10 do’s & dont’s voor MKB op Facebook

on

Tegenwoordig heeft iedereen een Facebookaccount en inmiddels weten wij ook dat Facebook een hele handige tool is voor een bedrijf. Het kan jou helpen om nieuwe klanten te werven of je kan juist nieuwe zakenrelaties aangaan, maar het is dan wel de bedoeling dat jouw Facebookpagina op de juist manier wordt gebruikt.

Facebook is niet meer alleen voor de grote bedrijven, jouw bedrijf kan ook veel hebben aan Facebook, want elke like, share of reactie wordt ook getoond op andere pagina’s. Helaas wordt Facebook niet altijd op de juiste manier gebruikt. Daarom zet ik voor jou 5 do’s en dont’s op een rij.

 

De do’s op Facebook:

 

1)      Plaats relevante content

Het is belangrijk dat je alleen content plaatst die daadwerkelijk relevant is, als je als bakker een hondenfilmpje deelt op je Facebookpagina is dat natuurlijk niet relevant (tenzij de hond jouw brood eet). Om nou een goed beeld te krijgen over welke content je moet plaatsen is het handig om je af te vragen wat het bericht te maken heeft met jouw bedrijf.

In de afbeelding hieronder is een bericht van Zoom.nl te zien, zij hebben een hele goede post gemaakt. Het is namelijk een filmpje van een cavia, maar dat filmpje is opgenomen met één van hun camera’s. Op deze manier hebben ze het filmpje, dat vaak wordt bekeken omdat er een schattig dier op staat, gekoppelt aan hun eigen merk.

1

 

2)      Gebruik de juiste tone of voice

Het is ook erg belangrijk om je doelgroep op de juiste manier aan te spreken. Om dit goed te doen kan je jezelf verdiepen in jouw doelgroep. Ga na wat zij een fijne manier vinden om mee aangesproken te worden, maar probeer het wel persoonlijk te houden. Hieronder zie je een bericht van Madeby, Madeby is een cadeau webshop die zich voornamelijk focust op vrouwen van 18 tot en met 45. Zij hebben een hele informele en speelse manier van schrijven, hun doelgroep vindt dat namelijk een prettige manier van lezen.

2

 

3)      Schrijf vragend

Het is belangrijk om vragend te schrijven, op deze manier zorg je er namelijk voor dat je reacties krijgt. Daarnaast geef je de klant het gevoel dat hij kan meedoen en dat hij met jouw merk kan communiceren. Eén goed voorbeeld hiervan is het bedrijf Sysas, voordat zij hun nieuwe pannenset aankondigden plaatsten zij een wazige foto en de doelgroep kon daarop reageren. Als je dit soort acties doet, is het belangrijk dat je er zelf wel onder reageert. Dan laat je zien dat je meekijkt en dat de klant het niet voor niets doet.

3

 

4)      Gebruik humor

Humor is nog steeds één van de beste manieren om meer klanten te bereiken, als iets grappig is gaan mensen het namelijk liken of delen. Daarnaast maakt humor je bedrijf luchtig en minder zakelijk, daardoor zal de klant zich veel fijner voelen bij jouw bedrijf. Je hebt het door een grappige post namelijk toegankelijker en menselijker gemaakt.

De Facebookposts van Bol.com zijn over het algemeen erg sterk, in onderstaande post hebben zij ingespeeld op wat er momenteel gebeurd.

4

 

5)      Experimenteer

Ten slotte is het belangrijk om te blijven experimenteren met Facebookposts, kijk eens bij de concurrent en bij andere Facebookpagina’s van bedrijven. Op deze manier krijg je meer inzicht in wat voor soorten Facebookposts er daadwerkelijk zijn.

Het is natuurlijk wel zo dat jouw doelgroep niet hetzelfde is als die van anderen, kijk daarom eerst waar jouw publiek goed op reageert. Als je eenmaal een ultieme Facebookpost hebt gevonden blijf dan alsnog experimenteren, want op social media gaat alles razendsnel. Dus voor je het weet is jouw type Facebookbericht al verouderd.

 

De dont’s op Facebook:

 

1)      Negatieve reacties negeren

Als er één ding is wat je vooral NIET moet doen met elke vorm van social media, dan is het negatieve reacties negeren. Op het moment dat je een negatieve reactie negeert gaat het namelijk gelijk bergafwaarts. Reageer daarom altijd en zo snel mogelijk op negatieve (en positieve) reacties. Als er namelijk een negatieve reactie staat zonder antwoord zullen er vaak alleen maar meer mensen negatief op reageren.

 

2)      Reclame maken op jouw pagina

Soms maken bedrijven reclame op hun eigen Facebookpagina, dit is ten strengste af te raden. De mensen die jouw pagina namelijk hebben geliket zijn al fan of klant van jouw bedrijf, deze mensen hoef je dus niet voor je te winnen. Facebook is een platform waarbij je juist nieuwe mensen wilt bereiken, dit doe je door relevante, interessante en grappige content te plaatsen. Deze content leveren namelijk de meeste likes op.

Maak dus vooral geen reclame op jouw eigen pagina, als je dat wel wilt doen kan je beter een betaalde advertentie op Facebook zetten. Deze wordt dan ook getoond aan mensen buiten jouw Facebookpagina.

 

3)      Alleen over jouw bedrijf praten

Het is misschien een raar idee, maar probeer niet alleen over jouw eigen bedrijf te praten. Praat vooral tegen of over de klanten, dan voelen zij zich namelijk aangesproken en verbonden met jouw merk. Als je dan toch iets over jouw bedrijf wilt plaatsen houdt het dan persoonlijk en let er op dat je geen reclame maakt.

 

4)      Een profiel aanmaken i.p.v. een business pagina

Helaas maken veel bedrijven nog steeds deze fout. Als je daadwerkelijk een profiel pagina aanmaakt voor jouw bedrijf gaan er veel functies verloren, je kan bijvoorbeeld geen emailknop o.i.d. in je banner zetten. Daarom raad ik het je aan om een business pagina te maken, het is erg makkelijk en goed te controleren.

Een business pagina heeft veel voordelen, je krijgt namelijk een veel beter inzicht in jouw posts, je kan berichten promoten en je kan eventueel berichten inplannen. Er zijn ontzettend veel handige functies die je op een profielpagina niet hebt,  maak daarom altijd een business pagina aan voor jouw bedrijf.

 

5)      Te veel plaatsen

Het is natuurlijk nu heel verleidelijk om gelijk allemaal berichten te gaan plaatsen, maar wees niet te enthousiast. Als je namelijk te veel berichten plaatst wordt het irritant en gaan mensen je pagina ‘disliken’. Focus dus vooral op kwalitatieve content en niet op de kwantiteit van berichten. Verspreid je content over de week, het aantal posts dat je kan plaatsen per week of per dag hangt af van wat jouw doelgroep gewend is.

 

 

Heb jij zelf nog een goed of slecht voorbeeld van Facebookmarketing of weet jij zelf nog een echte do of don’t laat het dan weten in een reactie hieronder.

Advertenties

6 Comments Voeg uw reactie toe

  1. Robin van Wees schreef:

    Handig artikel met goede en duidelijke voorbeelden!

    Liked by 1 persoon

  2. Mariëlle Swager schreef:

    Hoi Iris,

    Wat een overzichtelijk artikel! Ik vind het zelf altijd belangrijk als een bedrijf zijn publiek een eigen stem geeft op Facebook. Goed dat je dat ook in je artikel noemt. Laat je publiek meebepalen in de keuzes die je maakt, dan geef je hun het gevoel dat ze belangrijk zijn en je krijgt ook een beter beeld van je klanten! Dan kan al heel simpel door je volgers je omslagfoto op Facebook te laten kiezen. Dus niet alleen vragen stellen aan je volgers, maar ze ook echt invloed geven in jouw bedrijf of op je sociale media. Ik vind dat KLM dat altijd heel goed doet, daar mogen de Facebook-volgers zelfs kiezen welke bestemmingen er in de aanbieding gaan.

    Mooi artikel!

    Mariëlle

    Liked by 1 persoon

    1. Iris Starmans schreef:

      Hallo Mariëlle, wat een goede tip! Dat is zeker een goede manier om meer binding met je klanten te krijgen. KLM is daar inderdaad een mooi voorbeeld van, zij doen het over het algemeen erg goed op Facebook en andere social media kanalen, net zoals Bol.com.

      Dankjewel!

      Iris

      Like

  3. Sterre schreef:

    Overzichtelijk en fijn leesbaar artikel.

    Like

  4. larissahotting schreef:

    Bedankt voor de tips Iris, heb er veel aan voor mijn eigen bedrijfje die ik binnenkort ga opstarten!

    Liked by 1 persoon

    1. Iris Starmans schreef:

      Graag gedaan Larissa, ik hoop dat het gaat lukken en als je nog vragen hebt mag je ze altijd stellen!

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s