Blogexpert Melle Bouwhuis: ‘Bloggen draait niet meer alleen om een blog hebben’

‘Mijn hele wereld draait tegenwoordig om bloggen en I LOVE IT!’ antwoordde Melle Bouwhuis (29) enthousiast op de vraag wat ze nou eigenlijk met bloggen heeft. Sinds ze vijf jaar geleden terechtkwam op de blog van Cynthia Schultz, is ze gefascineerd door bloggen. ‘Ik dacht: wat is dit en hoe kan iemand hier haar geld mee verdienen? Ik wilde overal het fijne van weten.’ Vier jaar geleden begon ze daarom zelf met bloggen – sinds 2015 op Thank God It Is Monday – en inmiddels werkt ze ook bij Blog Society, het blogplatform van de Telegraaf Media Groep (TMG).

Wat doet Blog Society?
‘Enerzijds zijn we een mediabureau dat bloggers koppelt aan adverteerders. Binnen de TMG is dat erg leuk, we kunnen echt crossmediaal werken. VROUW werkte bijvoorbeeld mee aan een campagne van Bridget Jones, maar wij mochten ook bloggers naar de première sturen. Zo proberen we een heel groot bereik te creëren. Wij verdienen in dit geval geld aan de bemiddeling. Daarnaast bieden we bloggers een platform om in contact te komen met een nieuwe lezersgroep. Op dit moment zijn we bezig om dit platform te optimaliseren, we willen bijvoorbeeld ook onze eigen marketing gaan doen.’

Op welke dingen letten jullie bij het beoordelen van blogs?
‘Het keuren van de blogs gaat nu echt op gevoel. We hebben drie gradaties: brons, zilver en goud. Blogs worden bij ons goud als ze echt een wauw-factor hebben. Een niche, een sparkle, net iets extra’s. Maar het moet echt een blog zijn waarvan je denkt: dit is tof! We kijken dus niet echt naar het aantal volgers, maar meer naar een eigen stijl. Persoonlijkheid is volgens mij echt de kracht van een blogger! Die persoonlijkheid willen we ook graag verkopen aan adverteerders. Ik denk dat dat authentieke steeds belangrijker wordt. Dat is waarom marketing met bloggers zo goed werkt: het is een echt mens dat jou vertelt dat een product leuk/geweldig/fantastisch is, geen reclameman. Waar we verder op letten zijn aantrekkelijke foto’s, een origineel of specifiek onderwerp, de teksten en de lay-out.’

“Grote bloggers komen soms niet meer écht authentiek over.”

Welke veranderingen zien jullie in de blogwereld?
‘Een belangrijke ontwikkeling is dat we merken dat hele grote bloggers soms niet meer écht authentiek overkomen. Als zij een product promoten – waarvoor ze betaald krijgen of niet – dan nemen mensen het soms al niet meer aan. Ze zijn eerder een Bekende Nederlander geworden dan dat leuke buurmeisje waarmee je je kunt identificeren. Het is iets wat we nog niet heel erg hard kunnen maken, maar ik merk het steeds meer. Daar willen we met Blog Society ook wat mee doen, juist omdat we denken dat die blogs die nog niet heel groot zijn, wél heel veel potentie hebben. Dat ze niet met een megabereik komen, wil niet zeggen dat ze geen impact maken.

Een adverteerder vindt bereik juist nog wél heel belangrijk. Hij wil graag weten wat hij ervoor terug krijgt. Als hij 1000 euro investeert, hoeveel conversie komt daar dan uit? Sommige bloggers die wel aangesloten zijn bij een mediabureau – soms zelfs onder een exclusief contract – maar niet het grootste bereik hebben, halen dan ook bijna geen opdrachten binnen.’

“Als je site in de eerste paar seconden niet als mooi wordt beschouwd, is het einde verhaal.”

Welke eigenschappen moet een hedendaagse blogger hebben?
‘Stipt op één dus persoonlijkheid! Maar zeker ook doorzettingsvermogen. Een blog is niet van de ene op andere dag succesvol, dat kost echt tijd. Passie voor bloggen, of in ieder geval liefde voor het onderwerp waar je over schrijft, is ook belangrijk. Kirsten Jassies heeft ooit een keer bij een seminar gezegd dat je kunt proberen om een onderwerp te kiezen en daar twintig sub-onderwerpen of blogposts bij te bedenken. Als je na die twintig nog niet bent uitgeschreven, past het onderwerp echt bij je. Je moet het er helemaal warm van krijgen en er uren over kunnen praten. Dat klinkt cliché, maar het wordt wel steeds belangrijker.

Oog voor vormgeving en creatief zijn is ook wel handig. Mensen worden steeds visueler, dus als je site in de eerste paar seconden niet als mooi wordt beschouwd, is het einde verhaal. We zijn heel erg verwend geraakt door mooie sites en mooi beeld.’

Hoe denk jij over de toekomst van blogs?
‘Hoewel we het steeds meer hebben over YouTube en dergelijke, denk ik dat blogs absoluut zullen blijven bestaan – ook de marketing met blogs. Wel denk ik dat mensen die alleen van hun blog leven, een beetje zullen uitsterven. Het zal steeds meer draaien om ook andere dingen dan een blog. Het begint met een boek, dan nog een boek en dan bijvoorbeeld ook een event, een meet en greet… Ik denk dat dit straks veel verder zal gaan. Dat Negin Mirsalehi bijvoorbeeld haar eigen kledinglijn gaat opzetten, dat De Groene Meisjes een winkel wordt, een foodtruck, een film. Je ziet het nu al bij Mascha van Beautygloss, die ook een vriendinnenweekend organiseert. Bloggers willen op den duur niet meer puur afhankelijk zijn van advertentie-inkomsten of van een mediabedrijf, maar willen ook zelf zorgen dat er geld in het laatje komt. Zelf wil ik in de toekomst graag een bedrijf beginnen waarbij bloggen én coachen centraal staan, een soort online en offline coachpraktijk.’

Meer weten over het nieuwe bloggen? Lees mijn vorige artikel over hoe je bedrijfsblog (weer) hot en happening wordt!

Advertenties

4 reacties Voeg uw reactie toe

  1. rosannebets94 schreef:

    Interessant artikel!

    Liked by 1 persoon

    1. Maaike Kooijman schreef:

      Dank je! Blog jij zelf ook?

      Like

  2. SoofvanBoof schreef:

    Mooi interview & interessante vragen heb je gesteld!

    Liked by 1 persoon

    1. Maaike Kooijman schreef:

      Dankjewel! Ben je het met Melles antwoorden en visie eens?

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s