#dogood: de 7 beste ngo’s op Instagram!

 

  1. Charity: waterMet meer dan 313.000 volgers op Instagram kun je eigenlijk niet meer om Charity: water heen. En waarom zou je ook? We’re bringing clean and safe drinking water to people in need around the world. Een duidelijke boodschap, waardoor je precies weet op wat voor account je terecht bent gekomen, zonder er eerst doorheen te scrollen. Waar je ook zoekt, Charity: water staat altijd boven in de lijstjes van de beste ngo’s op Instagram. Waarom? Charity: water maakt van zijn volgers echte ambassadeurs door hun de mogelijkheid te geven hun persoonlijke verhalen te delen, hun verjaardagen te doneren en awareness te creëren met hashtags. Ze breken een groot, wereldwijd probleem in kleine stukjes door met korte en minimale, persoonlijke content hun verhaal te vertellen. Daarnaast zijn de leiders van Charity: water zichtbaar op Instagram en snappen ze de essentie van brand consistency: waar je ook kijkt, je komt de kenmerkende gele Jerry Can tegen. O, en geniet vooral van de prachtige foto’s!instagram_advertising_charity
  2. Pencils of Promise

    Pencils of Promise zet zich in voor het verbeteren van onderwijs in Laos, Nicaragua en Guatemala. Op het Instagram-account van deze ‘for-purpose’-organisatie worden individuele kinderdromen gedeeld met ruim 186.000 volgers. Deze dromen worden bijgestaan door concreet opgehaalde bedragen, het aantal kinderen dat door de donateurs van PoP naar school kunnen en korte quotes. Ook PoP heeft het concept van brand consistency begrepen, het gele potlood is namelijk een vaak terugkerend element in de Instagram-posts. Anders dan bij andere ngo’s staat de feed van Pencils of Promise vol met foto’s van kinderen. Blank, zwart, latino, Aziatisch, de boodschap is duidelijk: everyone has promise.pencils-of-promise
  1. Doctors without BordersDe kracht van Doctors without Borders (of Artsen zonder Grenzen) is hun vermogen om levensechte en levensgevaarlijke situaties te delen met het grote publiek. Situaties die we onszelf hier niet kunnen voorstellen en waar we ook niet vaak bij stilstaan. Een dokter die vecht voor de levens van Boko Haram-slachtoffers in Nigeria, een verpleegster die met gevaar voor eigen leven Ebola-patiënten verzorgt in Sierra Leone, een chirurg die oorlogsslachtoffers in Jemen weer laat lopen. Doctors without Borders laat met hele simpele foto’s zien dat er midden in al dat geweld toch mensen zijn die niet opgeven en die zich blijven inzetten voor anderen, zelfs als het ze hun eigen leven kan kosten.Nurse Josie Gilday tending to patients on rounds in the Therapeutic feeding center at the MSF hospital in Lankien, South Sudan.
  2. Oxfam AmericaBij Oxfam America draait alles om de stories. Verhalen om een emotionele connectie te maken met supporters, om te delen en om mensen in nood de kans te geven hun verhaal te vertellen. Oxfam werkt op Instagram graag met posts met een hoge shareability, zoals quotes, pakkende headlines, kleine infographics en cijfers. Een mooi voorbeeld hiervan zijn de facts-not-fears-posts, waarin een vaak uitgesproken angst wordt bestreden met een feit.
  3. United NationsPolitiek en social media. Saai? Integendeel! Via Instagram nemen de United Nations je mee in het politieke landschap en krijg je een kijkje achter de schermen bij een van de meest invloedrijke organisaties ter wereld. Volg wat er in de wereldpolitiek besproken wordt op het gebied van mensenrechten, vluchtelingen, klimaatveranderingen, vrede en nog veel meer. En af en toe een yogaënde Ban Ki-moon, maar dat even terzijde. Ruim 860.000 (!) mensen gingen je voor!Malakal, South Sudan- United Nations peacekeepers from Rwanda wait for orders at the UN Mission in South Sudan (UNMISS) base in Malakal, South Sudan on Thursday, July 14, 2016. (Jane Hahn for Washington Post)
  1. The Birthday Party ProjectEat. Sleep. Party. Repeat. De Amerikaanse organisatie The Birthday Party Project leeft bij dit motto. Hoe meer verjaardagen gevierd worden, hoe beter. Sinds 2012 organiseerde TBPP al meer dan 3000 kinderfeestjes voor meer dan 19.000 dakloze kinderen. Kinderen die in opvanghuizen leven en geen geld hebben om een verjaardag te vieren krijgen de dag van hun leven, waarop ze zich extra speciaal voelen. Hoewel TBPP dus nog maar vier jaar oud is, zijn ruim 6000 Instagram-volgers al getuigen geweest van de mooiste feestjes. Een Instagram-feed vol met kleur, glimlachen, cupcakes, taart, vrolijke kinderen én vrolijke volwassenen om jouw dag een beetje op te vrolijken. Misschien iets kleiner dan de United Nations, maar elke verjaardag is het waard om gevierd te worden. Toch? 
  1. Habitat for Humanity

    Droom jij ervan om je eigen huis te bouwen? Waar zou jij je keuken plaatsen? Hoe zou jij je woonkamer inrichten? Voor mensen van over de hele wereld is het hebben van een veilig huis nog niet eens vanzelfsprekend. Habitat bouwt samen met toekomstige huiseigenaren aan een veilige plek om te wonen. Een huis met stevige muren, schoon water en een sterk dak. Met de hulp van duizenden vrijwilligers worden bestaande huizen opgeknapt en nieuwe huizen uit de grond gestampt. Via Instagram deelt Habitat for Humanity alles met de ruim 36.000 volgers. Van hardwerkende bouwvakkers op de bouwplaats tot fanatieke sponsorloopdeelnemers en van kindertekeningen voor awareness tot gezinnen die eindelijk een thuis hebben.

Benieuwd naar hoe en waarom je Instagram nu precies in moet zetten voor je bedrijf? Lees dan hier wat Bibi daarover schrijft of bekijk hier de video van Iris!

En jij? Welke ngo’s volg jij op Instagram?

Advertenties

4 Comments Voeg uw reactie toe

  1. Sterre schreef:

    Leuk om te lezen over deze ngo’s! Ik volg er zelf geen op Instagram, maar The Birthday Party Project sprak me erg aan.

    Liked by 1 persoon

  2. micheleschloss schreef:

    Het blijkt hier maar weer dat Instagram een ontzettend krachtig medium is om in te zetten voor belangrijke projecten. Leuk artikel!

    Liked by 1 persoon

  3. Iris Starmans schreef:

    Ik vind het erg mooi om te zien dat Instagram ook door NGO’s wordt gebruikt, vooral omdat iedereen er iets anders mee doet. Het is erg mooi om te zien dat je met een simpel social media kanaal zulke goede dingen te weeg kan brengen.
    Ik volg zelf helaas nog geen NGO’s maar ik ga denk ik Charity:water volgen, ik vind hun content erg mooi en hun doel is ook erg duidelijk.

    Iris

    Liked by 1 persoon

    1. Mariëlle schreef:

      Moet je zeker doen, Iris! De Instagram-posts van Charity:water zijn echt schitterend!

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s