advertenties

14 Comments Voeg uw reactie toe

  1. dominiqueluursema schreef:

    Wat een leuke schrijfstijl heb je Faye! Ik denk dat bedrijven met deze 5 stappen zekerheid hebben op een succesvolle samenwerking met een influencers!

    Like

    1. fayecelik schreef:

      Hey Dominique, dankjewel voor het compliment! Heb je mijn andere artikel ook bekeken? Daar vertel ik hoe je als bedrijf een succesvolle samenwerking aan kunt gaan. Hierbij de link: https://micwatching.nl/2016/10/26/zo-creeer-jij-in-5-stappen-een-succesvol-samenwerking-met-influencers/

      Liked by 1 persoon

  2. ilanaglas schreef:

    Wat een prettig opgezet artikel. De verschillende stappen maken het heel overzichtelijk. Ik vond het kopje analyseren ook erg interessant met een paar goede tips.

    Like

    1. fayecelik schreef:

      Hi Ilana, wat fijn om te horen! Ik hoop dat je gebruikt kunt maken van mijn tips. Als je nog vragen hebt dan hoor ik het graag!

      Like

  3. nesrinechaara schreef:

    Wat een handige stappen als je Influencer Marketing wilt inzetten. Welke bedrijven maken volgens jou erg goed gebruik hiervan?

    Like

    1. fayecelik schreef:

      Hoi Nesrine, wat leuk om te lezen dat je de tips handig vond! Persoonlijk vond ik actie die Albert Heijn had ingezet om meer engagement te creëren een succesvolle en leuke actie.

      Ze maakte gebruik van Nederlandse bloggers met het doel veel producten verkoopt waarmee je gemakkelijk gezonde maaltijden kunt maken. Dit deden ze door de bloggers op hun sociale mediakanalen een foto te laten opladen van een salade die zij voor Albert Heijn hadden samengesteld.

      Liked by 1 persoon

      1. nesrinechaara schreef:

        Hi Faye, die actie heb ik voorbij zien komen inderdaad. Blogger/vlogger Annic van Wonderen deed ook mee aan deze actie. Leuk om te weten dat jij dat een leuke actie vond.

        Like

  4. babetmilou schreef:

    Hi Faye, goed artikel! Enorm handige informatie om te weten. Wat denk jij: is het handiger om influencers in te zetten om meer sales te krijgen of meer volgers?

    Like

    1. fayecelik schreef:

      Hi Babet! Zelf denk ik dat het bij influencer marketing niet zo zeer gaat om het krijgen van meer sales of volgers maar juist om het creëren van engagement of naamsbekendheid. De volgers en de sales zullen daarna vanzelf wel komen. Wat is jouw mening hierover?

      Liked by 1 persoon

      1. babetmilou schreef:

        Ik denk dat ook. Daarnaast kun je bijvoorbeeld mensen opsporen om dat merk ook te volgen op social media. Influencers regelen dus vooral leads denk ik.

        Like

      2. fayecelik schreef:

        Hi Babet, hier ben ik het helemaal mee eens!

        Like

  5. bentedj schreef:

    Goed geschreven! Welke influencers vind je zelf eigenlijk goed?

    Like

    1. fayecelik schreef:

      Hi Bente, dankjewel! Zelf vind ik Monica Geuze altijd fijn omdat ik bij haar het gevoel heb dat ze haar echte mening geeft over een product. Het komt bij haar altijd heel natuurlijk over. Welke influencers vind jij leuk?

      Like

      1. bentedj schreef:

        O leuk! Dankje voor je reactie. Ik ga snel dan eens kijken hoe zij dat doet. Ik ken zelf niet echt influencers maar ik denk dat nu ik er meer over gelezen heb ik me er ook meer in ga verdiepen! Succes verder!

        Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s