Digitale trends in het onderwijs

Naast mijn studie werk ik in de horeca en hier heb ik met heel veel verschillende mensen te maken, man, vrouw, jong, oud, dik en dun, iedereen is bij ons welkom. De zaken gaan goed, tafels zitten vol, er komen heerlijke geuren vanuit de keuken en in de kinderhoek blijft het stil. Hé wacht even, de kinderhoek blijft stil?  Wat mij opvalt is dat onze kinderhoek niet meer zo populair is, terwijl dit altijd wel zo is geweest, het liefst aten de kinderen nog in die hoek. Hoe komt dat dan? Simpel, een duidelijk voorbeeld van de digitalisering. De kinderen blijven aan tafel, stilletjes en gefocust op hun smartphone of tablet.

De samenleving is aan het veranderen en de digitalisering heeft een hele grote invloed op vrijwel alle facetten hiervan, ook op het onderwijs. Het traditionele lesgeven is niet meer, er is ruimte gemaakt voor meer digitale tools en trends. Kinderen worden verwacht op te groeien in de digitale wereld en zich op te leiden voor een beroep in deze, vrij onbekende, toekomst.

Hoe draag je bij aan de digitale ontwikkeling die de kinderen nodig hebben om zich goed voor te bereiden op de digitale toekomst. En hoe kan je deze trends effectief inzetten in het onderwijs?

Hieronder geef ik tips hoe je de digitale trends in kan zetten in het (basis) onderwijs.

Trend 1: Het digitale schoolbord

In 1981 werd de Personal Computer uitgevonden en een paar jaar later werd deze ook geïntroduceerd in het onderwijs. Meestal  werd deze alleen nog maar gebruikt voor eenvoudige reken- en taalprogramma’s. In 1992 is de productie van digitale schoolborden gestart. Het ouderwetse schoolbord waarop met krijt werd geschreven, werd vervangen door een elektronisch schoolbord.

Altijd goed voorbereid

Een digitaal schoolbord heeft ontzettend veel voordelen. Geen getreuzel meer met krijtjes die afbreken, stiften die het niet doen of beamers die nog moeten worden aangesloten als je een filmpje wilt laten zien. Omdat het digibord is aangesloten aan een computer of laptop heb je eindeloos veel mogelijkheden. Je kan nu van te voren een sterke presentatie klaarzetten, makkelijk gebruik maken van Word of Excel, het jeugdjournaal klassikaal terugkijken op het scherm en ook ben je binnen één click verbonden met het World Wide Web. Nog een groot voordeel is dat het bord interactief is, daardoor blijven de kinderen beter geconcentreerd.

Trend 2: De E-reader

Een e-reader is een draagbaar apparaat waarop je documenten kan downloaden om het vervolgens op een makkelijke manier te lezen via de E-reader.  De E-reader heeft een groot geheugen en is in staat om te onthouden op welke bladzijde jij bent gebleven bij de vorige leesbeurt. Kortom: het scheelt onwijs veel papier, dus het is goed voor het milieu en je hoeft je niet elke keer een kromme rug te sjouwen door 5 verschillende boeken mee te nemen.byod-cyod-bg.jpg

Trend 3: De mobiele telefoon

Waar eerst de leraar de belangrijkste persoon was die informatie overdroeg naar de leerlingen, heb je nu je mobiele telefoon. Binnen een paar seconden heb je toegang tot het alles wetende internet. Daarom is het slim om hier zo goed mogelijk op in te spelen en mee samen te werken.

Huiswerk op je telefoon

Er zijn talloze apps ontwikkeld wat het leren een beetje makkelijker maakt. Zo kan je met de app Juf Jannie- Leren lezen voor groep 3, gemakkelijk en op een speelse manier leren lezen en met de app Tafelflitser, leer je binnen no-time alle tafels uit je hoofd.  Zoals ik al eerder vermeldde zijn de kinderen van tegenwoordig allemaal te vinden met een digitaal scherm in hun hand. Ze spelen spelletjes, kijken video’s of hebben contact met hun vriendjes en vriendinnetjes. Waar de kinderen voorheen opzagen tegen het huiswerk wat ze moesten maken, kijken ze er nu naar uit om weer aan de slag te gaan.

Trend 4: Virtual Reality

Na de smartphone-revolutie en de tablet-revolutie lijkt er nu sprake te zijn van een Virtual Reality-revolutie. Grenzen tussen de fysieke wereld en de virtuele wereld vervagen steeds meer. De fysieke wereld verplaatst zich naar de online wereld. Virtual Reality (VR) is  best een oud begrip en is ontstaan in de jaren dertig. VR is een omgeving wat is gesimuleerd door een computer. Hierin worden gebruikers ondergedompeld  in levensechte ervaringen.  De zintuigen worden op een bepaalde manier geprikkeld waardoor de gebruiker denkt dat hij of zij zich echt in die omgeving bevindt.

Virtual Reality tijdens de lessen.

Waar je voorheen met video beperkt was tot één beeld waar naar je kon kijken, kan je met VR alle kanten opkijken en het beleven, vanuit je klaslokaal, alsof je er écht bij bent. Stel dat je aardrijkskundeleraar het heeft over het klimaat in Afrika of over de verschillende culturen over de wereld. Zet je bril op, ontdek en beleef alsof je er écht bij bent.

Educatieve VR-apps:

Deze app is speciaal voor een Cardboard ontwikkeld en bedoeld voor in de klas. Kijk rond onder water, tussen oude ruïnes of op het oppervlak van Mars.

Bekijk de piramiden van Egypte van binnen, beklim de Eiffeltoren in Parijs of breng een bezoekje aan de maan.

Conclusie

Ook ik vind het jammer om te zien dat kinderen steeds minder gaan buitenspelen, zich steeds meer verstoppen achter een scherm, maar kunnen we ons daar nog tegen verzetten? Als je het mij vraagt heeft het geen zin om onze ogen er voor te sluiten, maar ik denk dat we deze ontwikkeling juist moeten  omarmen.  De digitale wereld biedt onwijs veel verschillende mogelijkheden om de kinderen zich zo goed mogelijk te laten ontwikkelen.

Dat er sprake is van een vernieuwende wereld, dat wisten we al. Wat we nu ook weten is dat we dit niet kunnen en mogen negeren.

 

Ik ben erg benieuwd wat jij hiervan vindt! Reacties, tips and tricks zijn dus meer dan welkom!

Advertenties

Één reactie Voeg uw reactie toe

  1. Johan schreef:

    Hi Robin. Mooi artikel! Dank voor het delen. Zelf werk ik, zoals je weet, 17 jaar in het onderwijs en enkele jaren in de game-industrie. Wat interessant is zijn nieuwe vragen: 1) hoe kunnen jongeren om te gaan met de enorme hoeveelheid informatie. Het leggen van verbanden en inzichten wordt daardoor het belangrijkste. Maar wat zijn de hoofdlijnen van inzichten eigenlijk? Kortom: hoe komen leerlingen aan wijsheid om informatie te begrijpen en verbanden te leggen. 2) hersenonderzoek toont aan dat afleiding en multitasken funest voor concentratie, denkvermogen en creativiteit. Doordat we mulitsensorisch leven met continu appjes kunnen we ons nauwelijks terugtrekken. Hoe kunnen we leerlingen leren verstandig om te gaan met prikkels? 3) Maken nieuwe hybride vormen betere ervaringen? Denk aan VR en AR of gamification zoals Pokemon Go. Als de echte en virtuele wereld samenvloeien… wat doet dit voor het lerende vermogen van leerlingen? We nemen aan dat het beter wordt, maar is dat ook echt zo? Deze drie vragen lijken me prima voer voor een volgende blog! Succes! Johan ter Beek

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s