Wanneer zet je als bedrijf influencer marketing in?

Een tweet waar een bepaald product de aandacht heeft, een Instagram foto waar wordt doorverwezen naar een merk of zelfs een YouTube video waarin het product gebruikt wordt; we zien het steeds vaker voorbij komen. Het is allemaal een onderdeel van het zogeheten influencer marketing. Maar wat is het precies? En wanneer zet jij als merk influencer marketing in?

 

Influencer marketing is kortgezegd het inzetten van invloedrijke personen om de doelgroep zo gericht mogelijk te bereiken. Je maakt gebruik van het bereik en vooral de impact van een influencer om zo een specifieke doelgroep te bereiken. Neem als voorbeeld singer-songwriter Camila Cabello die op dit moment een Instagram account heeft met 7 miljoen volgers. Een enkele post waarin Cabello een EOS product promoot levert haar al een flink geldbedrag op. Natuurlijk is niet elk bedrijf in staat om een groot geldbedrag neer te leggen en kan het ook doormiddel van het weggeven van een gratis product die de influencer dan enkel moet noemen in een video. Nederlandse vlogger Monica Geuze is hier een voorbeeld van. Zo is er vaak te zien hoe ze een nieuw product toegestuurd krijgt in haar vlog. Ze beschrijft wat het product inhoudt en geeft hier kort haar mening over. 

Er bestaat geen standaardregels waaraan een bedrijf moet voldoen om influencer marketing in te zetten maar het is belangrijker te kijken naar waar de specifieke doelgroep zich bevindt. Wanneer influencer marketing wordt ingezet hangt af van het doel, de doelgroep en wat jij als merk doormiddel van de influencer wilt aanbieden. Een aantal redenen zouden bijvoorbeeld kunnen zijn het genereren van naamsbekendheid, het promoten van je eigen social mediakanaal, het creëren van engagement of het lanceren van een nieuw product.

Naamsbekendheid genereren

Een influencer-marketingcampagne is een uitstekkende manier om de naamsbekendheid van jouw merk te generen. Vooral beginnende en kleine merken zullen veel succes boeken met het inzetten van een influencer omdat ze zelf nog geen netwerk met vaste klanten of fans hebben opgezet. Zo gebruikt het merk Hairburst gebruik van verschillende Instagram modellen om het product te promoten. Het merk stuurt het product naar een aantal influencers met een groot bereik en laat de influencer een bericht plaatsen op hun social media kanalen. Zo is het product gelijk geïntroduceerd bij de doelgroep en fans van de influencers.

 

Promotie voor je eigen social mediakanalen

Het kan zijn dat jij als merk wel al voldoende naamsbekendheid hebt, maar dat blijkt dat de social mediakanalen achter lopen. Zo kan het zijn dat je net een Snapchat account bent begonnen maar het account vrijwel geen bereik genereert. Dit probleem kan worden verholpen doormiddel van een Snapchat take over. Een Snapchat take over houdt in dat een influencers voor een bepaalde tijd het social media account overneemt en zijn eigen content op het social mediakanaal plaatst. De fans van de influencer voegen hierdoor jouw Snapchat kanaal toe, waardoor er een groot bereik op Snapchat ontstaat. Het is hier wel belangrijk dat de influencer voldoende vrijheid krijgt om content te plaatsen op zijn eigen manier zodat de doelgroep hier herkenning in ziet.

Creëren van engagement

Influencers staan dichtbij de doelgroep en kunnen gemakkelijk een gesprek aangaan. Vaak worden het aantal volgers of het bereik gezien als een succesfactor maar dit is niet het enige wat van belang is. Bereik is belangrijk, maar engagement, daar gaat het om. Dit krijg je eerder voor elkaar als je een influencer inzet die een hechte groep fans heeft die betrokken zijn bij de influencer. Ze zijn betrokken bij de influencer en zullen dus betrokken worden met jouw merk. Zo zorg je er voor dat de merkbeleving zich steeds verder uitbreidt.


Lancering van een nieuw product

Het lanceren van een nieuw product lijkt veel op generen van naamsbekendheid voor je beginnende merk. Je hebt een product die bij de doelgroep nog niet bekend is. Een influencer die past bij de boodschap van het merk en het product zullen al snel zorgen voor een succesvolle influencer-marketingcampagne. Hierdoor breng je namelijk het product gelijk onder de aandacht bij de specifieke doelgroep. Het plaatsen van een tweet of foto op Instagram is zo gedaan maar is zo gelijk geïntroduceerd bij de doelgroep.

Dus heb jij als beginnend bedrijf moeite met het generen van naamsbekendheid? Of is het bereik op je social mediakanalen niet zo groot als jij zou willen dat het is? Denk dan na over het inzetten van een influencer. Heb je hulp nodig bij het creëren jij van een succesvol samenwerken met een influencer? Lees dan dit artikel waarin ik uitleg hoe je in 5 stappen een samenwerking aangaat!

Advertenties

16 reacties Voeg uw reactie toe

  1. dominiqueluursema schreef:

    Influencer marketing is voor mij helemaal duidelijk geworden na het lezen van dit artikel!

    Like

    1. fayecelik schreef:

      Hoi Dominique, fijn om te lezen dat influencer marketing voor jou nu helemaal duidelijk is! Denk je er zelf ook over na om gebruik te maken van influencer marketing?

      Liked by 1 persoon

      1. dominiqueluursema schreef:

        Hoi Faye, ja ik denk dat ik later zeker gebruik zal maken van deze manier van adverteren!

        Like

  2. ilanaglas schreef:

    Heel handig alle tips tussendoor! Ik ga ze zeker nog een keer gebruiken.

    Like

    1. fayecelik schreef:

      Hi Ilana, dat is leuk om te horen! Heb je al een idee hoe je dit gaat aanpakken? Als je hulp nodig hebt bij het aangaan van een samenwerking met een influencer is het handig om mijn andere artikel ook nog even te bekijken.

      Hierbij de link: https://micwatching.nl/2016/10/26/zo-creeer-jij-in-5-stappen-een-succesvol-samenwerking-met-influencers/

      Like

  3. nesrinechaara schreef:

    Interessant artikel. Influencer marketing is natuurlijk op dit moment helemaal in, denk jij dat we er nog steeds gebruik van maken over tien jaar?

    Like

    1. fayecelik schreef:

      Hi Nesrine, wat leuk om te horen dat je het artikel interessant vond! Ik denk zeker dat wij over tien jaar nog gebruik zullen maken van influencer marketing. Eigenlijk maken we al een hele lange tijd gebruik van influencer marketing. Het inzetten van beroemdheden om een product of merk te promoten is dan ook iets wat altijd wel zal bestaan. Er komen altijd nieuwe beroemdheden bij die weer andere doelgroep aantrekken en zo blijven er mooie samenwerkingen ontstaan met bedrijven. Hoe denk jij hier zelf over? Ik ben benieuwd naar jouw mening!

      Liked by 1 persoon

      1. nesrinechaara schreef:

        Ik denk dat het inzetten van beroemdheden om producten te promoten ook iets is wat nog verder zal ontwikkelen in de toekomst. Ik vraag me alleen af of wij niet een overvloed aan influencers gaan krijgen. Hoe kijk jij hier tegenaan?

        Like

      2. fayecelik schreef:

        Ik denk dat er nooit een overvloed aan influencers zullen komen omdat er ook altijd nieuwe bedrijven zullen opstaan. Hoe meer influencers er zijn, hoe meer goede matches er gemaakt kunnen worden. Hoe denk jij hier over Nesrine?

        Liked by 1 persoon

      3. nesrinechaara schreef:

        Influencers komen en gaan. Ik denk dat er nu meerdere bedrijven zijn die hier gebruik van maken dan een aantal jaar geleden, maar daar is kennelijk vraag naar dus ook ik denk dat er niet snel een overvloed aan influencers zal zijn.

        Like

  4. babetmilou schreef:

    Hoi Faye, interessant artikel. Ik vroeg me af: zou jij als marketeer eerder kiezen voor veel influencers met kleinere doelgroepen of één influencer met een grote doelgroep?

    Like

    1. fayecelik schreef:

      Hi Babet, dankjewel voor je reactie! Zelff vind ik dat het heel erg ligt aan het product of merk, de influencer en aan het doel van de campagne. Zo is een kleinere doelgroep bijvoorbeeld beter voor het creëren van engagement maar kan een grote doelgroep beter zijn voor naamsbekendheid. Hoe denk jij hier over?

      Liked by 1 persoon

      1. babetmilou schreef:

        Daar kun je wel eens gelijk in hebben Faye! Bij een kleine doelgroep kun je natuurlijk de influencer zelf ook nog laten meedoen in het gesprek met zijn of haar fans.

        Like

  5. bentedj schreef:

    Hi Faye, interessant artikel maar waar ik zo benieuwd naar ben: voor wat voor bedrijven is influencer marketing zinloos? Of is dat voor geen enkel bedrijf zinloos?

    Like

    1. fayecelik schreef:

      Hi Bente, wat leuk dat je het artikel interessant vond! Zelf vind ik dat influencer marketing eigenlijk voor elk bedrijf wel zin heeft. Het is alleen wel belangrijk om te kijken naar een influencer die bij het bedrijf past en wat je precies wilt gaan bereiken. Het ligt niet perse aan het bedrijf zelf maar meer aan wat het bedrijf wilt bereiken. Geeft dit antwoord op je vraag?

      Like

      1. bentedj schreef:

        Ja, duidelijk antwoord! Dankje!

        Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s