Daarom gaat VR sportuitzendingen veranderen, maar in 2017 nog niet

Er waren amper toeschouwers bij het afgelopen WK wielrennen in Qatar. Hier en daar liep er een verdwaalde man rond, verder moesten de renners het doen met de aanmoedigingen van de officials langs het parcours. Geen animo van de lokale bevolking. Is hier onbewust een blik geworpen in de toekomst? Zullen de toeschouwers voortaan thuis blijven, op de bank zittend, terwijl ze in hun schijnwerkelijkheid aan de finish staan? Allemaal mogelijk gemaakt door de Virtual Reality headsets. Is dit realistisch? En zo ja, wanneer kunnen we dit verwachten? Vraagstukken waar over wordt nagedacht binnen de sportwereld.

Stand van zaken

Voor live-uitzendingen en televisie wordt er door tech giganten, zoals Facebook, veel geld gestoken in de ontwikkeling van VR. De eerste effecten zijn al zichtbaar voor de sportliefhebber. Tijdens de Olympische Spelen in Rio werden een aantal evenementen uitgezonden in VR, zoals de openingsceremonie. Overigens niet rechtstreeks. Een ander voorbeeld is het bedrijf Oculus. Zij hebben in samenwerking met de Amerikaanse basketbalbond NBA, de vijfentwintig minuten durende VR documentaire “Follow My Lead: The Story of the 2016 NBA Finals” gemaakt. Absoluut een aanrader! Het is de langste VR sportfilm tot nu toe.

nba-finalsEen beeld uit de documentaire “Follow my lead: The Story of the 2016 NBA Finals”

Sportuitzending

De eerste VR live-uitzendingen zijn afgelopen zomer gemaakt tijdens de Masters, het grootste golftoernooi van Amerika. Het levert hier en daar een uitzinnige reactie op, zoals van journalist John Garrity.

Next year I’ll be covering the Masters from the aforementioned sofa” John Garrity

Bij de Masters maakte NextVR een live-uitzending voor twee holes. Bezoekers konden de golfers volgen met een VR headset op. Het leek alsof je de golfers kan aanraken en Garrity vond de kwaliteit erg goed. Dat geldt lang niet voor iedereen.

NextVR is een voorloper in live-uitzendingen van sportevenementen en heeft met bijna alle grote Amerikaanse sportbonden contracten gesloten. Deze week is bekend gemaakt dat aankomend seizoen tijdens elke speelronde in de NBA, een wedstrijd in VR wordt uitgezonden.

Slechte kwaliteit

Tegenover de uitzinnige reacties en de vele deals die gesloten worden, staan kritische geluiden. Zo is de kwaliteit juist niet goed. Dit ligt onder andere aan de mobiele telefoons die een limiet hebben voor het aantal pixels, waardoor de resolutie slecht is. En zonder een app op je mobiele telefoon kan je geen VR uitzending volgen. Dit geeft eerder het idee dat je terug in de tijd gaat, wat voor de echte fanaten, gadget freaks en andere ‘early adopters’ geen probleem is. Zij kijken door de beperkingen heen en zien een product met perspectief. Voor de grote meerderheid is dit lastig en zij zullen pas aansluiten als het product completer is, terwijl je deze meerderheid nu nodig hebt.

De kwaliteit van het product zal omhoog gaan als de markt groeit, waardoor het maken van VR uitzendingen voor alle producenten rendabel wordt. Want het maken van een VR uitzending is duur en ingewikkeld. Er is een veelvoud aan camera’s nodig waardoor het maken van de juiste beelden moeilijk is. Laat staan het bepalen van de juiste hoeken en beelden door een regisseur bij een live-uitzending.

Verkoop headsets

De hardware markt is absoluut aan het groeien maar de huidige verkoopcijfers lopen uiteen. Een aantal analisten schatten de verkoopcijfers op miljoenen, waarin Samsung marktleider is met vijf miljoen verkochte headsets, die voornamelijk worden verkocht voor gamen.

verkoop-vr-headsetsIn totaal zijn er 12.2 miljoen headsets verkocht. Dat zal stijgen naar 40 miljoen in 2018. Een schrijntje vergeleken met de ruim 1.4 miljard verkochte smartphones in 2015. Daarnaast is er geen consensus over de verkoopcijfers. Zo bracht HTC zelf cijfers naar buiten, waaruit blijkt dat er 100.000 headsets zijn verkocht van de headset die sinds maart 2016 op de markt is. De andere spelers hebben tot nu toe geen cijfers naar buiten gebracht, wat duidt op pessimistische cijfers en die liggen mogelijk ver af van de miljoenen waarover wordt gesproken.

Sociale beperking

Een ander nadeel naast de slechte kwaliteit, is het wegnemen van het sociale contact. Sport kijken doe je met vrienden, bij iemand thuis of in de kroeg. Zeker bij grote sportevenementen zoals de Olympische Spelen of het WK voetbal. Pleinen stromen vol en daar is geen ruimte voor supporters met een headset op die allemaal dezelfde wedstrijd kijken, alleen in hun eigen werkelijkheid. Hier zullen de grote bedrijven op moeten anticiperen.

sociale-beperking

Toekomst

De tekortkomingen en beperkingen van VR in de sportwereld zijn overkomelijk. Het zijn opstart problemen van een product dat nog in de kinderschoenen staat. Een aantal consumenten zien deze tekortkomingen al niet en beschouwen het als een volwaardig product, evenals vele grote bedrijven. Dit optimisme is terecht want VR geeft sportuitzendingen en toeschouwers ontzettend veel mogelijkheden:

  • Het is de ultieme sportbeleving voor de supporter. Aan het veld staan bij je favoriete sport, allemaal vanuit de woonkamer. Het geeft een fantastische dynamiek aan het kijken van een sportwedstrijd. Je beleeft een wedstrijd door de ogen van de spelers.
  • Het geeft de supporter meer ‘engagement’ met de sport. Je gaat je onderdeel voelen van de wedstrijd omdat je meer verbonden bent met een club of met je favoriete speler.
  • Het is een alternatief voor het bezoeken van wedstrijden. Supporters met een kleine portemonnee zullen dit een prachtig alternatief vinden en het komt het dichts bij een wedstrijd live bezoeken.

Er moet nog genoeg veranderen en nog niet alle mogelijkheden zijn ontdekt. Dat gaat de komende jaren gebeuren en over een aantal jaar zullen wij daar de vruchten van plukken. Hopelijk zal een wedstrijd dan nog steeds meer toeschouwers trekken dan het WK in Qatar, want er live bij zijn blijft het leukst.

Wat denk jij hiervan? Ik ben erg benieuwd dus reageer!

Advertenties

2 Comments Voeg uw reactie toe

  1. stefaniedeboer schreef:

    Wat een gave ontwikkelingen! Ik merk dat VR in de reclamewereld ook echt serieus wordt genomen, maar wist niet dat de ontwikkelingen al zo rap liepen dat er nu ook daadwerkelijk sportwedstrijden in VR worden uitgezonden. Ik ben benieuwd hoe lang het nog duurt voordat de massa deze ontwikkelingen gaat omarmen.

    Liked by 1 persoon

    1. rubenbruinink schreef:

      Dank voor je reactie Stefanie. Ik ben ook benieuwd waar het gaat eindigen, en inderdaad is de reclamewereld ook aan het ontdekken waar ze VR voor kunnen gebruiken.

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s